Araştırmanın genel amacı, farklı sosyoekonomik düzeylerdeki
okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil
gelişimlerini cinsiyete göre karşılaştırmaktır.
Araştırmanın evrenini, 2001-2002 eğitim öğretim yılında Bursa ili sınırları
içerisinde bulunan resmi ilköğretim okullarının birinci sınıflarına devam
eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Bursa ili
sınırları içerisinde 10 resmi ilköğretim okulunun birinci sınıflarından 120’si
kız, 120’si erkek ve 80’i alt sosyoekonomik, 80’i orta sosyoekonomik ve
80’i de üst sosyoekonomik düzeyde olmak üzere toplam 240 öğrenci oluş-
turmuştur. Veri toplama aracı olarak Peabody Resim-Kelime Testi kullanılmıştır.
Peabody Resim-Kelime Testi, öğrencilere araştırmacılar tarafından bireysel
olarak uygulanmıştır. Her bir öğrenciyle yapılan uygulama ortalama 15
dakika sürmüştür. Öğrencilerin verdikleri her doğru cevabın bir puan olarak
hesaplandığı testte, bütün doğru yanıtların toplamı, toplam puanı
vermektedir. Böylece öğrencilerin toplam puanları elde edilmiştir.
Verilerin çözümlenmesi bağımsız örneklemler için t Testi ve Varyans
Analizi ile yapılmış olup, anlamlı farkların kaynağını bulmak için Tukeys
HSD Testi uygulanmıştır. İstatistiksel karşılaştırmalarda anlamlılık düzeyi
.01 ve .05 olarak alınmıştır. Bulgular tablolar halinde özetlenmiştir.
Araştırma sonucunda; genel olarak okulöncesi eğitimi alan öğrencilerin dil
gelişimlerinin okulöncesi eğitimi almayan öğrencilere göre daha iyi olduğu
saptanmıştır. Özellikle orta ve üst sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin dil
gelişimlerinin alt sosyoekonomik düzeydeki öğrencilere göre daha iyi
olduğu belirlenmiştir. Ayrıca erkek öğrencilerin dil gelişiminin kız
öğrencilere göre daha iyi olduğu görülmüştür.
Okulöncesi Eğitimi Dil Gelişimi Sosyoekonomik Düzey İlköğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2005 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 18 Sayı: 2 |