Göstergelerle, simgelerle, imgelerle ve biçimlerle çepeçevre kuşatılan bir dünyada insanın yaşamını sürdürmesi bir zorunluluktur. Bu zorunluluk insanın doğayı taklit etmesiyle, iletişim kurmak amacıyla kendisi tarafından üretilmiştir. İnsanlar düşünce, görüş ve değer yargılarını başkasına hep göstergeler aracılığıyla aktarmaktadır. Bu göstergeleri kullanmak ya da zihinde işlemek, düşünceyi geliştirmenin başka yollarını geliştirmektir.
Göstergelerin dil ile konuşmak, bu dil ile anlayabilmenin, anlamlandırmanın ve doğru yorum geliştirmenin bir bakıma eğitimle, deneyimle ve içinde var olduğumuz sosyal, kültürel, psikolojik, siyasal vb. durumların iyi bilinmesiyle mümkündür. Göstergebilim anlamlandırma ve çözümleme yöntemidir. Günümüzde göstergebilim, toplum bilim, toplumsal ruhbilim, algılama ruhbilim, bilişsel bilim, felsefe, dilbilim, iletişim bilim gibi pek çok bilim dalının birleştiği noktada yer alır ve bu bilim dalları arasında farklı bir anlatı dili geliştirir. Göstergebilim, iletişim bilim alanında açıklanması ya da çözümlenmesi istenen bir duyguyu, düşünceyi, bir iletişim yolu ile (yazılı, görsel, sözel, fotoğraf karesi, görsel görüntü, jest/mimik, kıyafet, simgesel bir nesne) gösterge olabilen bir kod aracılığıyla muhataplarına nasıl iletildiğinin yorumlanmasıdır. İnsanın yaşamını çevreleyen iletişimin “gizil kandırıcıları olan” reklamların dilinin bilinmesi ve çözümlenmesi göstergebilim tarafından sıklıkla ele alınan konuların başında gelir. Talep yaratma sanatı olan reklamların dünyasında imajlar, mitler, semboller ile verilmek istenen mesajlar toplumsal olandan bağımsız değildir. Reklamlar içinde var kılındıkları toplumların değer yargılarını, düşünce biçimlerini yansıtırlar. (Reklamlar var oldukları toplumların değer yargılarını yansıtıyorlar.) Her toplumun kendi kalıpları çerçevesi içerisinde oluşturduğu, düşünceler, davranışlar ve duygular o toplumun değerler bütününü oluşturur. (Her toplumun kendi kalıpları çerçevesinde düşünceleri, davranışları ve duyguları tüm toplumu oluşturur.)
Barthes’ın göstergebilimsel çözümleme/ anlamlandırma modeli zemininde (düzanlam, yananlam, gösterge, gösteren, gösterilen, mit) bir analiz yapılmaktadır. Seçilen Ziraat Bankası 152. Yıldönümü reklam filminde vurgulanan tema, değerler, duygular, verilen hizmet türü, öne çıkan mekânlar bakımından göstergebilim çerçevesinde incelenecektir. Türk ulusunun milli kültür kimliğinin yeniden inşa edildiği, birlik-beraberlik, ulus bilinci, tarih bilinci, vatanın, bayrağın korunması, vefa, yardımseverlik, dayanışma, geleneklere bağlılık vb Türk toplumunun kimlik dokusunda var olan fedakârlık, hoşgörü, saygı, cesaret, vefa, merhamet, iyilik vs. değerlerin yanı sıra teknoloji, destek / dayanışma gibi temalar da yansıtılmaktadır.
Göstergebilim İçerik Analizi Roland Barthes Reklam Ziraat Banka
In a world surrounded by signs, symbols, images, and forms, it is a necessity for human beings to survive. This necessity is produced by man himself to communicate, by imitating nature. People always convey their thoughts, opinions, and value judgments to others through signs. To use or mentally process these indicators is to develop other ways of developing thinking.
Speaking with the language of the signs, understanding, interpreting and developing correct interpretation with this language is possible with education, experience and knowing the social, cultural, psychological, political etc. situations we exist in. The indicator (Semiotics) is an interpretation and analysis method. Nowadays, indicative, sociology, social psychology, perception psychology, cognitive science, philosophy, linguistics, communication science, such as communication, and develop a different narrative language between these disciplines. Semiotics is how it conveys an emotion, thought, which is desired to be explained or analyzed in the field of communication science, to its interlocutors through a code that can be an indicator, through a communication way (written, visual, verbal, photographic frame, visual image, gesture/mimic, clothing, a symbolic object). interpretation of the transmission. Knowing and analyzing the language of advertisements, which are the "hidden deceivers" of communication surrounding people's lives, is one of the most frequently addressed issues by semiotics. In the world of advertisements, which is the art of creating demand, the messages intended to be given with images, myths and symbols are not independent of the social. They reflect the value judgments of societies that they exist in ads. The thoughts, behaviors and feelings of each society in their own molds frame form the entire society.
An analysis is made on the basis of Barthes' semiotic analysis / signification model (denotation, connotation, sign, signifier, signified, myth). The selected Ziraat Bank will be examined in terms of highlighting theme, values, emotions, services, types of values, values, emotions, services in the 152nd anniversary advertising film. The national cultural identity of the Turkish nation is rebuilt, unity-solidarity, nation-consciousness, history consciousness, the country's, The protection of the flag, loyalty, charity, solidarity, loyalty to tradition, etc. the sacrifice, tolerance, respect, courage, loyalty, and loyalty that exist in the identity of the Turkish community, the values of compassion, kindness, etc., as well as themes such as technology, support/solidarity are reflected.
Semiotics content analysis Roland Barthes advertisement Ziraat Bank.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mayıs 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |