Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM SINIFLARINDA GERİBİLDİRİM

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 78 - 93, 29.12.2022

Öz

2020 yılı başından itibaren dünya genelinde yayılan Covid-19 pandemisi ile birlikte hem dünyada hem de Türkiye’de yüz yüze eğitime ara verilerek uzaktan öğretim yoluyla eğitim devam ettirilmiştir. Uzaktan öğretim ile birlikte sanal sınıflarda gerçekleştirilen eğitim, öğretim süreçleri bileşenleri bakımından geleneksel sınıflardan farklılık göstermektedir. Yüz yüze sınıflarda gerçekleştirilen eğitimde fiziksel olarak aynı ortamda bulunan öğretici ve öğrenen arasında gerçekleşen etkileşim, iletişimi tamamlayıcı bir unsur olabilmektedir. Bu durum uzaktan eğitim sürecindeki sanal sınıflarda farklı bir özellik taşımaktadır. Fiziksel olarak farklı ortamlarda bulunan öğretici ve öğrenen arasında gerçekleşen iletişim de farklı özellikler taşıyabilmektedir. Yüz yüze öğretimin sağladığı fırsatlardan yoksun olan sanal sınıflarda gerçekleşen iletişimin içeriği merak konusudur. Özellikle iletişimin temel bileşenlerinden olan geribildirimin sanal sınıflarda nasıl gerçekleştiği, araştırılması gereken önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmanın amacı uzaktan öğretim yapılan sanal sınıflarda öğretim elemanları tarafından öğrencilere verilen geribildirim mekanizmalarını incelemektir. Araştırma 2020-2021 eğitim öğretim yılında uzaktan eğitim gerçekleştiren bir kamu üniversitesindeki öğretmen adaylarından örneklem alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmacı tarafından hazırlanan ve geribildirimin içeriğini ölçmeye yönelik maddelerden oluşan “Uzaktan Eğitim Sınıflarında Geribildirim” anketi kullanılmıştır. Araştırma verileri online formlar kullanılarak öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Veriler bilgisayar paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre uzaktan eğitim sınıflarında öğretim elemanları genel olarak yüksek düzeyde geribildirim kullanmaktadırlar. Araştırma kapsamında görüşlerine başvurulan öğretmen adaylarının en çok katıldıkları maddeler arasında “Öğrencilerin yanlışlarını düzeltir” ve “Geribildirim verirken adil davranır” maddeleri dikkat çekmektedir. Buna karşın bu araştırmada katılımcıların en düşük ortalamaya sahip görüşleri “Birebir/kişiye özel geribildirimde bulunur” ve “Dersi değerlendirmemiz için bize fırsat sunar” maddelerinde görülmektedir. Buna göre öğretim elemanlarının geribildirim mekanizmalarını kullanırken iletişim ilkelerine daha fazla dikkat etmelerinin önemi ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Bitchener, J. (2008). Evidence in support of written corrective feedback. Journal Of Second Language Writing, 17(2), 102-118.
  • Burnett, P. C. (2002). Teacher praise and feedback and students' perceptions of the classroom environment. Educational Psychology, 22(1), 5-16.
  • Carless, D. (2006). Differing perceptions in the feedback process. Studies in Higher Education, 31(2), 219-233.
  • Economides, A. A. (2009). Conative feedback in computer-based assessment. Computers in the Schools, 26(3), 207-223.
  • Ekşi, G. (2012). Mikroöğretimde daha etkili bir geribildirim için gözlem ve dönüt formunun uygulanması. Eğitim ve Bilim, 37(164).
  • Ellis, R. (2009). Corrective feedback and teacher development. L2 Journal, 1(1).
  • Erişen, Y. (1997). Öğretim elemanlarının dönüt ve düzeltme davranışlarını yerine getirme dereceleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(9), 45-62.
  • Gielen, S., Peeters, E., Dochy, F., Onghena, P., & Struyven, K. (2010). Improving the effectiveness of peer feedback for learning. Learning and instruction, 20(4), 304-315.
  • Kara, F. M., Kazak, F. Z., & Aşçı, F. H. (2018). Algılanan öğretmen geribildirim ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 29(2), 79-86.
  • Kırbaç, M., Balı, O. & Macit, E. (2017). Eğitim sisteminde geri bildirim ile ilgili öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(7), 57-74.
  • Knight, P., & Yorke, M. (2003). Assessment, learning and employability. McGraw-Hill Education (UK).
  • Koka, A., & Hein, V. (2005). The effect of perceived teacher feedback on intrinsic motivation in physical education. International Journal of Sport Psychology, 36(2), 91.
  • Köğce, D. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin geribildirim verme biçimlerinin incelenmesi. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB (2020). Milli Eğitim Bakanlığı öğretmenler için el kitabı: Ggeribildirim. https://ogretmen.meb.gov.tr/kitap/a1-geri-bildirim/index.html
  • Nelson, M. M., & Schunn, C. D. (2009). The nature of feedback: How different types of peer feedback affect writing performance. Instructional Science, 37(4), 375-401.
  • Olpak, Y. Z. (2013). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında farklı geribildirim stratejilerinin öğrencileri sosyal bilişsel ve öğretimsel bulunuşluk algıları ile akademik başarılarına etkisi. Doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Poulos, A., & Mahony, M. J. (2008). Effectiveness of feedback: The students’ perspective. Assessment & Evaluation in Higher Education, 33(2), 143-154.
  • Shute, V. J. (2008). Focus on formative feedback. Review of educational research, 78(1), 153-189.
  • Skipper, Y., & Douglas, K. (2015). The influence of teacher feedback on children's perceptions of student–teacher relationships. British Journal of Educational Psychology, 85(3), 276-288.
  • Sprouls, K., Mathur, S. R., & Upreti, G. (2015). Is positive feedback a forgotten classroom practice? Findings and implications for at-risk students. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 59(3), 153-160.
  • Uşun, S. & Kocasaraç, H. (2007). Öğretim elemanlarının öğretme-öğrenme süreçlerinde dönüt kullanma yeterlilikleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (3).
  • Van den Bergh, L., Ros, A., & Beijaard, D. (2014). Improving teacher feedback during active learning: Effects of a professional development program. American educational research journal, 51(4), 772-809.
  • Zacharias, N. T. (2007). Teacher and student attitudes toward teacher feedback. RELC journal, 38(1), 38-52.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bünyamin Han

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Han, B. (2022). COVID-19 SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM SINIFLARINDA GERİBİLDİRİM. Uygulamada Eğitim Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 78-93.