Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI ÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI

Yıl 2020, Cilt: 33 Sayı: 3, 917 - 941, 07.12.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.737648

Öz

Edebiyat fakültesi öğrencilerinden gerek entelektüel gelişimleri açıdan içsel bir faktör olarak, gerekse okudukları bölümün bir gereği olarak belirli düzeyde okuma alışkanlığına sahip olmaları beklenir. Söz konusu olan yabancı dil edebiyat bölümü öğrencileri ise, aynı zamanda yabancı dilde kitap ve metin türlerinin de okunması gerekliliği dil bölümü öğrencilerinden beklentinin bir kat daha arttığı anlamına gelmektedir. Bu görüşlerden yola çıkarak bu çalışmada Alman, Fransız ve İngiliz dili ve edebiyatı bölümü son sınıf öğrencilerinden oluşan 107 katılımcıya gerek ana dillerinde gerekse öğrenimini aldıkları yabancı dildeki okuma alışkanlıkları hakkında fikir edinebilmek amacıyla 12 sorudan oluşan bir anket uygulaması yapılmıştır. Betimleyici tarama modelinin temel alındığı çalışmada sorular nitel ve nicel türde hazırlanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler, öğrencilerin hem ana dilde hem de öğrenimini gördükleri yabancı dilde çok okur ve orta seviyede okur kategorisine girdiğini göstermektedir. Fakat ana dilde ve yabancı dilde okunan metin türleri birbirinden farklılık göstermektedir. Öğrenciler ana dilinde daha çok basılı yayın olarak roman okuma eğiliminde iken, yabancı dilde okudukları farklı metin türlerini dijital ortamda okumayı tercih etmektedir. Yabancı dilde okuma yapılmasının en büyük sebeplerinden biri de yabancı dil bilgisini geliştirmektir. Bunun yanında edebiyat bölümü öğrencilerini okumaya en çok teşvik edenin derslerine giren öğretim elemanları olduğu tespit edilmiştir. Anketten elde edilen en önemli sonuçlardan biri de öğrencilerin okuyacakları metni kendilerinin seçmek istemesidir. Ders icabı zorla metin okumaktan zevk almadığını ve bunu gereksiz bulduğunu belirten öğrenci sayısı toplam katılımcıların yarısına yakındır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yabancı Dil Edebiyat Bölümleri son sınıf öğrencilerine anket çalışmama vermiş oldukları gönüllü desteklerinden ötürü teşekkürlerimi sunarım.

Kaynakça

  • Aksaçlıoğlu, A. G. ve Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin Televizyon İzlemeleri ve Bilgisayar Kullanmalarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21(1), 3-28. Arslan, Y., Çelik, Z. ve Çelik, E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(26), 113-124.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Bayat, N. ve Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları ve Tercihleri. İlköğretim Online, 17(2), 984-1001. doi:doi 10.17051/ilkonline.2018.419349
  • Boesken, G. (2002). Lesen am Computer – Mehrwert oder Verwirrung? Untersuchungen zur „Konkurrenz“ zwischen Buch und Hypertext. In: Jahrbuch für Computerphilologie 4, S. 93.
  • Chaouli, M. (2003). Kommunikation und Fiktion: Vom Schreiben und Lesen von Literatur im Internet. In: Weimarer Beiträge 49 (1), S. 5.
  • Çoban, A., İleri, T. ve Temir, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına Betimsel Bir Bakış: Amasya Üniversitesi Örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(19), 50-69.
  • Duran, E. ve Alevli, O. (2014). Ekrandan Okumanın Sekizinci Sınıf Öğrencilerinde Anlamaya Etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(1), 1-11.
  • Durmuşçelebi, M. ve Sarıcaoğlu, A. (2009). Birinci ve İkinci Dil Okuma Becerisi Arasındaki İlişki (Erciyes Üniversitesi Örneği). Eğitim Araştırmalarında Güncel Sorunlar ve Yeni Yaklaşımlar – I.Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi (1-3 Mayıs 2009). Çanakkale, Türkiye. Web: http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/212.pdf 30.04.2020'de alınmıştır.
  • Franzmann, B. (2001). Lesezapping und Portionslektüre. Veränderungen des Leseverhaltens besonders bei Jugendlichen. In: Media Perspektiven (2), S. 96.
  • Genç, A. (1995). Yabancı Dilde Okuma Alışkanlığı. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi(11), 71-74.
  • Göçerler, H., Atik, O. & Demir, M. (2017). Die Förderung der Lesegewohnheiten mittels neuer Medien im Deutschunterricht für das Leseverstehen. In: H. Asutay (Hg), Balkan Educational Studies (S. 264-279). Edirne: Trakya University Publication No: 188.
  • Karolak, C. (2002). Digitale Literatur und ihre Auswirkungen auf den Leseprozess. In: Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, S. 132.
  • Koç, S. ve Müftüoğlu, G. (2008). Dinleme ve okuma öğretimi. Web: www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/2277/unite04.pdf 25.04.2020'de alınmıştır.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilim Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Pekkanlı, İ. ve Kartal, E. (2010). Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Anadil ve Yabancı Dilde Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken, 2(3), 91-105.
  • Schön, E. (1995). Lesekultur - Einige historische Klärungen. In: Cornelia Rosebrock (Hg.): Lesen im Medienzeitalter. Biographische und historische Aspekte literarischer Sozialisation. Weinheim: Juventa, S. 162.
  • Solmaz, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir Araştırma: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 603-622.
  • Yılmaz, B., Köse, E. ve Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.

A CASE STUDY ON READING HABITS OF SENIOR FOREIGN LANGUAGE UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2020, Cilt: 33 Sayı: 3, 917 - 941, 07.12.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.737648

Öz

Students of Faculty of Letters are expected to have a certain level of reading habits both as an internal factor in intellectual development, and as a requirement of their department. Expectations from students in foreign language departments about the necessity of reading foreign language books and text types have increased recently. This descriptive survey study aimed to investigate the native and foreign language reading habits of 107 senior students in Tekirdağ Namık Kemal University, Faculty of Arts and Letters, German, French and English Literature Departments.. To this aim, a survey of 12 qualitative and quantitative questions was developed and administered to the participants prepared. Findigs showed that students fell into the category of advanced and moderate level readers in both native and foreign language. However, text types read in native and foreign language differed. Whereas students tended to read native language novels more in published form, they prefered to read different foreign language different text types in digital media. One of the most significant reasons reported for reading in a foreign language was to develop foreign language knowledge. It was also found that the most encouraging factor for students in literature departments was the lecturers. One of the most important results of the survey is that students wantd to choose the reading text themselves. Almost half the participants stated that they did not enjoy reading compulsory texts as a requirement of courses and found it unnecessary.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Aksaçlıoğlu, A. G. ve Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin Televizyon İzlemeleri ve Bilgisayar Kullanmalarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21(1), 3-28. Arslan, Y., Çelik, Z. ve Çelik, E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(26), 113-124.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Bayat, N. ve Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları ve Tercihleri. İlköğretim Online, 17(2), 984-1001. doi:doi 10.17051/ilkonline.2018.419349
  • Boesken, G. (2002). Lesen am Computer – Mehrwert oder Verwirrung? Untersuchungen zur „Konkurrenz“ zwischen Buch und Hypertext. In: Jahrbuch für Computerphilologie 4, S. 93.
  • Chaouli, M. (2003). Kommunikation und Fiktion: Vom Schreiben und Lesen von Literatur im Internet. In: Weimarer Beiträge 49 (1), S. 5.
  • Çoban, A., İleri, T. ve Temir, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığına Betimsel Bir Bakış: Amasya Üniversitesi Örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(19), 50-69.
  • Duran, E. ve Alevli, O. (2014). Ekrandan Okumanın Sekizinci Sınıf Öğrencilerinde Anlamaya Etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(1), 1-11.
  • Durmuşçelebi, M. ve Sarıcaoğlu, A. (2009). Birinci ve İkinci Dil Okuma Becerisi Arasındaki İlişki (Erciyes Üniversitesi Örneği). Eğitim Araştırmalarında Güncel Sorunlar ve Yeni Yaklaşımlar – I.Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi (1-3 Mayıs 2009). Çanakkale, Türkiye. Web: http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/212.pdf 30.04.2020'de alınmıştır.
  • Franzmann, B. (2001). Lesezapping und Portionslektüre. Veränderungen des Leseverhaltens besonders bei Jugendlichen. In: Media Perspektiven (2), S. 96.
  • Genç, A. (1995). Yabancı Dilde Okuma Alışkanlığı. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi(11), 71-74.
  • Göçerler, H., Atik, O. & Demir, M. (2017). Die Förderung der Lesegewohnheiten mittels neuer Medien im Deutschunterricht für das Leseverstehen. In: H. Asutay (Hg), Balkan Educational Studies (S. 264-279). Edirne: Trakya University Publication No: 188.
  • Karolak, C. (2002). Digitale Literatur und ihre Auswirkungen auf den Leseprozess. In: Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, S. 132.
  • Koç, S. ve Müftüoğlu, G. (2008). Dinleme ve okuma öğretimi. Web: www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/2277/unite04.pdf 25.04.2020'de alınmıştır.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. ve Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilim Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Pekkanlı, İ. ve Kartal, E. (2010). Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Anadil ve Yabancı Dilde Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken, 2(3), 91-105.
  • Schön, E. (1995). Lesekultur - Einige historische Klärungen. In: Cornelia Rosebrock (Hg.): Lesen im Medienzeitalter. Biographische und historische Aspekte literarischer Sozialisation. Weinheim: Juventa, S. 162.
  • Solmaz, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir Araştırma: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 603-622.
  • Yılmaz, B., Köse, E. ve Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Harun Göçerler 0000-0002-2394-3795

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 33 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Göçerler, H. (2020). YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARI ÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. Journal of Uludag University Faculty of Education, 33(3), 917-941. https://doi.org/10.19171/uefad.737648