REACT STRATEJİSİNİN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN AMPULLERİN BAĞLANMA ŞEKİLLERİ KONUSUNDAKİ KAVRAMSAL ANLAMALARINA ETKİSİ
Yıl 2021,
Cilt: 7 Sayı: 2, 116 - 135, 14.10.2021
Fethiye Karslı Baydere
,
Fatih Bülbül
Öz
Bu araştırmada amaç, 7. Sınıf öğrencilerinin “Ampullerin Bağlanma Şekilleri” konusundaki kavramsal anlamalarına bağlam temelli yaklaşıma dayalı REACT stratejisinin etkisini incelemektir. Araştırma karma yönteme göre tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemi 2018 – 2019 eğitim öğretim yılında Doğu Karadeniz Bölgesi’nde kıyısı bulunan bir ile bağlı bir devlet ortaokulunda öğrenim gören toplam 23 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, iki aşamalı “Ampullerin Bağlanma Şekilleri Kavram Testi” ve yarı yapılandırılmış mülakat kullanılarak toplanmıştır. İki aşamalı kavram testinden elde edilen veriler SPSS 21 paket programı ile istatistiksel olarak analiz edilirken, yarı yapılandırılmış mülakatlar içeriksel olarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak bu araştırmada öğrencilerin “Ampullerin Bağlanma Şekilleri” konusunda kontrol grubu öğrencilerinde kullanılan MEB Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı'nda ön görülen araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımı ve deney grubu öğrencilerinde kullanılan bağlam temelli yaklaşıma dayalı REACT stratejisi öğrencilerin kavram testi ortalama puanları arasında anlamlı bir fark oluşmamıştır. Buna ek olarak araştırmada her ne kadar öğrencilerin son test ortalama puanları arasında anlamlı bir fark olmasa da bağlam temelli yaklaşıma dayalı REACT stratejisinin öğrencilerin ele alınan konuda kavramsal değişim sağlamalarında mevcut yaklaşıma göre daha fazla katkı sağladığı belirlenmiştir.
Kaynakça
- Acar, B., & Yaman, M. (2011). Bağlam temelli öğrenmenin öğrencilerin ilgi ve bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 1-10.
- Barker, V., & Millar, R. (2000). Student’s reasoning about basic chemical thermodynamics and chemical bonding: What changes occur during a context-based post-16 chemistry course? International Journal of Science Education, 22(11), 1171–1200.
- Bennett, J., Lubben, F. & Hogarth, S. (2007). Bringing science to life: A synthesis of the research evidence on the effects of context-based and STS approaches to science teaching. Science Education, 91(3), 347–370.
- Bodner, G. M. (1992). Refocusing the general curriculum why changing the curriculum may not be enough. Journal Of Chemical Education, 6, 186-189.
- Bostan-Sarıoğlan, A. ve Bayırlı, M. G. (2017). Sorgulamaya dayalı öğretiminin Ay’ın evreleri konusunda öğrencilerin kavramsal anlamalarına etkisi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 19(3), 147-154.
- Bulte, A. M. W., Westbroek, H. B., de Jong, O., & Pilot, A. (2006). A research approach to designing chemistry education using authentic practices as contexts. International Journal of Science Education, 28(9), 1063–1086.
- Büyüköztürk, S. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı ( 18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Chambers, S. K & Andre, T. (1997). Gender, prior knowledge, interest, and experience in electricity and conceptual change text manipulations in learning about direct current. Journal of Research in Science Teaching, 34, 107-123.
- Crawford, M. L. (2001). Teaching contextually: research, rationale, and techniques for improving student motivation and achievement in mathematics and science. Texas: CCI Publishing.
- Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. New York: Sage.
- Çekiç-Toroslu, S. (2011). Yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile desteklenen 7E öğrenme modelinin öğrencilerin enerji konusundaki başarı, kavram yanılgısı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Dekkers, J., & De Laeter, J. (2001). Enrolment trends in school science education in Australia. International Journal of Science Education, 23(5), 487-500.
- Demircioğlu, H., Aslan, A., Açıkgöz, D., Karababa, Y. & Güven, O. (2019). REACT stratejisinin öğrencilerin akademik başarıları ve motivasyonları üzerindeki etkisi. Journal of International Social Research, 12(64), 547-561. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3377
- Derman, A., & Badeli, Ö. (2017). 4. sınıf “saf madde ve karışım” konusunun öğretiminde 5E modeli ile desteklenen bağlam temelli öğretim yönteminin öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve fene yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1860-1881.
- Duran, M. & Dökme, İ. (2018). Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının kavramsal anlama düzeyi ve bazı öğrenme çıktıları üzerine etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 545-563.
