Günümüzde küreselleşmenin de etkisiyle işletmeler mevcut durumunu koruyabilmek ve rakiplerine nazaran üstün bir pazar payına sahip olmak adına farklı stratejiler denemekte ve her an bir yenilik ile hacmini genişleten pazara uyum sağlamaya çalışmaktadır. Son dönemlerde pek çok turizm işletmesi için önemli olan sosyal sorumluluk kavramı; turizm endüstrisi açısından değerlendirildiğinde, hizmet veren kuruluşların sürdürülebilir gelişimine katkı sunmayı amaçlamaktadır. İşletmelerin sosyal sorumluluk uygulamalarını geliştirmesi yolunda önemli adımlardan biri de rehber nitelikteki projelerdir. Bu rehberlerden biri olarak kabul edilen ve 2010 yılında Uluslararası Standartlar Organizasyonu (ISO) tarafından belirlenen ISO 26000: Sosyal Sorumluluk Yönetim Sistemi sosyal sorumluluk terimleri ve uygulamalar üzerine mutabakat sağlanmış ilk resmi belge niteliğindedir. Bu belge özel sektör ve kamu kurumlarının sosyal sorumluluk davranışı açısından gelişimini ölçerek, müşterilerini, elemanlarını, yatırımcılarını, iş ortaklarını, hükümetini ve ülkesini, üzerinde yaşadığı toprakları önemsemesine, onların refahını düşünmesine yardımcı olmaktadır.
Türk Dünyası ülkelerinin turizm pazarından hak ettiği payı alması ve ziyaretçi sayısını arttırması ve ulaştığı hedeflerin ötesine geçebilmesi için ISO 26000 Sosyal Sorumluluk rehberini dikkatlice okuması ve ivedilikle uygulamaya geçirmesi gerekmektedir. Bu sebeple bu araştırmanın amacı; ISO26000 kavramının Türk Dünyası ülkeleri turizm endüstrisindeki mevcut durumunu incelemek ve yapılması gerekenlere dair öneriler sunmaktır. Türk Dünyası ülkelerinin turizm sektöründe hizmet veren kuruluşların ISO 26000 Sosyal Sorumluluk Sistemini benimsemesiyle rekabet avantajı elde edeceği, kurumsal imajının ve turist profilinin güçleneceği ve daimi turist sayısında gözle görülür bir artış sağlanacağı, çalışanların motivasyonlarının, verimliliklerinin ve bağlılıklarının artacağı, yatırımcı, sponsorlar ve pay sahiplerinin işletmeye olan bakış açısında fark edilir pozitif değişim sağlanacağı, rakipleri, kamu kurumları ve medya ile iletişiminde olumlu bir gelişim sağlanacağı öngörülmektedir. Araştırma kapsamında Türk Dünyası ülkelerinde faaliyet gösteren turizm işletmelerinin ISO26000 sosyal sorumluluk rehberi standardını kullanımı web içerik analizi yardımıyla incelenmiş ve sonuçlara istinaden bazı öneriler sunulmuştur.
Today, with the influence of globalization, Management try different strategies to protect existing situation and have a superior market share in comparison with their competitors and adapt to markets that enlarged the volume with a new innovation. The concept of social responsibility, which is important for many tourism enterprises in recent periods; aims to contribute to the sustainable development of service providers. One of the important steps to improve the social responsibility behavior of businesses is the guidance projects. ISO 26000: Social Responsibility Management System, which is accepted as one of these guidelines and determined by International Standards Organization (ISO) in 2010, is the first official document in agreement on social responsibility terms and practices. This document measures the progress of private sector and public institutions in terms of social responsibility behavior and helps them to think about their well-being, care about their clients, staff, investors, business partners, government and country.
It is necessary to read the ISO 26000 Social Responsibility guidelines carefully and to put into practice urgently in order for the Turkish World countries to gain the rights they deserve from the tourism market and to increase the number of visitors and to go further than the targets reached. For this reason, the aim of the study is to examine the current situation of the ISO 26000 standard within the Turkic countries and make suggestions on what should be done. By adopting the ISO 26000 Social Responsibility System, It is envisaged that tourism enterprises will gain competitive advantage, their corporate image and their tourist profile will be strengthened and a visible increase in the number of permanent tourists will be ensured; motivation, productivity and loyalty of employees will increase; investors, sponsors and shareholders’ minds will change positively, positive development will be ensured in communication with competitors, public institutions and the media. Within the scope of the research, the use of ISO26000 social responsibility guide standard of the tourism enterprises operating in the countries of the Turkic World is examined by using content analysis of the web sites and some suggestions are made regarding the results.
Birincil Dil | tr |
---|---|
Konular | Beşeri Bilimler, Ortak Disiplinler |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Tarihler |
Başvuru Tarihi
: 6 Temmuz 2019
|
Bibtex | @araştırma makalesi { uicd587957,
journal = {Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi},
issn = {},
eissn = {2636-8641},
address = {},
publisher = {Zeynel KARACAGİL},
year = {2019},
volume = {2},
pages = {234 - 248},
doi = {10.35235/uicd.587957},
title = {ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi},
key = {cite},
author = {Dinçer, Mithat Zeki and Bayram, Ali Turan and Erkol Bayram, Gül}
} |
APA | Dinçer, M , Bayram, A , Erkol Bayram, G . (2019). ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi . Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi , 2 (4) , 234-248 . DOI: 10.35235/uicd.587957 |
MLA | Dinçer, M , Bayram, A , Erkol Bayram, G . "ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi" . Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 2 (2019 ): 234-248 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/uicd/issue/50625/587957> |
Chicago | Dinçer, M , Bayram, A , Erkol Bayram, G . "ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi". Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 2 (2019 ): 234-248 |
RIS | TY - JOUR T1 - ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi AU - Mithat Zeki Dinçer , Ali Turan Bayram , Gül Erkol Bayram Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.35235/uicd.587957 DO - 10.35235/uicd.587957 T2 - Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 234 EP - 248 VL - 2 IS - 4 SN - -2636-8641 M3 - doi: 10.35235/uicd.587957 UR - https://doi.org/10.35235/uicd.587957 Y2 - 2019 ER - |
EndNote | %0 Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi %A Mithat Zeki Dinçer , Ali Turan Bayram , Gül Erkol Bayram %T ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi %D 2019 %J Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi %P -2636-8641 %V 2 %N 4 %R doi: 10.35235/uicd.587957 %U 10.35235/uicd.587957 |
ISNAD | Dinçer, Mithat Zeki , Bayram, Ali Turan , Erkol Bayram, Gül . "ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi". Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 2 / 4 (Aralık 2019): 234-248 . https://doi.org/10.35235/uicd.587957 |
AMA | Dinçer M , Bayram A , Erkol Bayram G . ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2019; 2(4): 234-248. |
Vancouver | Dinçer M , Bayram A , Erkol Bayram G . ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2019; 2(4): 234-248. |
IEEE | M. Dinçer , A. Bayram ve G. Erkol Bayram , "ISO 26000 Standardı Kapsamında Türk Dünyası Ülkeleri Konaklama Endüstrisinin İncelenmesi", Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 2, sayı. 4, ss. 234-248, Ara. 2019, doi:10.35235/uicd.587957 |