Problem Durumu: İlköğretim birinci sınıfta ve ilerleyen sınıflarda en
önemli problemlerden biri de okuma güçlükleridir. Öğretmenler,
öğrenenlerle dolu bir sınıfta zayıf okurlara nasıl yardımcı olacaklarını
bilememektedir. Öğrenciler eğer metni okuma güçlüklerinden dolayı
anlayamazlarsa, okumayı sevmeyecekler ve okumak istemeyeceklerdir. Bu
nedenle okuma güçlükleri ile ilgili yöntem çalışmalarının gerekli olduğu fark
edilmiştir. Bu çalışmada zayıf okurları geliştirmek için Duyuşsal Yaklaşım
destekli okuma öğretimi kullanılmıştır.
Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı birinci sınıfta okuma
öğretiminde karşılaşılan okuma güçlüklerini bulmak ve duyuşsal yaklaşım
destekli okuma öğretiminin etkililiğini araştırmaktır.
Araştırmanın Yöntemi: Çalışmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Bir okul
alt sosyoekonomik (SED), bir okul orta SED ve bir okul da üst SED
gruplarından tesadüfî olarak seçilmiştir. Her okuldan birer deney grubu ve
kontrol grubu sınıf tesadüfi olarak seçilmiştir. Çalışma 2002–2003 eğitim
öğretim yılı birinci döneminde, birinci sınıfta ve 2003–2004 eğitim öğretim
yılı birinci döneminde, ikinci sınıfta uygulanmıştır. Veriler sesli okuma
metinleri ve gözlem formları ile toplanmıştır. Deney ve kontrol grubunda
toplam 170 öğrenci bulunmaktadır. Gruplara öğrenciler eşit olarak
dağılmaktadır. Duyuşsal yaklaşım destekli okuma öğretimi deneysel
gruptaki 85 öğrenciye uygulanırken, kontrol grubu öğrencilerine
uygulanmamıştır.
Bulguları ve Sonuçları: Bu araştırmada duyuşsal yaklaşımın, okuma
güçlüklerini azaltmada anlamlı etkisi olduğu ancak okuma hızı gelişimini
etkilemediği görülmüştür.
Öneriler: Duyuşsal yaklaşım, küçük gruplarda ve uygulama süresi de
arttırılarak araştırılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2008 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 21 Sayı: 1 |