- Eraslan, B. & Matyar, F. (2010). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin sık görülen bulaşıcı hastalıklar ile ilgili bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 61-72.
- Fensham, P. J., & Rennie, L. J. (2013). Towards an authentically assessed science curriculum. In Valuing assessment in science education: Pedagogy, curriculum, policy (pp. 69-100). Springer, Dordrecht.
- García, S., Molina, D., Lozano, M., & Herrera, F. (2009). A study on the use of non-parametric tests for analyzing the evolutionary algorithms’ behaviour: a case study on the CEC’2005 special session on real parameter optimization. Journal of Heuristics, 15(6), 617-644.
- Gilbert, J. K. (2006) On the nature of “Context” in chemical education. International Journal of Science Education, 28(9), 957-976, DOI: 10.1080/09500690600702470.
- Gilbert, J. K., Bulte, A. M. & Pilot, A. (2011). Concept development and transfer in context‐based science education. International Journal of Science Education, 33(6), 817-837.
- Göçmençelebi, Ş. İ. & Özkan, M. (2011). Bilimsel yayınları takip eden ve teknoloji kullanan ilköğretim öğrencilerinin fen dersinde öğrendiklerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri bakımından karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (1), 287-296.
- Gömleksiz, M. N., & Bulut, İ. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 76-88.
- Gutwill-Wise, J. (2001). The Impact of active and context-based learning in introductory chemistry courses: An early evaluation of the modular approach. Journal of Chemical Education, 77(5), 684–690.
- Gül, Ş. (2016). Yaşam temelli öğretim modeliyle “fotosentez” konusunun öğretimi: REACT stratejine dayalı bir uygulama. Necatibey Eğitim Fakültesi, Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 21-45.
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.273962.
- Gül, Ş., Yalmancı, S. G., & Yalmancı, E. (2017). Boşaltım sistemi konusunun öğretiminde REACT stratejisinin etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 79-96.
- Günter, T. (2018). The effect of the REACT strategy on students’ achievements with regard to solubility equilibrium: Using chemistry in contexts. Chemistry Education Research and Practice, 19(4), 1287-1306.
- Harman, G., & Çökelez, A. (2016). 5. sınıf öğrencilerinin lamba parlaklığı ile ilgili hazırbulunuşlukları. Electronic Turkish Studies, 11(3), 1249-1272.
- Hull, D. (1993). Opening Minds, Opening Doors: The Rebirth of American Education. Center for Occupational Research and Development, PO Box 21206, Waco, TX 76702-1206.
- Ingram S. J. (2003). The effects of contextual learning instruction on science achievement male and female tenth grade students [Yayımlanmamış doktora tezi]. University South of Alabama.
- Jannah, M., & Supardi, Z. I. (2020). Guided ınquiry model with the REACT strategy learning materials to ımprove the students’ learning achievement. International Journal of Recent Educational Research, 1(2), 156-168.
- Kara, F., & Çelikler, D. (2019). 5. sınıf" maddenin değişimi" ünitesinde kullanılan bağlam temelli öğrenmenin öğrencilerin başarılarına etkisi. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 15(1), 216-245.
- Karaş, Ö. E. & Gül, Ş. (2019). ‘Hücre ve bölünmeler ’ünitesinin REACT stratejisiyle öğretiminin tutum ve motivasyona etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 30-50.
https://doi.org/10.46778/goputeb.578264.
- Karslı, F. & Çalık, M. (2012). Can freshman science student teachers' alternative conceptions of'electrochemical cells' be fully diminished?. Asian Journal of Chemistry, 24(2), 485.
- Karslı, F. & Kara-Patan, K. (2016). Effects of the context- based approach on students’ conceptual understanding: “the umbra, the solar eclipse and the lunar eclipse”. Journal of Baltic Science Education, 15(2), 246-260.
- Karslı, F. & Yigit, M. (2017). Effectiveness of the REACT strategy on 12th grade students’ understanding of the alkenes concept. Research in Science & Technological Education, 35(3), 274-291. Doi: 10.1080/02635143.2017.1295369.
- Karslı, F., & Saka, Ü. (2017). 5. sınıf öğrencilerinin ‘besinleri tanıyalım’konusundaki kavramsal anlamalarına bağlam temelli yaklaşımın etkisi. İlköğretim Online, 16(3).
- Karslı, F., & Yiğit, M. (2015). Lise 12. sınıf öğrencilerinin alkanlar konusundaki kavramsal anlamalarına bağlam temelli öğrenme yaklaşımının etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 43-62.
- Karslı-Baydere, F. & Aydın, E. (2019). Bağlam temelli yaklaşımın açıklama destekli REACT stratejisine göre ‘göz’ konusunun öğretimi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 755-791.
- Karslı-Baydere, F. & Kurtoğlu, S. (2020). 5. sınıf öğrencilerinin biyolojik çeşitlilik konusundaki kavramsal anlamalarına REACT stratejisinin etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1015-1041.
- Karslı-Baydere, F. (2021). Effects of a context-based approach with prediction–observation–explanation on conceptual understanding of the states of matter, heat and temperature. Chemistry Education Research
and Practice.
- Karslı-Baydere, F. ve Kır, H. Ş. (2021). REACT stratejisine göre hazırlanmış bir öğretim materyalinin etkililiğinin incelenmesi: “Sesin yayılması” ve “sesin farklı ortamlarda farklı duyulması”. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(1), 89-110.
- Karslı-Baydere, F., Ayas, A. & Çalik, M. (2020). Effects of a 5Es learning model on the conceptual understanding and science process skills of pre-service science teachers: The case of gases and gas laws. Journal of the Serbian Chemical Society, 85(4), 559-573.
- Keleş, İ. H. & Dede, H. (2020). REACT stratejisiyle “saf maddeler, karışımlar ve karışımların ayrılması” konularının öğretimi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1657-1675.
- Keskin, F., & Çam, A. (2019). Yaşam temelli REACT stratejisinin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve fen okuryazarlığına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (49), 38-59.
- Kıncal, Y. R. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (4.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- King, D. T., & Ritchie, S. M. (2012). Learning science through real-world contexts. In B. J. Fraser, K. Tobin, & C. J.
McRobbie (Eds.), The international handbook of research in science education (2nd ed., pp. 69–80). Dordrecht, The Netherlands: Springer Press.
- King, D., Bellocchi, A., & Ritchie, S. M. (2008). Making connections: Learning and teaching chemistry in context. Research in Science Education, 38(3), 365-384.
- Kirman Bilgin, A., & Yiğit, N. (2017). Öğrencilerin" maddenin tanecikli yapısı" konusu ile bağlamları ilişkilendirme durumlarının incelenmesi. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 13(1).
- Lange, B., & Parchmann, I. (2003). Research to develop subject specific knowledge of students in instruction based on Chemie im Kontext. In A. Pitton (Ed.), Auberschulisches Lernen in Physik und Chemie Proceedings of
the GDCP Meeting 2002 (pp. 269–271). Munster: LIT Verlag.
- MEB (2007). Ortaöğretim fizik dersi 9. sınıf öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu, Ankara.
- MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis, 2. Baskı. London: SAGE Publications.
- Özay, K. E. & Çam, T. F. (2011). Yaşam temelli öğrenmenin sinir sistemi konusunda öğrenci başarılarına etkileri. Journal of Turkish Science Education, 8 (2), 91-106.
- Parchmann, I., Grasel, C., Baer, A., Nentwig, P., Demuth, R., Ralle, B., & ChiK Project Group. (2006). ‘Chemie im Kontext’: A symbiotic implementation of a context-based teaching and learning approach. International Journal of Science Education, 28(9), 1041–1062.
- Perry, V. R., & Richardson, C. P. (2001, October). The New Mexico tech master of science teaching program: An exemplary model of inquiry-based learning. In 31st Annual Frontiers in Education Conference. Impact on Engineering and Science Education. Conference Proceedings (Cat. No. 01CH37193) (Vol. 1, pp. T3E-1). IEEE.
- Sözbilir, M., Sadi, S., Kutu, H., & Yıldırım, A. (2007). Kimya eğitiminde içeriğe/bağlama dayalı (context-based) Öğretim Yaklaşımı ve dünyadaki uygulamaları, I. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, 108.
- Tytler, R. (2007). Re-imagining science education: Engaging students in science for Australia’s future. Camberwell: (Australian Council for Educational Research) ACER Press.
- Uysal, M. G., & Sarıoğlan, A. B. (2020). Teknoloji entegrasyonlu sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının ortaokul öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi: Güneş tutulması örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(44), 863-885.
- Whitelegg, E., & Parry, M. (1999). Real-life contexts for learning physics: meanings, issues and practice. Physics Education, 34(2), 68.
- Yetişir, M. İ. (2016). Rehberli araştırma-sorgulamaya dayalı fizik öğretimi: Öğretmen adaylarının akademik başarıları ve uygulama hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 49(1), 159-182.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, H. İ., Yalçın, N., Şensoy, Ö., & Akçay, S. (2008). İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin elektrik akımı konusunda sahip oldukları kavram yanılgıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 67-82.