Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analyzing 66-72 Month Old Children’s Description of Feelings of Love, Happiness, Fear and Sadness and the Colors They Use While Drawing

Yıl 2017, Cilt: 30 Sayı: 1, 265 - 289, 23.06.2017

Öz

In this research, analyzing whether 66-72 month old children attending preschool education institutions recognize feelings such as love, happiness, fear, sadness and the colors they use while drawing these feelings was aimed. Study group of this qualitative research is randomly selected 66-72 month old 100 children, 39 girls and 61 boys, who attend a preschool institution in Kağıthane province of İstanbul. In individual practices, children were asked questions about meaning of love, happiness, fear and sadness and asked to draw them. As a result of the research, it was determined that children are able to identify a situation that would cause feeling of love, happiness, fear and sadness even if they are not able to identify mentioned feelings themselves. Moreover, it was found that children tend to use one color, especially black, while drawing negative emotions. However, it was determined that in the drawings that are used more than one color, the colors children use do not differ according to feeling that is drawn.

Kaynakça

  • Aydın, S. (2015). Olgu bilim araştırması. Metin, M. (Ed.). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (s. 287-311). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Burkitt E. and Newel, T. (2005). Effects of human figure type on children’s use of colour to depict sadness and happiness. International Journal of Art Therapy, 10(1), 15-22.
  • Burkitt, E.; Barrett, M. and Davis, A. (2009). Effects of different emotion terms on the size and colour of children’s drawings. International Journal of Art Therapy,14(2),74-84.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2007). Sanat eğitimi ve öğretimi “eğitimin her kademesine yönelik yöntem ve tekniklerle” (2. baskı). Ankara: PegamA
  • Coşkun, B. (2003). Çocuk resminde yakın çevre (9-12 yaş örnekleminde problemli aile ve okul). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çeçen, A.R. (2006). Duyguları Yönetme Becerileri Ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (26), 101-113.
  • Çelik, E., Tuğrul, B. ve Yalçın, S. S. (2002). Dört-altı yaşlar arasındaki anaokulu çocuklarının duygusal yüz ifadesiyle kendilerini anne-babalarını ve öğretmenlerini algılaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 29-39.
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Deniz, Ü. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının insan figürü çizimlerinin gelişimsel açıdan cinsiyete göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 10 (35), 16-30. http://asosindex.com/journal-articlefulltext? id=9579&part=1 web adresinden 17 Haziran 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Golomb, C. (2004). The child's creation of a pictorial world. California: University of California Press.
  • Güvenç, E. (2005). İlköğretim birinci basamağı çocuk resimlerinde renk kullanımında okul, aile ve kültürel etkilerin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Harris, P. L.; Olthof, T.; Meerum Terwogt, M. and Hardman, C. E. (1987). Children’s knowledge of the situations that provoke emotion. International Journal of Behavioral Development, 10, 319–343.
  • Holliday, E. L.; Harrison, L. J. and McLeod, S. (2009). Listening to children with communication impairment talking through their drawings (Electronic version). Journal of Early Childhood Research, 7 (3), 244-263. http: //0 - ecr. sagepub. com.libunix. ku.edu.tr /content/7/3/244.full.pdf+html web adresinden 23 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Honig, A. S. and Brophy, H. E. (1996). Talking with your baby: Family as the first school. Syracuse: Syracuse University Pres.
  • Kelepsch, M. and Logie, L. (1982). Children draw and tell: An introduction to the projective uses of children’s human figure. New York:Brunner/Mazel Inc.
  • Kılıç, S. (2008). Resimde sembolik imgeler. Yayımlanmış sanatta yeterlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta eğitim. “Görmek, öğrenmek, yaratmak” (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık.
  • Malchiodi, C. A. (2005). Çocukların resimlerini anlamak (Çev.T.Yurtbay). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Matthews, J. (2003). Drawing and painting. London: Paul Chapman Publishing A SAGE Publications Company. http://www.google.com/books?hl=tr&lr=&id=szNNl-8IIM8C&oi=fnd&pg=PR11&dq=children+ drawings+emotions&ots=vBRp_EimUT&sig=NSoyFlaVXnWO293tHMZwAdt_T8A#v=onepage&q=children%20drawings%20emotions&f=false web adresinden 21 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Misailidi, P. and Bonoti, F. (2008). Emotion in children's art: do young children understand the emotions expressed in other children's drawings? (Electronic version). Journal of Early Childhood Research, 6 (2), 189–200. http://0- ecr.sagepub.com .libunix. ku.edu.tr / content/6/2/189.full.pdf+html web adresinden 21 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem (5. baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Öner, F. K. (2010). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde renk ve duygu ilişkisi ve kırmızının öğrencilerde yarattığı kavramsal ve simgesel çağrışımlar. Yayımlanmamış doktora lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özel, Y. (2005). Çocuk resimlerinde kompozisyon (12-14 yaş). Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ramazan, O.; Zembat, R.; Uyanık Balat, G. ve Güven, G. (2007). Drawing of emotionally characterised figures by orphanes and the children who live with their families. 17th EECERA Annual Conference, Prague.
  • Rübeling, H.; Keller, H.; Yovsi, R. D.; Lenk, M.; Schwarzer, S. and Kühn, N. (2011). Children's drawings of the self as an expression of cultural conceptions of the self (Electronic version). Journal of Cross-Cultural Psychology, 42 (3) 406–424. http://0- jcc.sagepub.com.libunix.ku.edu.tr/content/42/3/406.full.pdf+html web adresinden 21 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Saltalı, N. D. (2010). Duygu eğitiminin okul öncesi dönem çocuklarının duygusal becerilerine etkisi. Yayınlanmış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. New Delhi: SAGE Publications.
  • Yavuzer, H. (2007). Resimleriyle çocuk (12.basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.

66-72 Aylık Çocukların Sevgi, Mutluluk, Korku, Üzüntü Duygularını Tanımlama Durumlarının ve Resmederken Kullandıkları Renklerin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 30 Sayı: 1, 265 - 289, 23.06.2017

Öz

Araştırmada okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 66-72 aylık çocukların sevgi, mutluluk, korku ve üzüntü duygularını tanıyıp tanımadıkları ve bu duyguları resmederken kullandıkları renklerin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubu, İstanbul’un Kâğıthane ilçesindeki bir anasınıfına devam eden, tesadüfi yöntemle seçilmiş 66-72 aylık 39 kız ve 61 erkek olmak üzere toplam 100 çocuktan oluşmaktadır. Çocuklarla bireysel olarak yapılan uygulamalarda, öncelikle bu duyguların anlamı üzerine sorular sorulmuş ve ardından zıt duygular olarak kabul edilebilecek “sevgi ve korku” ile “mutluluk ve üzüntü” iki ayrı çalışmada çocuklar tarafından resmedilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların sevgi, korku, mutluluk ve üzüntü duygularını tanımlayamasalar bile bu duyguları ortaya çıkaran bir durumu tanımlayabildikleri belirlenmiştir. Ayrıca çocukların resimleri incelendiğinde, olumsuz duygularda tek renk kullanımının daha yoğun olduğu ve özellikle siyah rengin tercih edildiği saptanmıştır. Ancak birden fazla renk kullanan çocukların resmedilen duyguya göre kullandıkları renklerin farklılaşmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Aydın, S. (2015). Olgu bilim araştırması. Metin, M. (Ed.). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (s. 287-311). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Burkitt E. and Newel, T. (2005). Effects of human figure type on children’s use of colour to depict sadness and happiness. International Journal of Art Therapy, 10(1), 15-22.
  • Burkitt, E.; Barrett, M. and Davis, A. (2009). Effects of different emotion terms on the size and colour of children’s drawings. International Journal of Art Therapy,14(2),74-84.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2007). Sanat eğitimi ve öğretimi “eğitimin her kademesine yönelik yöntem ve tekniklerle” (2. baskı). Ankara: PegamA
  • Coşkun, B. (2003). Çocuk resminde yakın çevre (9-12 yaş örnekleminde problemli aile ve okul). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çeçen, A.R. (2006). Duyguları Yönetme Becerileri Ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (26), 101-113.
  • Çelik, E., Tuğrul, B. ve Yalçın, S. S. (2002). Dört-altı yaşlar arasındaki anaokulu çocuklarının duygusal yüz ifadesiyle kendilerini anne-babalarını ve öğretmenlerini algılaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 29-39.
  • Dağlıoğlu, H. E. ve Deniz, Ü. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının insan figürü çizimlerinin gelişimsel açıdan cinsiyete göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 10 (35), 16-30. http://asosindex.com/journal-articlefulltext? id=9579&part=1 web adresinden 17 Haziran 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Golomb, C. (2004). The child's creation of a pictorial world. California: University of California Press.
  • Güvenç, E. (2005). İlköğretim birinci basamağı çocuk resimlerinde renk kullanımında okul, aile ve kültürel etkilerin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Harris, P. L.; Olthof, T.; Meerum Terwogt, M. and Hardman, C. E. (1987). Children’s knowledge of the situations that provoke emotion. International Journal of Behavioral Development, 10, 319–343.
