Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5E Modeline Uygun Olarak Hazırlanan Öğretim Kılavuzuna İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2017, , 781 - 803, 20.12.2017
https://doi.org/10.19171/uefad.369241

Öz

Bu çalışmanın amacı; 8. Sınıf Fen Bilimleri Dersi “Hücre Bölünmesi ve Kalıtım” ünitesinin öğretimi için, 5E modeline uygun olarak tasarlanan öğretim kılavuzunun etkililiğinin değerlendirilmesidir. Araştırma, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Kocaeli’nde yürütülmüş, 4 ortaokuldan kılavuzun etkililiğine ilişkin 18 öğretmenin görüşü alınmıştır. Öğretim kılavuzunda; alternatif öğretim, ölçme, değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanı sıra, geleneksel yöntemlerin kullanımına da yer verilmiştir. Öğretim kılavuzu 5E modeline uygun hazırlanmıştır. Öğretmenler; öğretim kılavuzunun açık ve anlaşılır dille yazıldığını, etkinliklerin kazanımlara uygun biçimde tasarlandığını, konu ve kavramları desteklediğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler, tasarlanan öğretim kılavuzunun, MEB’in önerdiği mevcut kılavuzdan daha renkli ve ilgi çekici olduğunu, anlaşılması zor kavramların daha uygun bir sunumla verildiğini, eğlenceli ve akılda kalıcı etkinlikler içerdiğini, öğrenmeyi kolaylaştıran ifadeler kullanıldığını vurgulamışlardır. Öğretmenler; geliştirilen yeni öğretim kılavuzunu; anlaşılır, ilgi çekici bir kaynak olarak değerlendirmişlerdir.

