This study aims to investigate university students’ conceptualizations of the notion of interest (faiz) through the lens of metaphor analysis. Employing a qualitative research methodology grounded in a phenomenological design, data were collected from 102 students enrolled at the Vocational School of Social Sciences at Amasya University between April 14 and April 30, 2025. After excluding incomplete or invalid responses, 47 metaphorical expressions were deemed suitable for analysis. Participants were asked to complete the prompt “Interest is like ... because ...” to elicit metaphoric constructs reflecting their cognitive and affective associations with the concept. The data were analyzed using qualitative content analysis procedures. Findings demonstrate that students predominantly employed negatively valenced metaphors such as “swamp,” “poison,” “addiction,” and “gambling,” indicating a perception of interest as a harmful, unethical, and entrapping phenomenon. In contrast, a smaller subset of participants framed interest as a structurally embedded and functionally necessary component of modern financial systems. Overall, the study highlights that students’ metaphoric representations of interest are not solely informed by economic rationality but are also significantly shaped by religious, moral, and sociocultural frameworks.
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin faiz kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim desenine göre yürütülen çalışmanın verileri, 14–30 Nisan 2025 tarihleri arasında Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 102 öğrenciden toplanmış, 47 geçerli metafor analiz edilmiştir. Katılımcılardan "Faiz ... gibidir; çünkü ..." ifadesini tamamlamaları istenmiş, elde edilen veriler içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Bulgular, öğrencilerin faizi çoğunlukla "bataklık", "zehir", "bağımlılık", "kumar" gibi olumsuz metaforlarla tanımladığını göstermektedir. Katılımcıların büyük bölümü faizi yıkıcı, etik dışı ve bağımlılık yaratan bir olgu olarak görürken, bazı öğrenciler faizi sistemsel ve ekonomik bir gerçeklik olarak değerlendirmiştir. Araştırma, faiz algısının ekonomik olduğu kadar dini, ahlaki ve toplumsal değerlerle de şekillendiğini ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mikro İktisat (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 15 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
İktisat Bölümü
RİZE / TÜRKİYE