BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları (Uludağ Üniversitesi Örneği)

Yıl 2012, Cilt: 25 Sayı: 1, 1 - 23, 01.04.2012

Öz

Kaynakça

  • Akbayır, K. 2010. Öğretmenlik mesleğine yönelmede ailenin ve branş seçiminde cinsiyetinrolü.www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/b.../OgretmenYetistir me/Bildiri/t271d.pdf.ErişimTarihi (15.02.2009).
  • Akpınar, E., Yıldız, E. ve Ergin, Ö., 2006. Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56–62.
  • Atıcı, B., 2000. Öğretmen eğitiminde yeni bir olanak: sosyal oluşturmacılık. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 10–12 Mayıs 2000, Onsekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Brown, M. M., 1992. Caribbean first-year teachers’ reasons for choosing teaching as a career. Journal of Education for Teaching, 18(2), 185– 195.
  • Bulut, H, Doğar, Ç., 2006. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: (8) Sayı: (1).
  • Büyüköztürk, Ş., 2005. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (5. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çakır, Ö., 2005. Anadolu üniversitesi açık öğretim fakültesi ingilizce öğretmenliği lisans programı ve eğitim fakülteleri ingilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve meslekî yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 27–42.
  • Çapa, Y. ve Çil, N., 2000. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16,69–73.
  • Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö., 2008. Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15). 33-53.
  • Çelenk, S., 1988. Eğitim Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çeliköz, N. ve Çetin, F., 2004. Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi, 162, 136–145.
  • Çetin, Ş., 2006. Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28–37.
  • Çetinkaya, Z., 2009. Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. İlköğretim Online. 8 (2). 298-305.
  • Demirel, Ö., 2006. Öğretme Sanatı. Ankara: PegemA Yayınevi
  • Durmuşoğlu, M. C., Yanık, C. ve Akkoyunlu, B., 2009. Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 36. 76–86.
  • Erdem, A. R. ve Anılan, H., 2000. PAÜ Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları, PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 144-148.
  • Fabrigar, L.R., McDonald, T.K., ve Wegener, D.T., 2005. The origin and structure of attitudes. In D. Albaraccin, B.T. Johnson, and M.P. Zanna (eds.), The Handbook Of Atttitudes And Attitude Change. 79– 124. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Gibbon, C.T. ve Morris, L.L., 1978. How to Design A Problem Evaluation. London: Sage Publication.
  • Gök, F., 2003. Hizmet öncesi ve hizmet içi öğretmen yetiştirme. (15.12.2009).
  • Gökçe, E., 1995. The role of the teacher in development of educational programs. World Conference on Teacher Education. İzmir: 9 Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Gökçe, E., 2003. “Gelişmiş ülkelerde sınıf öğretmeni yetiştirme uygulamaları”. Eğitimde yansımalar: VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu. Sivas.
  • Gürbüz, H.ve Kışoğlu, M., 2007. Tezsiz yüksek lisans programına devam eden fen-edebiyat fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Atatürk üniversitesi örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2). 71-83.
  • Gürbüztürk, O. ve Genç, S. Z., 2004. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7). 47-62
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M..Bayrak, R. ve Yalçın, M., 2005. Alan öğretmeni yetiştirmede tezsiz yüksek lisans eğitiminin sonuçlarının değerlendirilmesi. S.D.Ü. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 9. 1–10
  • Hoşgörör, V., Kılıç, Ç., ve Dündar, H., 2002. kırıkkale üniversitesi sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. M.Ü. Atatürk Eğitim Bilimleri Dergisi. 16. 91–100.
  • İşmen, A. E. ve Yıldız, S. A., 2005. Öğretmenliğe ilişkin tutumların özgecilik ve atılganlık düzeyleri açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 42, 151–166.
  • Jeans, A. B., 1995. Teacher education: an international research agenda. World Conference on Teacher Education. İzmir: 9 Eylül Üniversitesi Yayınları
  • Johnson, M. G. ve Howell, A., 2005. Change in preservice teacher attitudes toward contemporary issues in education. ED: 490725, www.eric.ed.gov (20.10.2009).
  • Katkat, D. ve Mızrak, O., 2003. Öğretmen adaylarının pedagojik eğitimlerinin problem çözme becerilerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 158. 74-82.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E., 2005. Fizik öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri:Erzurum örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2). 367– 380.
  • Kyriacou, C., Hultgren, A. ve Stephens, P., 1999. student teachers motivation to become a secondary school teacher in england and norway. Teacher Development, 3(3), 373–381.
  • Özbek, R., 2004, Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi amaçlarının gerçekleşme düzeyine yönelik öğretmen ve öğrenci algılarının karşılaştırılması, Uluslararası Demokrasi Eğitimi Sempozyumu, Çanakkale, 18 Mart Üniversitesi.
  • Özgür, F. N., 1994. Öğretmenlik mesleğine karşı tutum, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul. 35, 170–171.
  • Pehlivan, K. B., 2004. Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve okul tutumları arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14. 211-218.
  • Pigge,F.L.ve Marso, R.N., 1997. A seven year longitudinal multi-factor assessment of teaching concerns development through preparation and early teaching. Teaching and Teacher Education,13,225 -235.
  • Saracaloğlu, A. S., 1993. “Fen ve edebiyat fakülteleri öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları.” İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri (Kasım 1991) 565–569. İzmir: Buca Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Semerci, Ç., 1999. Öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçeği, Eğitim ve Bilim, 23 (111), 51-55.
  • Smith, I. M., 1973. Changes in students’ attitudes to teaching. Higher Education, 2(3), 361–376.
  • Su, Z., 1997. Teaching as a profession and as a career: minority candidates’ perspectives. Teaching & Teacher Education, 13(3), 325–340.
  • Sürücü, A. 1997. Öğretmenlik formasyonu alan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (S.Ü.E.F. Yaz Kursu Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, N., 1992. Arifiye anadolu öğretmen lisesi 3. sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Ankara.
  • Tanrıöğen, A., 1997. Buca eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3. 55–58.
  • Üstün, E., Erkan S. ve Akman B., 2004. Türkiye’de okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129–13. Başvuru: 18.01.2011
  • Yayına Kabul: 26.12.2011

Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları (Uludağ Üniversitesi Örneği)

Yıl 2012, Cilt: 25 Sayı: 1, 1 - 23, 01.04.2012

Öz

Bu araştırmanın amacı, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını ortaya koyarak öğretmenlik mesleğine yönelik olumlu tutumların geliştirilmesine katkıda bulunmaktır. Bu amaç için 536 öğretmen adayının görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmada öğrencilere ait demografik bilgileri elde etmek için Kişisel Bilgi Formu, öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarını ölçmek için Çetin (2006) tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutumlarının cinsiyete, okudukları bölüme, mesleğe başladıklarında çalışmak istedikleri kurumlara, mesleğine yönlendiren nedenlere, akademik başarı ortalamalarına göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Öte yandan öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun devlete bağlı bir eğitim kurumunda çalışmak istedikleri belirlenmiştir. Araştırmayla da ortaya çıkmıştır ki etkili bir eğitim sistemi için kaliteli, motivasyonu yüksek ve öğretmenliğe ilişkin olumlu tutumlara sahip öğretmenler yetiştirmek gerekmektedir. Buradan hareketle öğretmen adaylarının daha ayırt edici ölçütlere göre seçilmesi ve öğretmenliğe karşı olumlu tutumlara sahip olacak şekilde yetiştirilmesi gerektiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Akbayır, K. 2010. Öğretmenlik mesleğine yönelmede ailenin ve branş seçiminde cinsiyetinrolü.www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/b.../OgretmenYetistir me/Bildiri/t271d.pdf.ErişimTarihi (15.02.2009).
  • Akpınar, E., Yıldız, E. ve Ergin, Ö., 2006. Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56–62.
  • Atıcı, B., 2000. Öğretmen eğitiminde yeni bir olanak: sosyal oluşturmacılık. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 10–12 Mayıs 2000, Onsekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Brown, M. M., 1992. Caribbean first-year teachers’ reasons for choosing teaching as a career. Journal of Education for Teaching, 18(2), 185– 195.
  • Bulut, H, Doğar, Ç., 2006. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: (8) Sayı: (1).
  • Büyüköztürk, Ş., 2005. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (5. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çakır, Ö., 2005. Anadolu üniversitesi açık öğretim fakültesi ingilizce öğretmenliği lisans programı ve eğitim fakülteleri ingilizce öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve meslekî yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 27–42.
  • Çapa, Y. ve Çil, N., 2000. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,16,69–73.
  • Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö., 2008. Öğretmen adaylarının öğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlik inançlarının cinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15). 33-53.
  • Çelenk, S., 1988. Eğitim Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çeliköz, N. ve Çetin, F., 2004. Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi, 162, 136–145.
  • Çetin, Ş., 2006. Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28–37.
  • Çetinkaya, Z., 2009. Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. İlköğretim Online. 8 (2). 298-305.
  • Demirel, Ö., 2006. Öğretme Sanatı. Ankara: PegemA Yayınevi
  • Durmuşoğlu, M. C., Yanık, C. ve Akkoyunlu, B., 2009. Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 36. 76–86.
  • Erdem, A. R. ve Anılan, H., 2000. PAÜ Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları, PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 144-148.
  • Fabrigar, L.R., McDonald, T.K., ve Wegener, D.T., 2005. The origin and structure of attitudes. In D. Albaraccin, B.T. Johnson, and M.P. Zanna (eds.), The Handbook Of Atttitudes And Attitude Change. 79– 124. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Gibbon, C.T. ve Morris, L.L., 1978. How to Design A Problem Evaluation. London: Sage Publication.
  • Gök, F., 2003. Hizmet öncesi ve hizmet içi öğretmen yetiştirme. (15.12.2009).