Kaynakça

  • Akar, E. (2005). Asit ve baz kavramlarının anlaşılmasında 5E öğretim modelinin etkisi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezmerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Ayas, A., ve Özmen, H. (1998). Asit-Baz Kavramlarının Güncel Olaylarla Bütünleştirilme Seviyesi: Bir Örnek Olay Çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı İçinde (s. 23-25). KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi. Bahar, M., Johnstone, A.H. & Hensell, M.H., 1999a. Revisting Learning Difficulties in Biology, Journal of Biological Educational, 33, 2, 84-86.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R.G., 1999b. Investigation of Students’ Cognitive Structure in Elementary Genetics Through Word Association Tests, Journal of Biological Education, 33, 3, 134-142.
  • Bıyıklı, C., ve Yağcı, E. (2014). 5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi 15, s.50.
  • Bozdoğan, E. A. ve Altunçekiç, A. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 5E öğretim modelinin kullanılabilirliği hakkındaki görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), s. 579-590.
  • Bybee, R.W. (1997). Achieving Scientific Literacy. Portsmouth, N.H.: Heinemann.
  • Ceylan, E., ve Geban, Ö. (2009). Maddenin yoğun fazları ve çözünürlük kavramlarını anlamada 5E öğrenme modelinin kullanımı ile kavramsal değişimin kolaylaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 49-50.
  • Chen, J.H. (2008). Research Of Elementary School Student's Learning Achievements With The Implementation Of 5E Learning Cycle Based On Nanotechnology Curriculum. Unpublished Master's Thesis, Graduate Institute of Mathematics and Science Education, National Pingtung University of Education, Taiwan.
  • Çepni, S., ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Çömlekçi, N. (2001). Bilimsel araştırma yöntemi ve istatistiksel anlamlılık sınamaları. Ankara: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Demircioğlu, H., Akdeniz, A. R. ve Demircioğlu, G. (2004). Maddenin tanecikli yapısına ilişkin kavram yanılgılarının giderilmesinde çalışma yapraklarının etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı (Cilt III) içinde (s.2137-2160). Ankara.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R. & Scott, P. (1994). Young People's Images of Science. Buckhingham: Open University Press.
  • Erdoğdu, S. (2011). Elektrik konularının 5E Modeline göre öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Ergin, İ. (2009). 5E Modeli'nin öğrencilerin akademik başarısına ve hatırlama düzeyine etkisi:" eğik atış hareketi" örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 11-26.
  • Enrique, B. & Enrique, A., (2000). Teaching Genetics At Secondary School: A Strategy For Teaching About The Location of Inheritance Information, Science Education, 84,3, 313-352.
  • Garcia, C. M. (2005). Comparing The 5E and Traditional Approach to Teaching Evolution in a Hispanic Middle School Science Classroom. Master Thesis. California State University, California.
  • Johnstone, A.H. ve Mahmoud, N.A., (1980). Isolating Topics of High Perceived Difficulty in School Biology, Journal of Biological Education, 14, 2, 163-166.
  • Keser, C. (2003). Experimental Games For The Design Of Reputation Management Systems. Ibm Systems Journal, 42(3), 498.
  • Kılavuz, Y. (2005). The Effects of 5E Learning Cycle Model Based on Constructivist Theory on Tenth Grade Students Understanding of Acid –Base Concepts. Msc Thesis. The Graduate School of Natural and Applied Sciences of Middle East Technical University, Ankara.
  • Kindfield, C.H., (1991). Confusing Chromosome Number and Structure: A Common Student Error, Journal of Biological Education, 25, 3, 193-210.
  • Kör, A. S. (2006). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinde “Yaşamımızdaki Elektrik” Ünitesinde Görülen Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Bütünleştirici Öğrenme Kuramına Dayalı Geliştirilen Materyallerin Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezmerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Lord, T. R. (1999). A Comparison Between Traditional and Constructivist Teaching in Environmental Science. The Journal of Environmental Education, 30(3), 22- 28.
  • MEB., (2005).İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara 10-13.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis : An Expanded Sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications.
  • Newby, D. E. (2004). Using Inquiry To Connect Young Learners To Science, Natioal Charter Schools Institute. (http://www. nationalcharterschools.org/uploads/pdf/resource_20040617125804_Using%20Inquiry.pdf). (20.04. 2008).
  • Odom, A.L, Kelly P.V. (2001). Integrating Concept Mapping And The Learning Cycle To Teach Diffusion And Osmosis Concepts To High School Biology Students. Science Education. 85, 615–635.
  • Özbudak, Z., ve Özkan, M. (2014). An Analysis of Teacher's Views on the Unit Regarding Cell Division and Heredity. Procedia-Social and Behavioral Sciences,152, 714-719.
  • Özcan, Ö., (2000). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Canlılarda Çoğalma ve Kalıtım Ünitesindeki Temel Kavramları Anlama Seviyeleri, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Ö. Kılıçlı, Z. (2016). Fen Bilimleri Programında Yer Alan Hücre Bölünmesi ve Kalıtım Ünitesinin Öğretim Tasarımı ve Uygulanması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Bursa. https://tez.yok.gov.tr/Ulusal Tez merkezi adresinden edinilmiştir.
  • Özsevgeç, T., Aydın, M. ve Çepni, S. (2006). Kuvvet Ve Hareket Ünitesi Rehber Materyalinin Etkililiğinin Değerlendirilmesi. .Avrupa Birliği İle Bütünleşme Sürecinde İlköğretim Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, Syf. 116-125.
  • Özsevgeç, T. (2006). Kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5E modeline göre geliştirilen öğrenci rehber materyalinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3 (2), 36-48.
  • Ramorago, G. & Wood- Robinson, C. (1995). Batswana Children’s Understanding Of Biological Inheritance. Journal Of Biological Education, 29(1), 60-72.
  • Saka, A., ve Akdeniz, A. R. (2006). Genetik konusunda bilgisayar destekli materyal geliştirilmesi ve 5E modeline göre uygulanması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(1), 129-141.
  • Saka, A., (2006). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Genetik Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde 5E Modelinin Etkisi, Doktora Tezi.
  • Saygın, Ö., Atılboz, N.G., Salman, S. (2006). Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımının Biyoloji Dersi Konularını Öğrenme Başarısı Üzerine Etkisi: Canlılığın Temel Birimi-Hücre. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 1 (2006) 51-64.
  • Seyhan, H. G. ve Morgil, İ. (2007). The Effect Of 5E Learning Model On Teaching Of Acidbase Topic In Chemistry Education. Journal of Science Education. 8,2, 120-123.
  • Sezen, G., Bahçekapılı, T., Özsevgeç, L. C., ve Ayas, A. 2008. Genetik Ünitesine Yönelik Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalinin Geliştirilmesi ve Uygulanabilirliğinin Değerlendirilmesi, 8th International Educational Technology Conference, 430-434.
  • Çepni, S., ve Şahin, Ç. (2012). Effect of Different Teaching Methods And Techniques Embedded In The 5E İnstructional Model On Students' Learning About Buoyancy Force. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 4(2).
  • Tsui, C. ve Treagust, D. F., (2003). Genetics Reasoning With Multiple External Representations, Research in Science Education 33, 111-135.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 24, 543–559.
  • Yalçın, F. A., ve Bayrakçeken, S. (2010). The Effect Of 5E Learning Model On Pre-Service Science Teachers’ Achievement Of Acids-Bases Subject. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 508-531.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Evaluation of Teachers’ Views On Teaching Guide Prepared In Accordance With 5E Model

Yıl 2017, , 781 - 803, 20.12.2017
https://doi.org/10.19171/uefad.369241

Öz

The aim of this study is to evaluate the efficiency of teaching guide designed in accordance to the 5E model for teaching the unit "Cell division and Inheritance" in Primary Education 8th grade Science & Technology course. The research was conducted in Kocaeli province in 2012 and 2013 academic year and the opinions of 18 teachers from 4 different secondary schools located at the centers were taken about the efficiency of the guide. In the teaching guide; as well as the alternative teaching, measurement, evaluation method and techniques, the tradition methods were also used. The study guide was prepared in accordance to the 5E model. Teachers who were consulted for their opinions indicated that the teaching guide was written in a clear and straightforward style, the activities were designed in appropriate to the acquisitions of the activities and the activities had the qualities to support subjects and concepts. Besides the teachers emphasized that the teaching guide designed was more colorful and interesting than the available guide recommended by the Ministry of Education. The activities included were entertaining and high memorability and the expressions were facilitating learning.

Kaynakça

  • Akar, E. (2005). Asit ve baz kavramlarının anlaşılmasında 5E öğretim modelinin etkisi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezmerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Ayas, A., ve Özmen, H. (1998). Asit-Baz Kavramlarının Güncel Olaylarla Bütünleştirilme Seviyesi: Bir Örnek Olay Çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı İçinde (s. 23-25). KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi. Bahar, M., Johnstone, A.H. & Hensell, M.H., 1999a. Revisting Learning Difficulties in Biology, Journal of Biological Educational, 33, 2, 84-86.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R.G., 1999b. Investigation of Students’ Cognitive Structure in Elementary Genetics Through Word Association Tests, Journal of Biological Education, 33, 3, 134-142.
  • Bıyıklı, C., ve Yağcı, E. (2014). 5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi 15, s.50.
  • Bozdoğan, E. A. ve Altunçekiç, A. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 5E öğretim modelinin kullanılabilirliği hakkındaki görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), s. 579-590.
  • Bybee, R.W. (1997). Achieving Scientific Literacy. Portsmouth, N.H.: Heinemann.
  • Ceylan, E., ve Geban, Ö. (2009). Maddenin yoğun fazları ve çözünürlük kavramlarını anlamada 5E öğrenme modelinin kullanımı ile kavramsal değişimin kolaylaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 49-50.
  • Chen, J.H. (2008). Research Of Elementary School Student's Learning Achievements With The Implementation Of 5E Learning Cycle Based On Nanotechnology Curriculum. Unpublished Master's Thesis, Graduate Institute of Mathematics and Science Education, National Pingtung University of Education, Taiwan.
  • Çepni, S., ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Çömlekçi, N. (2001). Bilimsel araştırma yöntemi ve istatistiksel anlamlılık sınamaları. Ankara: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Demircioğlu, H., Akdeniz, A. R. ve Demircioğlu, G. (2004). Maddenin tanecikli yapısına ilişkin kavram yanılgılarının giderilmesinde çalışma yapraklarının etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı (Cilt III) içinde (s.2137-2160). Ankara.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R. & Scott, P. (1994). Young People's Images of Science. Buckhingham: Open University Press.
  • Erdoğdu, S. (2011). Elektrik konularının 5E Modeline göre öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Ergin, İ. (2009). 5E Modeli'nin öğrencilerin akademik başarısına ve hatırlama düzeyine etkisi:" eğik atış hareketi" örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 11-26.
  • Enrique, B. & Enrique, A., (2000). Teaching Genetics At Secondary School: A Strategy For Teaching About The Location of Inheritance Information, Science Education, 84,3, 313-352.
  • Garcia, C. M. (2005). Comparing The 5E and Traditional Approach to Teaching Evolution in a Hispanic Middle School Science Classroom. Master Thesis. California State University, California.
  • Johnstone, A.H. ve Mahmoud, N.A., (1980). Isolating Topics of High Perceived Difficulty in School Biology, Journal of Biological Education, 14, 2, 163-166.
  • Keser, C. (2003). Experimental Games For The Design Of Reputation Management Systems. Ibm Systems Journal, 42(3), 498.
  • Kılavuz, Y. (2005). The Effects of 5E Learning Cycle Model Based on Constructivist Theory on Tenth Grade Students Understanding of Acid –Base Concepts. Msc Thesis. The Graduate School of Natural and Applied Sciences of Middle East Technical University, Ankara.
  • Kindfield, C.H., (1991). Confusing Chromosome Number and Structure: A Common Student Error, Journal of Biological Education, 25, 3, 193-210.
  • Kör, A. S. (2006). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinde “Yaşamımızdaki Elektrik” Ünitesinde Görülen Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Bütünleştirici Öğrenme Kuramına Dayalı Geliştirilen Materyallerin Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezmerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Lord, T. R. (1999). A Comparison Between Traditional and Constructivist Teaching in Environmental Science. The Journal of Environmental Education, 30(3), 22- 28.
  • MEB., (2005).İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara 10-13.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis : An Expanded Sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications.
  • Newby, D. E. (2004). Using Inquiry To Connect Young Learners To Science, Natioal Charter Schools Institute. (http://www. nationalcharterschools.org/uploads/pdf/resource_20040617125804_Using%20Inquiry.pdf). (20.04. 2008).
  • Odom, A.L, Kelly P.V. (2001). Integrating Concept Mapping And The Learning Cycle To Teach Diffusion And Osmosis Concepts To High School Biology Students. Science Education. 85, 615–635.
  • Özbudak, Z., ve Özkan, M. (2014). An Analysis of Teacher's Views on the Unit Regarding Cell Division and Heredity. Procedia-Social and Behavioral Sciences,152, 714-719.
  • Özcan, Ö., (2000). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Canlılarda Çoğalma ve Kalıtım Ünitesindeki Temel Kavramları Anlama Seviyeleri, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Ö. Kılıçlı, Z. (2016). Fen Bilimleri Programında Yer Alan Hücre Bölünmesi ve Kalıtım Ünitesinin Öğretim Tasarımı ve Uygulanması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Bursa. https://tez.yok.gov.tr/Ulusal Tez merkezi adresinden edinilmiştir.
  • Özsevgeç, T., Aydın, M. ve Çepni, S. (2006). Kuvvet Ve Hareket Ünitesi Rehber Materyalinin Etkililiğinin Değerlendirilmesi. .Avrupa Birliği İle Bütünleşme Sürecinde İlköğretim Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, Syf. 116-125.
  • Özsevgeç, T. (2006). Kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5E modeline göre geliştirilen öğrenci rehber materyalinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3 (2), 36-48.
  • Ramorago, G. & Wood- Robinson, C. (1995). Batswana Children’s Understanding Of Biological Inheritance. Journal Of Biological Education, 29(1), 60-72.
  • Saka, A., ve Akdeniz, A. R. (2006). Genetik konusunda bilgisayar destekli materyal geliştirilmesi ve 5E modeline göre uygulanması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(1), 129-141.
  • Saka, A., (2006). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Genetik Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde 5E Modelinin Etkisi, Doktora Tezi.
  • Saygın, Ö., Atılboz, N.G., Salman, S. (2006). Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımının Biyoloji Dersi Konularını Öğrenme Başarısı Üzerine Etkisi: Canlılığın Temel Birimi-Hücre. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 1 (2006) 51-64.
  • Seyhan, H. G. ve Morgil, İ. (2007). The Effect Of 5E Learning Model On Teaching Of Acidbase Topic In Chemistry Education. Journal of Science Education. 8,2, 120-123.
  • Sezen, G., Bahçekapılı, T., Özsevgeç, L. C., ve Ayas, A. 2008. Genetik Ünitesine Yönelik Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalinin Geliştirilmesi ve Uygulanabilirliğinin Değerlendirilmesi, 8th International Educational Technology Conference, 430-434.
  • Çepni, S., ve Şahin, Ç. (2012). Effect of Different Teaching Methods And Techniques Embedded In The 5E İnstructional Model On Students' Learning About Buoyancy Force. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 4(2).
  • Tsui, C. ve Treagust, D. F., (2003). Genetics Reasoning With Multiple External Representations, Research in Science Education 33, 111-135.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 24, 543–559.
  • Yalçın, F. A., ve Bayrakçeken, S. (2010). The Effect Of 5E Learning Model On Pre-Service Science Teachers’ Achievement Of Acids-Bases Subject. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 508-531.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Arastirma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Özbudak Kılıçlı

Muhlis Özkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Özbudak Kılıçlı, Z., & Özkan, M. (2017). Evaluation of Teachers’ Views On Teaching Guide Prepared In Accordance With 5E Model. Journal of Uludag University Faculty of Education, 30(2), 781-803. https://doi.org/10.19171/uefad.369241