BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı Sosyal Ağ ve İnternet Kullanma Öz-Yeterlik Algıları

Yıl 2016, Cilt: 29 Sayı: 2, 303 - 323, 29.12.2016

Öz

Temel amacı öğretmen adaylarının eğitim amaçlı sosyal ağ ve İnternet kullanma öz-yeterlik algılarını belirlemek olan bu araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma 2014-2015 Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesinde; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkçe, İngilizce, Resim-İş, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Sınıf Öğretmenliği bölümlerinde öğrenim görmekte olan 776 öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada “Eğitsel İnternet Kullanım Öz-yeterlik Ölçeği” ve araştırmacı tarafından geliştirilen “Eğitsel Sosyal Ağ Kullanım Öz-yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya ilişkin veriler araştırmacının kendisi tarafından toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, t-testi, tek yönlü varyans ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğretmen adaylarının eğitim amaçlı sosyal ağ ve İnternet kullanma öz-yeterlik algılarının cinsiyetleri ve sınıflarına göre farklılık göstermediğini, ancak öğrenim gördükleri bölümlere göre farklılık gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının İnternette ve sosyal ağ sitelerinde geçirdikleri zaman ile eğitsel İnternet ve sosyal ağ kullanma öz-yeterlik algıları arasında düşük düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Aküzüm, C., & Uçar, M. B. (2015). Self-Efficacy and Concerns of Preservice Teachers towards Social Media Use as an Educational Tool. Mevlana International Journal of Moral and Values Education, 2(1).
  • Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward A Unifying Theory of Behavioral Change Psychological Review, 84(2), 191.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations Of Thought And Action: A Social Cognitive Theory. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1989). Social Cognitive Theory. R. Vasta içinde, Annals of Child Development (s. 1-60). Greenwich: JAI Press.
  • Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. A. Bandura (Dü.) içinde, Self-efficacy in changing societies (s. 1-45). New York: Cambridge University Press.
  • Baş, G. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Eğitsel İnternet Kullanımı Öz-yeterlik İnançlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 35-51.
  • Bayrakcı, T., Tozkoparan, S. B., & Durmuş, A. (2014). Öğretmen Adaylarının İnternet Öz-yeterlik İnançları ve Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 27-44.
  • Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210–230.
  • Çam, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Eğitsel ve Genel Amaçlı Facebook Kullanımları ve Facebook Bağımlılıkları (SAÜ Eğitim Fakültesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çuhadar, C., & Yücel, M. (2010). Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 199-210.
  • Ekici, G. (2012). Akademik Öz-yeterlik Ölçeği: Türkçe'ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 174-185.
  • Gömleksiz, M. N., & Erten, P. (2013). Öğretmen Adaylarının Genel İnternet Özyeterlik Algıları (Fırat Üniversitesi Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 119-140.
  • Gömleksiz, M. N., & Erten, P. (2013). Öğretmen Adaylarının Webe Özgü Özyeterlik Algıları. İlköğretim Online, 12(2), 479-497.
  • Hamid, S., Chang, S., & Kurnia, S. (2009). Identifying The Use Of Online Social Networking In Higher Education. Same Places, Different Spaces. Proceedings Ascilite Auckland, (s. 419-422).
  • Hughes, J. E., Ko, Y., Lim, M., & Liu, S. (2015). Preservice Teachers’ Social Networking Use, Concerns, and Educational Possibilities: Trends from 2008 to 2012. Journal of Technology and Teacher Education, 23(2), 185-212.
  • Kahraman, S., Yılmaz, Z. A., Erkol, M., & Altun Yalçın, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1000-1015.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Lee, Y., & Lee, J. (2014). Enhancing Pre-service Teachers’ Self-efficacy Beliefs for Technology Integration Through Lesson Planning Practice. Computers & Education, 73, 121-128.
  • Özçelik, H., & Kurt, A. A. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. İlköğretim Online, 6(3), 441-451.
  • Özkılıç, R., & İmer, G. (2009). Self-efficacy of Teacher Trainees Toward Educational Software Development. New World Science Academy: Education Science, 4(2), 422-434.
  • Pajares, F. (2002). Self-Efficacy Beliefs in Academic Contexts:An Outline. http://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/efftalk.html adresinden 24 Aralık 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Redman, C., & Trapani, F. (2012). Experiencing New Technology: Exploring Pre-service Teachers' Perceptions and Reflections Upon the Affordances of Social Media. Australian Association for Research in Education APERA International Conference. Sydney.
  • Seferoğlu, S., & Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 19, 89-101.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Sırakaya, M. (2011). Öğretmen Adaylarının Problemli İnternet Kullanımı ve İnternet Öz-yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Söylemez, N. (2013). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerini Kullanma Durumlarına Göre Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Steinfield, C., Ellison, N. B., & Lampe, C. (2008). Social Capital, Self-esteem, and Use of Online Social Network Sites: A Longitudinal Analysis. Journal of Applied Developmental Psychology, 29(6), 434-445.
  • Şahin, E. (2010). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Stili Tercihlerinin, Cinsiyetlerinin, Mesleki Kıdemlerinin, Özyeterlik Algılarının Ve Özyönetimli Öğrenmeye Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Mesleki Yeterlikleri Üzerindeki Etkisi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel İnternet Kullanım Öz-yeterlik İnançları Ölçeğinin Geçerliği ve Güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 461-471.
  • Temelli, D. (2011). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik ve Biligisayar Öğretimi Öz Yeterlilik Algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Thomas, D. A., & Li, Q. (2008). From Web 2.0 to Teacher 2.0. Computers in the Schools: Interdisciplinary Journal of Practice, Theory, and Applied Research, 25(3-4), 199-210.
  • Timur, B., Yılmaz, Ş., & Timur, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Kullanımına Yönelik Öz-yeterlik İnançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 165-174.
  • Topal, M. (2013). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı İnternet Kullanımı ve Öz-yeterlik Algılarının İncelenmesi ve Geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Topal, M., & Akgün, Ö. E. (2015). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı İnternet Kullanımı Öz-yeterlik Algılarının İncelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 343-364.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher Efficacy: Its Meaning and Measure. Review of Educational Research, 68, 202-248.
  • Tuncer, M., & Tanaş, R. (2011). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Bilgisayar Öz-yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 222-232.
  • Uludağ Üniversitesi Bilgi Paketi [U.Ü.]. (2015). Uludağ Üniversitesi. http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/Detay/30 adresinden 15 Haziran 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and Educational Development. A. Bandura (Dü.) içinde, Self-efficacy in Changing Societies (s. 202-231). New York: Cambridge University Press.
Yıl 2016, Cilt: 29 Sayı: 2, 303 - 323, 29.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Aküzüm, C., & Uçar, M. B. (2015). Self-Efficacy and Concerns of Preservice Teachers towards Social Media Use as an Educational Tool. Mevlana International Journal of Moral and Values Education, 2(1).
  • Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward A Unifying Theory of Behavioral Change Psychological Review, 84(2), 191.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations Of Thought And Action: A Social Cognitive Theory. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1989). Social Cognitive Theory. R. Vasta içinde, Annals of Child Development (s. 1-60). Greenwich: JAI Press.
  • Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. A. Bandura (Dü.) içinde, Self-efficacy in changing societies (s. 1-45). New York: Cambridge University Press.
  • Baş, G. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Eğitsel İnternet Kullanımı Öz-yeterlik İnançlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 35-51.
  • Bayrakcı, T., Tozkoparan, S. B., & Durmuş, A. (2014). Öğretmen Adaylarının İnternet Öz-yeterlik İnançları ve Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 27-44.
  • Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210–230.
  • Çam, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Eğitsel ve Genel Amaçlı Facebook Kullanımları ve Facebook Bağımlılıkları (SAÜ Eğitim Fakültesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çuhadar, C., & Yücel, M. (2010). Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 199-210.
  • Ekici, G. (2012). Akademik Öz-yeterlik Ölçeği: Türkçe'ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 174-185.
  • Gömleksiz, M. N., & Erten, P. (2013). Öğretmen Adaylarının Genel İnternet Özyeterlik Algıları (Fırat Üniversitesi Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 119-140.
  • Gömleksiz, M. N., & Erten, P. (2013). Öğretmen Adaylarının Webe Özgü Özyeterlik Algıları. İlköğretim Online, 12(2), 479-497.
  • Hamid, S., Chang, S., & Kurnia, S. (2009). Identifying The Use Of Online Social Networking In Higher Education. Same Places, Different Spaces. Proceedings Ascilite Auckland, (s. 419-422).
  • Hughes, J. E., Ko, Y., Lim, M., & Liu, S. (2015). Preservice Teachers’ Social Networking Use, Concerns, and Educational Possibilities: Trends from 2008 to 2012. Journal of Technology and Teacher Education, 23(2), 185-212.
  • Kahraman, S., Yılmaz, Z. A., Erkol, M., & Altun Yalçın, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1000-1015.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Lee, Y., & Lee, J. (2014). Enhancing Pre-service Teachers’ Self-efficacy Beliefs for Technology Integration Through Lesson Planning Practice. Computers & Education, 73, 121-128.
  • Özçelik, H., & Kurt, A. A. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği. İlköğretim Online, 6(3), 441-451.
  • Özkılıç, R., & İmer, G. (2009). Self-efficacy of Teacher Trainees Toward Educational Software Development. New World Science Academy: Education Science, 4(2), 422-434.
  • Pajares, F. (2002). Self-Efficacy Beliefs in Academic Contexts:An Outline. http://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/efftalk.html adresinden 24 Aralık 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Redman, C., & Trapani, F. (2012). Experiencing New Technology: Exploring Pre-service Teachers' Perceptions and Reflections Upon the Affordances of Social Media. Australian Association for Research in Education APERA International Conference. Sydney.
  • Seferoğlu, S., & Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 19, 89-101.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Sırakaya, M. (2011). Öğretmen Adaylarının Problemli İnternet Kullanımı ve İnternet Öz-yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Söylemez, N. (2013). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerini Kullanma Durumlarına Göre Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Steinfield, C., Ellison, N. B., & Lampe, C. (2008). Social Capital, Self-esteem, and Use of Online Social Network Sites: A Longitudinal Analysis. Journal of Applied Developmental Psychology, 29(6), 434-445.
  • Şahin, E. (2010). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Stili Tercihlerinin, Cinsiyetlerinin, Mesleki Kıdemlerinin, Özyeterlik Algılarının Ve Özyönetimli Öğrenmeye Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Mesleki Yeterlikleri Üzerindeki Etkisi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel İnternet Kullanım Öz-yeterlik İnançları Ölçeğinin Geçerliği ve Güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 461-471.
  • Temelli, D. (2011). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik ve Biligisayar Öğretimi Öz Yeterlilik Algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Thomas, D. A., & Li, Q. (2008). From Web 2.0 to Teacher 2.0. Computers in the Schools: Interdisciplinary Journal of Practice, Theory, and Applied Research, 25(3-4), 199-210.
  • Timur, B., Yılmaz, Ş., & Timur, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Kullanımına Yönelik Öz-yeterlik İnançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 165-174.
  • Topal, M. (2013). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı İnternet Kullanımı ve Öz-yeterlik Algılarının İncelenmesi ve Geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Topal, M., & Akgün, Ö. E. (2015). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı İnternet Kullanımı Öz-yeterlik Algılarının İncelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 343-364.
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher Efficacy: Its Meaning and Measure. Review of Educational Research, 68, 202-248.
  • Tuncer, M., & Tanaş, R. (2011). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Bilgisayar Öz-yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 222-232.
  • Uludağ Üniversitesi Bilgi Paketi [U.Ü.]. (2015). Uludağ Üniversitesi. http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/Detay/30 adresinden 15 Haziran 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and Educational Development. A. Bandura (Dü.) içinde, Self-efficacy in Changing Societies (s. 202-231). New York: Cambridge University Press.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aziz Teke Bu kişi benim

Rüçhan Özkılıç

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Teke, A., & Özkılıç, R. (2016). Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı Sosyal Ağ ve İnternet Kullanma Öz-Yeterlik Algıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 303-323.