Numbers of Syrians, affected from conflicts had to migrate to Turkey as a
result of the Civil War began in 2011.
3.5 millions of those Syrian refugees, who have been forced to be
uprooted, settled down in Turkey. In this study, laws and legislation applied
for Syrian refugees are evaluated through a gender perspective. Document
analyzes is chosen as the main methodology for collecting data and interpreting
them. Most of those people who have been uprooted being affected negatively by
this situation, however, the disadvantaged parts of society like women and
LGBTI+ individuals are affected more negatively. Presence of gender sensitive
legislation is important for women and LGBTI+s. It is important to Turkey’s
legislations on migration, primarily the Law on Foreigners and International
Protection and Regulation on Temporary Protection, worsen this situation. In
order to be regulated in favor of the refugees, Turkish legislation on
migration has to be aligned with the international migration charters, mainly with
the UN Migration Charter. The objective of this study is to find out the
insensitive articles about gender in Turkish migration legislation and offer
more sensitive ones which are in line with the international migration
charters. It is unveiled by this study that the legislation implemented for
Syrian refugees are not gender sensitive in Turkey and they are compatible with
neither Istanbul Agreement nor other relevant international agreements.
Gender LGBTI Uproot Refugee Law on Foreigners and International Protection Regulation on Temporary Protection Istanbul Convention
2011 yılında Suriye’de patlak veren iç savaş sonucu,
çatışmalardan etkilenen çok sayıda Suriyeli Türkiye’ye göçmek zorunda
kalmıştır. Bu zorunlu göç sonucu yerinden edilen Suriyelilerden 3,5 milyon
mülteci ve göçmen Türkiye’ye yerleşmiştir. Bu çalışmada Suriyeli mültecilere
uygulanan yasa ve mevzuatlar toplumsal cinsiyet perspektifiyle incelenmiştir. Verilerin
toplanmasında ve yorumlanmasında doküman analizi yöntemi kullanılmıştır.
Yerinden edilmiş bu kişilerin büyük bir kısmı bu durumdan olumsuz etkilenmekte
ama özellikle toplumun daha dezavantajlı kesimlerinden olan kadınlar ve
LGBTİ+’lar daha da olumsuz etkilenmektedir. Toplumsal cinsiyete duyarlı
yasaların var olması kadınlar ve LGBTİ+’lar için önemlidir. Türkiye’nin göç mevzuatı, başta Yabancılar ve
Uluslararası Koruma Kanunu ve Geçici Koruma Yönetmeliği olmak üzere, bu durumu
daha da derinleştirmektedir. Bu durumun yerinden edilen göçmenler lehine
düzeltilebilmesi için başta Birleşmiş Milletlerin (BM) Mülteci Sözleşmesi ve
diğer Uluslararası göç sözleşmeleri dikkate alınarak düzenleme yapılması
gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin ilgili mevzuatındaki toplumsal
cinsiyete karşı duyarsız hükümleri tespit edip uluslararası sözleşmelere göre
neler yapılabileceğini göstermektir. Araştırmada Suriyeli Mültecilere uygulanan
Türkiye’nin ilgili mevzuatının toplumsal cinsiyete duyarlı olmadığı, toplumsal
cinsiyete duyarlı uluslararası anlaşmalarla başta İstanbul Sözleşmesi ile uyumlu
olmadığı anlaşılmıştır.
Toplumsal Cinsiyet LGBTİ Yerinden Edilme Mülteci Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Geçici Koruma Yönetmeliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |