The purpose of this study was to evaluate teacher and student performance in cognitive and affective domains. A total of 409 teachers and 824 eighth grades participated in this study. The scale used in this research was composed of a total of 50 behaviors, 20 belonging to the cognitive and 30 to the affective domain. Results revealed that the teachers did not exhibit the cognitive and affective behaviors in the learning-teaching process at desired levels. Another result was that 62% of the cognitive acquisitions were determined by the affective behaviors. This result indicates that a great majority of the behaviors that the students exhibited in the learning-teaching process appeared in accordance with the mutual dependency relationship of the cognitive and affective domains. In the light of these judgments, the present study suggests that the learning-teaching process should be arranged in a way that will meet students’ expectations in order to increase the performance levels of the teachers
Education educational outputs evaluation cognitive domain affective domain
Bu araştırmanın amacı bilişsel ve duyuşsal alanlarda öğretmen ve öğrencilerin performanslarını değerlendirmektir. Araştırmaya 409 öğretmen ile 824 sekizinci sınıf öğrencisi dahil edilmiştir. Araştırmada kullanılan ölçek, 20’si bilişsel alana-, 30’u da duyuşsal alan ile ilgili olmak üzere toplam 50 davranıştan oluşmaktadır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışması sonucunda ölçeğin yeterli geçerlik ve güvenirliğe sahip olduğu görülmüştür. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecinde bilişsel ve duyuşsal davranışları istenilen düzeylerde göstermedikleri belirlenmiştir. Araştırmanın diğer bir sonucu ise, bilişsel kazanımların % 62’sinin duyuşsal davranışlar tarafından belirlendiğinin ortaya çıkmasıdır. Bu sonuç öğrencilerin öğrenme-öğretme sürecinde gösterdikleri davranışlarının büyük bölümünün bilişsel ve duyuşsal alanların karşılıklı bağımlılık ilişkisine göre ortaya çıktığı şeklinde değerlendirilebilir. Bu yargılardan hareketle öğrenme-öğretme sürecinin öğrencilerin beklentilerini karşılayacak biçimde düzenlendiğinde öğretmenlerin performanslarının artabileceği söylenebilir
Eğitim eğitimsel çıktılar değerlendirme bilişsel alan duyuşsal alan
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |