With the impact of globalization in the field of education as in every area, the tendency of individuals to prefer other countries and cultures for education has increased. Individuals who move to different cultural environments for educational purposes face different cultural challenges. In this regard, cultural intelligence (CI) emerges, which contributes to managing cultural differences in the best way, using them in the most appropriate way for the benefit of individuals and organizations, and exhibiting appropriate behaviors in different cultural environments. This study aims to determine the effect of five-factor personality traits (FFPT) on the cultural intelligence (CI) of international university students through an experimental research design. Further, the effect of five factor personality trait dimensions on cultural intelligence was examined. Valid responses were obtained from 585 international students continuing their education in different faculties and departments of Mardin Artuklu University. The data were analyzed with the structural equation modelling (SEM) AMOS package program. Result of the analysis, it was seen that FFPT have a positive and significant effect on CI. In addition, positive significant effects of the FFPT dimensions (extraversion, agreeableness, conscientiousness, openness, and neuroticism) on the dimensions of CI (cognitive, meta-cognitive, behavioral, and motivational) were observed.
Five-Factor Personality Trait Cultural Intelligence International Students
Küreselleşmenin, her alanda olduğu gibi eğitim alanında da etkisini göstermesi ile birlikte bireylerin eğitim için başka ülke ve kültürleri tercih etme eğilimleri giderek artmaktadır. Farklı kültürel ortamlara eğitim amacıyla geçiş yapan bireyler, farklı kültürel zorluklarla karşılaşmaktadırlar. Bu doğrultuda kültürel farklılıkların en iyi biçimde yönetilmesine bireylerin ve örgütlerin yararlarına en uygun şekilde kullanılmasına farklı kültürel ortamlara uygun davranışlar sergilemesine katkı sağlayan kültürel zekâ kavramı karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, uluslararası üniversite öğrencilerinin beş faktör kişilik özeliklerinin kültürel zekâ üzerine etkisi ampirik bir araştırma deseninde açıklanmaya çalışılmıştır. Ayrıca beş faktör kişilik özellikleri boyutlarının kültürel zekâ üzerindeki etkisi incelenmiştir. Anket tekniği ile Mardin Artuklu Üniversitesi’nin farklı fakülte ve bölümlerinde eğitimlerine devam eden 585 uluslararası öğrenciden geçerli geri dönüş sağlanmıştır. Araştırma neticesinde, beş faktör kişilik özelliklerinin kültürel zekâyı pozitif ve anlamlı bir şekilde etkilediği saptanmıştır. Ayrıca beş faktör kişilik özellikleri boyutlarının (dışadönüklük, uyumluluk, sorumluluk, açıklık ve nevrotiklik) kültürel zekânın boyutlarının (bilişsel, üstbilişsel, motivasyonel ve davranışsal) üzerinde anlamlı etkileri olduğu tespit edilmiştir.
Beş faktör Kişilik Özellikleri Kültürel Zeka Uluslararası Öğrenciler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 15 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
İktisat Bölümü
RİZE