  • Holliday, E. L.; Harrison, L. J. and McLeod, S. (2009). Listening to children with communication impairment talking through their drawings (Electronic version). Journal of Early Childhood Research, 7 (3), 244-263. http: //0 - ecr. sagepub. com.libunix. ku.edu.tr /content/7/3/244.full.pdf+html web adresinden 23 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Honig, A. S. and Brophy, H. E. (1996). Talking with your baby: Family as the first school. Syracuse: Syracuse University Pres.
  • Kelepsch, M. and Logie, L. (1982). Children draw and tell: An introduction to the projective uses of children’s human figure. New York:Brunner/Mazel Inc.
  • Kılıç, S. (2008). Resimde sembolik imgeler. Yayımlanmış sanatta yeterlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta eğitim. “Görmek, öğrenmek, yaratmak” (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayımcılık.
  • Malchiodi, C. A. (2005). Çocukların resimlerini anlamak (Çev.T.Yurtbay). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Matthews, J. (2003). Drawing and painting. London: Paul Chapman Publishing A SAGE Publications Company. http://www.google.com/books?hl=tr&lr=&id=szNNl-8IIM8C&oi=fnd&pg=PR11&dq=children+ drawings+emotions&ots=vBRp_EimUT&sig=NSoyFlaVXnWO293tHMZwAdt_T8A#v=onepage&q=children%20drawings%20emotions&f=false web adresinden 21 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Misailidi, P. and Bonoti, F. (2008). Emotion in children's art: do young children understand the emotions expressed in other children's drawings? (Electronic version). Journal of Early Childhood Research, 6 (2), 189–200. http://0- ecr.sagepub.com .libunix. ku.edu.tr / content/6/2/189.full.pdf+html web adresinden 21 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem (5. baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Öner, F. K. (2010). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde renk ve duygu ilişkisi ve kırmızının öğrencilerde yarattığı kavramsal ve simgesel çağrışımlar. Yayımlanmamış doktora lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özel, Y. (2005). Çocuk resimlerinde kompozisyon (12-14 yaş). Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ramazan, O.; Zembat, R.; Uyanık Balat, G. ve Güven, G. (2007). Drawing of emotionally characterised figures by orphanes and the children who live with their families. 17th EECERA Annual Conference, Prague.
  • Rübeling, H.; Keller, H.; Yovsi, R. D.; Lenk, M.; Schwarzer, S. and Kühn, N. (2011). Children's drawings of the self as an expression of cultural conceptions of the self (Electronic version). Journal of Cross-Cultural Psychology, 42 (3) 406–424. http://0- jcc.sagepub.com.libunix.ku.edu.tr/content/42/3/406.full.pdf+html web adresinden 21 Ağustos 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • Saltalı, N. D. (2010). Duygu eğitiminin okul öncesi dönem çocuklarının duygusal becerilerine etkisi. Yayınlanmış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. 3. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. New Delhi: SAGE Publications.
  • Yavuzer, H. (2007). Resimleriyle çocuk (12.basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oya Ramazan

Özge Öveç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 23 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ramazan, O., & Öveç, Ö. (2017). 66-72 Aylık Çocukların Sevgi, Mutluluk, Korku, Üzüntü Duygularını Tanımlama Durumlarının ve Resmederken Kullandıkları Renklerin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 265-289.