Bu çalışma, öğretmenlerin öğretim programı farkındalıkları ile eleştirel düşünme eğilimlerinin ne düzeyde olduğunu belirlemeyi ve öğretmenlerin öğretim programı farkındalıkları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkileri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında, Bursa ilinin merkez ilçelerindeki devlet okullarında görev yapan toplam 400 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma, ilişkisel araştırma modeli kullanılarak yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak Öğretim Programı Farkındalık Ölçeği (ÖPFÖ) ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği’nin Türkçe versiyonu (CCTDI-T) kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan veriler, betimsel analizler, Pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, öğretmenlerin öğretim programı farkındalıklarının ve eleştirel düşünme eğilimlerinin genel ortalamalarının yüksek olduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin öğretim programı farkındalıkları ile eleştirel düşünme eğilimleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişkilerin olduğu anlaşılmıştır. Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin öğretim programı farkındalıklarını etkilediği de belirlenmiştir. Bu araştırmada elde edilen sonuçlar, öğretmenlerin öğretim programı farkındalığını desteklemek için eleştirel düşünme eğilim ve becerilerinin öncelikle geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir.
Farkındalık Öğretim Programı Farkındalığı Eleştirel Düşünme Eleştirel Düşünme Eğilimleri
This research aims to determine the level of teachers' curriculum awareness and critical thinking dispositions and to examine the relationships between these two variables. The study group consists of 400 teachers working in public schools in the central districts of Bursa province during the 2023-2024 academic year. The research was conducted using the correlational research design. The Curriculum Awareness Scale (CAS) and the Turkish version of the California Critical Thinking Dispositions Inventory (CCTDI-T) were used as data collection tools. The data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation analysis, and multiple linear regression analysis. The results showed that the teachers' overall levels of curriculum awareness and critical thinking dispositions were generally high. Furthermore, there were positive and statistically significant relationships between teachers' curriculum awareness and critical thinking dispositions. It was also found that teachers' critical thinking dispositions significantly predicted their level of curriculum awareness. These findings suggest that developing teachers’ critical thinking dispositions and skills may be a key factor in enhancing curriculum awareness.
Awareness Curriculum Awareness Critical Thinking Critical Thinking Dispositions
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitimde Program Geliştirme, Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 38 Sayı: 2 |