BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 29 Sayı: 2, 325 - 344, 29.12.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin Türk Edebiyatı dersine katılıma yönelik olarak tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Ölçek maddeleri, öğrencilerin bu derse katılımlarına yönelik tutumlarını ortaya koyan bir yazıdan elde edilen veriler ve ilgili alan yazın taranıp uzman görüşlerine başvurularak araştırmacı tarafından belirlenmiştir. 49 maddelik taslak ölçek, Kırşehir merkezde yer alan ortaöğretim düzeyindeki 8 okulda öğrenim gören 485 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde kullanılmış ve bu analizler sonucunda taslak ölçek 22 maddeye indirilmiştir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile ölçeğin 5 faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ise 0,81’dir.

Kaynakça

  • Allport, G. W., 1967. Attitudes Readings in Attitude Theory and Measurement. (Ed. Martin Fishbein). New York: John Wiley.
  • Balcı, A., 2009. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: PegemA.
  • Bohner, G. & Wanke, M., 2002. Attitudes and Attitude Change. Philadelphia: Psychology Press.
  • Brown, C., 2006. Social Psychology. California: Sage Publications Ltd.
  • Brown, Timothy A., 2006. Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: Guilford Press.
  • Browne, M.W., & Cudeck, R., 1993. Alternative Ways of Assessingmodel Fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136–162). Newbury Park, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., 2008. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıcılık.
  • Byrne, Barbara M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS. (2 nd. Edt.). New York: Routledge.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş., 2010. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem A.
  • Eroğlu, A., 2009. Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (ss.321–331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Fishbein, M. & Ajzen, I., 1975. Belief, Attitude, İntention, And Behaviour: An introduction To Theory And Research Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Jöreskog, Karl G. & Sörbom D., 1993. Lısrel 8: Structural Equation Modeling With The SIMPLIS Command Language. Scientific Software International: Lincolnwood.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., 2006. Yeni İnsan ve İnsanlar. (10.baskı). İstanbul: Evrim Yayıncılık.
  • Kayış, A., 2009. Güvenirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Ed), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri. (403-419). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kline, Rex B., 2005. Principles And Practice of Structural Equation Modeling (2 nd Edt.). New York. Guilford Press.
  • McKenna, M. C.; Kear, D. C. & Ellsworth, R. A., 1995. “Children’s Attitudes Toward Reading: A national Survey”. Reading Research Quarterly, Vol. 30. No. 4:934-956.
  • Oskamp, S. & Schultz, P. W., 2005. Attitudes and Opinions. (3rd Ed.). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Oskamp, S., 1977. Attitudes and Opinions. Englewood, N.J.: Prentice-Hall, Inc.
  • Özbay, M. ve Uyar, Y., 2009. “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması.” E- Journal of New World Science Academy. (2): 632-651.
  • Pehlivan, H., 1994. “Egitim Bilimleri Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Bölüme Yönelik Tutumları.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10: 49 – 53.
  • Raykov, T. & Marcoulides, George A., 2006. A First Course in Structural Equation Modeling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Sungur, O., 2009. Korelasyon analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri. 116-125. Ankara: Asil Yayıncılık
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş. Ankara: Ekinoks Yayıncılık,
  • Tavşancıl, E., 2006. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekin, H. (1996). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tezbaşaran, A.A., 1997. Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, E., 2009. Lisrel Ile Yapısal Eşitlik Modellemesi I Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yurdabakan, İ., 2008. Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçlarının Nitelikleri. S Erkan,. ve M. Gömleksiz., (Ed) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Nobel Yayınevi.
Yıl 2016, Cilt: 29 Sayı: 2, 325 - 344, 29.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Allport, G. W., 1967. Attitudes Readings in Attitude Theory and Measurement. (Ed. Martin Fishbein). New York: John Wiley.
  • Balcı, A., 2009. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: PegemA.
  • Bohner, G. & Wanke, M., 2002. Attitudes and Attitude Change. Philadelphia: Psychology Press.
  • Brown, C., 2006. Social Psychology. California: Sage Publications Ltd.
  • Brown, Timothy A., 2006. Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: Guilford Press.
  • Browne, M.W., & Cudeck, R., 1993. Alternative Ways of Assessingmodel Fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136–162). Newbury Park, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., 2008. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıcılık.
  • Byrne, Barbara M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS. (2 nd. Edt.). New York: Routledge.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş., 2010. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem A.
  • Eroğlu, A., 2009. Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (ss.321–331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Fishbein, M. & Ajzen, I., 1975. Belief, Attitude, İntention, And Behaviour: An introduction To Theory And Research Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Jöreskog, Karl G. & Sörbom D., 1993. Lısrel 8: Structural Equation Modeling With The SIMPLIS Command Language. Scientific Software International: Lincolnwood.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., 2006. Yeni İnsan ve İnsanlar. (10.baskı). İstanbul: Evrim Yayıncılık.
  • Kayış, A., 2009. Güvenirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Ed), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri. (403-419). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kline, Rex B., 2005. Principles And Practice of Structural Equation Modeling (2 nd Edt.). New York. Guilford Press.
  • McKenna, M. C.; Kear, D. C. & Ellsworth, R. A., 1995. “Children’s Attitudes Toward Reading: A national Survey”. Reading Research Quarterly, Vol. 30. No. 4:934-956.
  • Oskamp, S. & Schultz, P. W., 2005. Attitudes and Opinions. (3rd Ed.). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Oskamp, S., 1977. Attitudes and Opinions. Englewood, N.J.: Prentice-Hall, Inc.
  • Özbay, M. ve Uyar, Y., 2009. “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması.” E- Journal of New World Science Academy. (2): 632-651.
  • Pehlivan, H., 1994. “Egitim Bilimleri Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Bölüme Yönelik Tutumları.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10: 49 – 53.
  • Raykov, T. & Marcoulides, George A., 2006. A First Course in Structural Equation Modeling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Sungur, O., 2009. Korelasyon analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri. 116-125. Ankara: Asil Yayıncılık
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş. Ankara: Ekinoks Yayıncılık,
  • Tavşancıl, E., 2006. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekin, H. (1996). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tezbaşaran, A.A., 1997. Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, E., 2009. Lisrel Ile Yapısal Eşitlik Modellemesi I Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yurdabakan, İ., 2008. Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçlarının Nitelikleri. S Erkan,. ve M. Gömleksiz., (Ed) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Nobel Yayınevi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Remzi Can

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Can, R. (2016). Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 325-344.