Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Warrior Archtype in The Ömer Seyfettin’s Stories

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 13, 28.06.2018
https://doi.org/10.35235/uicd.434330

Öz

Abstract

The word archetype, which
is an ancient Greek word, means the first image, like the first example in
Turkish. Archetypes are a common heritage of humanity. The inclusion of
archetypes in art works contributes to the achievement of the artist and the
work at universal level. Archetypal which form the common stake of people from
different cultures and nations is a common language for artists and their
counterparts. Common symbols and figures, defined as archetypes, revive in
their artworks through collective unconsciousness. Archetypes can be determined
by literary scientists through archetypal critique method in literary works
from the information obtained from different disciplines such as mythology,
psychology, anthropology, history of
religions.
This method has emerged as a result of unveiling of the
concept of collective unconsciousness by Carl G. Jung, who was the one of the
representatives of the modern psychology through the 21th century.
The method of archetypal criticism used in the analysis of
literary texts is to analyze the work with movement from the work. This shows
that it is successful in reflecting the aesthetic value of the literary works
examined through the method of archetypal criticism.
One of these character
archetypes is the warrior archetype.
 

Kaynakça

  • Alangu, T. (2010). Ömer Seyfettin – Ülkücü Bir Yazarın Romanı. İstanbul: Y.K.Y.
  • Campbell, J. (1995). Batı Mitolojisi – Tanrının Maskeleri. (Çev.: Kudret Emiroğlu). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Campbell, J. & Moyers, B. (2015). Mitolojinin Gücü - Kutsal Kitaplardan Hollywood Filmlerine Mitoloji ve Hikayeler. (Çev.: Zeynep Yaman), İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Cebeci, O. (2004). Psikanalitik Edebiyat Kuramı. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Eliade, M. (2009). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi – Gotama Budha’dan Hristiyanlığın Doğuşuna, Cilt:2. (Çev.: Ali Berktay). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Fordham, F. (2011). Jung Psikolojisinin Ana Hatları. (Çev. A. Yalçıner). Ankara: Say Yayınları.
  • Henderson, J. L. (2009). Modern İnsan ve Mitler, İnsan ve Sembolleri. İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • Jung, C.G. (1998). Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri –Konferanslar-.(Çev.: K.Şipal). İstanbul: Cem Yayınevi.
  • __________ (2003). Dört Arketip. (Çev.: Z.A. Yılmazer). İstanbul: Metis Yayınları.
  • ___________(2006). Analitik Psikoloji. (Çev.: E. Gürol). İstanbul: Payel Yayınları.
  • ___________(2009). İnsan ve Sembolleri. (Çev. Ali Nahit Babaoğlu). İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • ___________(2015). Maskülen: Erilliğin Farklı Yüzleri. (Çev.: Didem Gamze Erdinç). İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Moore, R. & Douglas G. (1995). Olgun Erkeklik Arketipleri Yeniden Keşfediliyor – Kral, Savaşçı, Büyücü, Âşık. (Çev.: Fatma Zengin). İstanbul: Sistem Yayıncılık.Sarıçiçek, M. (2013). Modern Kahramanın Mitolojik Yolculuğu. Kayseri: Tezmer.
  • Seyfeddin, Ö. (2016). Ömer Seyfeddin – Seçme Hikâyeler – 1. Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Seyfettin, Ö. (1990). Yalnız Efe. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • ________ (2016a), Ömer Seyfettin – Bütün Nesirleri (Fıkralar, Makaleler, Mektuplar ve Çeviriler). Yay. Haz.: Nazım Hikmet Polat. Ankara: T.D.K. Yay..
  • _________(2016b). Seçme Hikâyeler-1. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Pearson, C. S. (2003). İçimizdeki Kahraman. (Çev.: Semra Ayanbaşı). İstanbul: Akaşa Yayınları.
  • Tural, S. K. (2017). Tarihi Roman ve Atsız’ın Tarihi Romanları Üzerine Düşünceler, Atsız Armağanı I. Yay. Haz.: Erol Güngör, Mustafa Kafalı, Osman F. Sertkaya. Ankara: Altınordu Yay.
  • Wellek, R. & Warren, A. (2013). Edebiyat Biliminin Temelleri. (Çev.: Ö.F. Huyugüzel). Ankara: KTBY.

Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 13, 28.06.2018
https://doi.org/10.35235/uicd.434330

Öz

Özet

Eski Yunanca olan arketip
sözcüğü Türkçe’de ilk imge, ilk örnek gibi anlamlara gelir. Arketipler,
insanlığın ortak mirasıdır. Sanat eserlerinde arketiplerin yer alması,
sanatçının ve eserin evrensele ulaşmasında katkı sağlar. Farklı kültürlerden ve
milletlerden insanların ortak paydasını teşkil eden arketipler, sanatçı ve
muhatapları için ortak dil olma özelliği taşır. Arketip olarak tanımlanan ortak
semboller ve figürler kolektif bilinçdışı aracılığıyla sanat eserlerinde
canlanmaktadır. Arketipler, edebiyat bilimciler tarafından mitoloji, psikoloji,
antrolopoloji, dinler tarihi gibi farklı disiplinlerden elde edilen bilgilerden
hareketle edebî eserlerde arketipsel eleştiri metodu aracılığıyla tespit
edilebilmektedir.
Bu metot, yirminci yüzyıl itibariyle, modern
psikolojinin temsilcilerinden olan Carl G. Jung’un kolektif bilinçdışını
kavramını ortaya koyması sonucu ortaya çıkmıştır.
Edebî metinlerin tahlilinde kullanılan arketipsel eleştiri metodu,
eserden hareketle eseri tahlil etme amacı taşır. Bu durum, arketipsel eleştiri
metodu aracılığıyla yapılan edebî eser incelemelerinin estetik değeri
yansıtmada başarılı olduğunu gösterir.
Bu arketipik benlik yapılarından biri de
savaşçı arketipidir. 

Kaynakça

  • Alangu, T. (2010). Ömer Seyfettin – Ülkücü Bir Yazarın Romanı. İstanbul: Y.K.Y.
  • Campbell, J. (1995). Batı Mitolojisi – Tanrının Maskeleri. (Çev.: Kudret Emiroğlu). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Campbell, J. & Moyers, B. (2015). Mitolojinin Gücü - Kutsal Kitaplardan Hollywood Filmlerine Mitoloji ve Hikayeler. (Çev.: Zeynep Yaman), İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Cebeci, O. (2004). Psikanalitik Edebiyat Kuramı. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Eliade, M. (2009). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi – Gotama Budha’dan Hristiyanlığın Doğuşuna, Cilt:2. (Çev.: Ali Berktay). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Fordham, F. (2011). Jung Psikolojisinin Ana Hatları. (Çev. A. Yalçıner). Ankara: Say Yayınları.
  • Henderson, J. L. (2009). Modern İnsan ve Mitler, İnsan ve Sembolleri. İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • Jung, C.G. (1998). Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri –Konferanslar-.(Çev.: K.Şipal). İstanbul: Cem Yayınevi.
  • __________ (2003). Dört Arketip. (Çev.: Z.A. Yılmazer). İstanbul: Metis Yayınları.
  • ___________(2006). Analitik Psikoloji. (Çev.: E. Gürol). İstanbul: Payel Yayınları.
  • ___________(2009). İnsan ve Sembolleri. (Çev. Ali Nahit Babaoğlu). İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • ___________(2015). Maskülen: Erilliğin Farklı Yüzleri. (Çev.: Didem Gamze Erdinç). İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Moore, R. & Douglas G. (1995). Olgun Erkeklik Arketipleri Yeniden Keşfediliyor – Kral, Savaşçı, Büyücü, Âşık. (Çev.: Fatma Zengin). İstanbul: Sistem Yayıncılık.Sarıçiçek, M. (2013). Modern Kahramanın Mitolojik Yolculuğu. Kayseri: Tezmer.
  • Seyfeddin, Ö. (2016). Ömer Seyfeddin – Seçme Hikâyeler – 1. Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Seyfettin, Ö. (1990). Yalnız Efe. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • ________ (2016a), Ömer Seyfettin – Bütün Nesirleri (Fıkralar, Makaleler, Mektuplar ve Çeviriler). Yay. Haz.: Nazım Hikmet Polat. Ankara: T.D.K. Yay..
  • _________(2016b). Seçme Hikâyeler-1. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Pearson, C. S. (2003). İçimizdeki Kahraman. (Çev.: Semra Ayanbaşı). İstanbul: Akaşa Yayınları.
  • Tural, S. K. (2017). Tarihi Roman ve Atsız’ın Tarihi Romanları Üzerine Düşünceler, Atsız Armağanı I. Yay. Haz.: Erol Güngör, Mustafa Kafalı, Osman F. Sertkaya. Ankara: Altınordu Yay.
  • Wellek, R. & Warren, A. (2013). Edebiyat Biliminin Temelleri. (Çev.: Ö.F. Huyugüzel). Ankara: KTBY.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan İlkay Al

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 18 Haziran 2018
Kabul Tarihi 21 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Al, H. İ. (2018). Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 1(1), 1-13. https://doi.org/10.35235/uicd.434330
AMA Al Hİ. Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. Haziran 2018;1(1):1-13. doi:10.35235/uicd.434330
Chicago Al, Hasan İlkay. “Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 1, sy. 1 (Haziran 2018): 1-13. https://doi.org/10.35235/uicd.434330.
EndNote Al Hİ (01 Haziran 2018) Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 1 1 1–13.
IEEE H. İ. Al, “Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi”, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 1, sy. 1, ss. 1–13, 2018, doi: 10.35235/uicd.434330.
ISNAD Al, Hasan İlkay. “Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 1/1 (Haziran 2018), 1-13. https://doi.org/10.35235/uicd.434330.
JAMA Al Hİ. Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2018;1:1–13.
MLA Al, Hasan İlkay. “Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi”. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 1, sy. 1, 2018, ss. 1-13, doi:10.35235/uicd.434330.
Vancouver Al Hİ. Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşçı Arketipi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2018;1(1):1-13.

2934214343   14336    16295  15505     14338      14339      

14340   14341        14342     14344     14345


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.