Today, with the influence of globalization, Management try different strategies to protect existing situation
and have a superior market share in comparison with their competitors and adapt
to markets that enlarged the volume with a new innovation. The concept of
social responsibility, which is important for many tourism enterprises in
recent periods; aims to contribute to the sustainable development of service
providers. One of the important steps
to improve the social responsibility behavior of businesses is the guidance
projects. ISO 26000: Social Responsibility Management System, which is accepted
as one of these guidelines and determined by International Standards
Organization (ISO) in 2010, is the first official document in agreement on
social responsibility terms and practices. This document measures the progress
of private sector and public institutions in terms of social responsibility
behavior and helps them to think about their well-being, care about their
clients, staff, investors, business partners, government and country.
It is necessary to read the ISO 26000 Social Responsibility guidelines
carefully and to put into practice urgently in order for the Turkish World
countries to gain the rights they deserve from the tourism market and to
increase the number of visitors and to go further than the targets reached. For
this reason, the aim of the study is to examine the current situation of the
ISO 26000 standard within the Turkic countries and make suggestions on what
should be done. By adopting the ISO 26000 Social Responsibility System, It is
envisaged that tourism enterprises will gain competitive advantage, their
corporate image and their tourist profile will be strengthened and a visible
increase in the number of permanent tourists will be ensured; motivation,
productivity and loyalty of employees will increase; investors, sponsors and shareholders’ minds
will change positively, positive development will be ensured in communication
with competitors, public institutions and the media. Within the scope of the
research, the use of ISO26000 social responsibility guide standard of the
tourism enterprises operating in the countries of the Turkic World is examined by
using content analysis of the web sites and some suggestions are made regarding
the results.
Tourism Social Responsibility ISO 26000 Content Analysis Turkic World
Günümüzde küreselleşmenin de etkisiyle işletmeler mevcut durumunu
koruyabilmek ve rakiplerine nazaran üstün bir pazar payına sahip olmak adına
farklı stratejiler denemekte ve her an bir yenilik ile hacmini genişleten
pazara uyum sağlamaya çalışmaktadır. Son dönemlerde pek çok turizm işletmesi
için önemli olan sosyal sorumluluk kavramı; turizm endüstrisi açısından
değerlendirildiğinde, hizmet veren kuruluşların sürdürülebilir gelişimine katkı
sunmayı amaçlamaktadır. İşletmelerin
sosyal sorumluluk uygulamalarını geliştirmesi yolunda önemli adımlardan biri de
rehber nitelikteki projelerdir. Bu rehberlerden biri olarak kabul edilen ve 2010
yılında Uluslararası Standartlar Organizasyonu (ISO) tarafından belirlenen ISO
26000: Sosyal Sorumluluk Yönetim Sistemi sosyal sorumluluk terimleri ve
uygulamalar üzerine mutabakat sağlanmış ilk resmi belge niteliğindedir. Bu belge özel sektör ve kamu kurumlarının
sosyal sorumluluk davranışı açısından gelişimini ölçerek, müşterilerini,
elemanlarını, yatırımcılarını, iş ortaklarını, hükümetini ve ülkesini, üzerinde
yaşadığı toprakları önemsemesine, onların refahını düşünmesine yardımcı
olmaktadır.
Türk Dünyası ülkelerinin turizm pazarından hak
ettiği payı alması ve ziyaretçi sayısını arttırması ve ulaştığı hedeflerin
ötesine geçebilmesi için ISO 26000 Sosyal Sorumluluk rehberini dikkatlice
okuması ve ivedilikle uygulamaya geçirmesi gerekmektedir. Bu sebeple bu araştırmanın amacı; ISO26000
kavramının Türk Dünyası ülkeleri turizm endüstrisindeki mevcut durumunu
incelemek ve yapılması gerekenlere dair öneriler sunmaktır. Türk Dünyası
ülkelerinin turizm sektöründe hizmet veren kuruluşların ISO 26000 Sosyal
Sorumluluk Sistemini benimsemesiyle rekabet avantajı elde edeceği, kurumsal
imajının ve turist profilinin güçleneceği ve daimi turist sayısında gözle görülür
bir artış sağlanacağı, çalışanların motivasyonlarının, verimliliklerinin ve
bağlılıklarının artacağı, yatırımcı, sponsorlar ve pay sahiplerinin işletmeye
olan bakış açısında fark edilir pozitif değişim sağlanacağı, rakipleri, kamu
kurumları ve medya ile iletişiminde olumlu bir gelişim sağlanacağı
öngörülmektedir. Araştırma kapsamında Türk Dünyası ülkelerinde faaliyet
gösteren turizm işletmelerinin ISO26000 sosyal sorumluluk rehberi standardını
kullanımı web içerik analizi yardımıyla incelenmiş ve sonuçlara istinaden bazı
öneriler sunulmuştur.
Turizm Sosyal Sorumluluk ISO26000 İçerik Analizi Türk Dünyası
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 4 |