  • Gökçe, E., 1995. The role of the teacher in development of educational programs. World Conference on Teacher Education. İzmir: 9 Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Gökçe, E., 2003. “Gelişmiş ülkelerde sınıf öğretmeni yetiştirme uygulamaları”. Eğitimde yansımalar: VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu. Sivas.
  • Gürbüz, H.ve Kışoğlu, M., 2007. Tezsiz yüksek lisans programına devam eden fen-edebiyat fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Atatürk üniversitesi örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2). 71-83.
  • Gürbüztürk, O. ve Genç, S. Z., 2004. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7). 47-62
  • Gürses, A., Doğar, Ç., Özkan, E., Açıkyıldız, M..Bayrak, R. ve Yalçın, M., 2005. Alan öğretmeni yetiştirmede tezsiz yüksek lisans eğitiminin sonuçlarının değerlendirilmesi. S.D.Ü. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 9. 1–10
  • Hoşgörör, V., Kılıç, Ç., ve Dündar, H., 2002. kırıkkale üniversitesi sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine karşı tutumları. M.Ü. Atatürk Eğitim Bilimleri Dergisi. 16. 91–100.
  • İşmen, A. E. ve Yıldız, S. A., 2005. Öğretmenliğe ilişkin tutumların özgecilik ve atılganlık düzeyleri açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 42, 151–166.
  • Jeans, A. B., 1995. Teacher education: an international research agenda. World Conference on Teacher Education. İzmir: 9 Eylül Üniversitesi Yayınları
  • Johnson, M. G. ve Howell, A., 2005. Change in preservice teacher attitudes toward contemporary issues in education. ED: 490725, www.eric.ed.gov (20.10.2009).
  • Katkat, D. ve Mızrak, O., 2003. Öğretmen adaylarının pedagojik eğitimlerinin problem çözme becerilerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 158. 74-82.
  • Kaya, A. ve Büyükkasap, E., 2005. Fizik öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri:Erzurum örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2). 367– 380.
  • Kyriacou, C., Hultgren, A. ve Stephens, P., 1999. student teachers motivation to become a secondary school teacher in england and norway. Teacher Development, 3(3), 373–381.
  • Özbek, R., 2004, Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi amaçlarının gerçekleşme düzeyine yönelik öğretmen ve öğrenci algılarının karşılaştırılması, Uluslararası Demokrasi Eğitimi Sempozyumu, Çanakkale, 18 Mart Üniversitesi.
  • Özgür, F. N., 1994. Öğretmenlik mesleğine karşı tutum, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul. 35, 170–171.
  • Pehlivan, K. B., 2004. Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve okul tutumları arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14. 211-218.
  • Pigge,F.L.ve Marso, R.N., 1997. A seven year longitudinal multi-factor assessment of teaching concerns development through preparation and early teaching. Teaching and Teacher Education,13,225 -235.
  • Saracaloğlu, A. S., 1993. “Fen ve edebiyat fakülteleri öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları.” İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri (Kasım 1991) 565–569. İzmir: Buca Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Semerci, Ç., 1999. Öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ölçeği, Eğitim ve Bilim, 23 (111), 51-55.
  • Smith, I. M., 1973. Changes in students’ attitudes to teaching. Higher Education, 2(3), 361–376.
  • Su, Z., 1997. Teaching as a profession and as a career: minority candidates’ perspectives. Teaching & Teacher Education, 13(3), 325–340.
  • Sürücü, A. 1997. Öğretmenlik formasyonu alan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (S.Ü.E.F. Yaz Kursu Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, N., 1992. Arifiye anadolu öğretmen lisesi 3. sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Ankara.
  • Tanrıöğen, A., 1997. Buca eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3. 55–58.
  • Üstün, E., Erkan S. ve Akman B., 2004. Türkiye’de okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129–13. Başvuru: 18.01.2011
  • Yayına Kabul: 26.12.2011
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feyyat Gökçe Bu kişi benim

Gönül ONUR Sezer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökçe, F., & Sezer, G. O. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları (Uludağ Üniversitesi Örneği). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-23.