Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 23 - 52
https://doi.org/10.51763/uid.1490979

Öz

Çalışma; X sosyal platformu özelinde seçim dönemlerinde adayların sosyal medya kullanım pratiklerinin, 31 Mart 2024 tarihinde Türkiye’de düzenlenen yerel seçimlerde İstanbul ve Ankara’daki favori iki adayın X paylaşımları üzerinden analiz edilmesini amaçlamaktadır. Bu kapsamda çalışmada adayların 15-30 Mart tarihleri arasında seçim kampanyaları çerçevesinde yaptıkları paylaşımlar konularına ve paylaşım türlerine göre tasnif edilerek analiz edilmiştir. Paylaşım konularının tasnifinde 7 kod kullanılmıştır: Ziyaret/Etkinlik/Açılış, Seçim Propagandası/Miting, İcraat, Vaat/Proje, Seçim Güvenliği ve Duyuru/Bilgilendirme. Paylaşım türü kategorisi altındaysa adayların yaptıkları paylaşımlar önce etkileşimli paylaşım olup olmadıklarına göre kodlanmış, etkileşimli paylaşımlar ise X sosyal platformumun etkileşim sağlama özellikleri olan hashtag, retweet ve mention kullanımına göre tasnif edilmiştir. Elde edilen verilerden hareketle İstanbul ve Ankara’daki favori belediye başkan adaylarının seçim kampanya süreci boyunca X kullanım pratikleri karşılaştırılarak bir sonuca varılmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Aharony, N. (2012) “Twitter Use By Three Political Leaders: An Exploratory Analysis” Online Information Review, 36 (4): 587-603.
  • Aishat, A. A., Norsiah, A. H. ve Mohd, S. I. (2015) “Social Media and Youth Online Political Participation: Perspectives on Cognitive Engagement” New Media and Mass Communication, 44: 8-15.
  • Altınok, T. [@turgutaltinok06]. Gönderiler [Twitter profili]. Nisan 16, 2024 tarihinde https://x.com/turgutaltinok06 adresinden alınmıştır.
  • Aslan, A. (2021) “Siyasal İletişim Bağlamında Sosyal Medyanın Seçmenler Üzerindeki Etkisi “Kayseri Örneğinde Bir Araştırma” ” 1. Baskı. Ankara:Nobel Bilimsel.
  • Aziz, A. (2003) “siyasal iletişim”, 10. Baskı. Ankara:Nobel Yayınevi.
  • Boyd, D. M. ve Ellison, N. B. (2008) “Social Network Sites: Definition, History and Scholarship” Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1): 210-230.
  • Budak, E. (2018) “Sosyal Medyada Propaganda Süreçleri: 2017 Referandum Örneği” e-Kurgu-Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26(2): 39-55.
  • Chen, P. J. (2015) “New Media in The Electoral Context: The New Normal” C. Johnson, J. Wanna ve H. A. Lee (Ed.), The 2013 Australian Federal Election içinde (s. 81-94). Canberra:ANU Press.
  • Conway, B.A., Kenski, K. ve Wang, D. (2013) “Twitter Use By Presidential Primary Candidates During The 2012 Campaign”, American Behavioral Scientist, 57 (11): 1596-1610.
  • Crowley, D ve Heyer, P. (2019) “İletişim Tarihi Taş Devri Sembollerinden Sosyal Medyaya”, 7. Baskı. (B. Ersöz, Çev.). Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Çakır, H. ve Erkan, T. (2019) “1 Mart 2019 Yerel Seçimlerinde İstanbul Ve Ankara Büyükşehir Belediye Başkan Adaylarının Twitter Kullanım Pratikleri Üzerine Bir Araştırma”, Tarih Okulu Dergisi, 12(40): 32-60.
  • Darı, B. (2018) “Sosyal Medya Ve Siyaset: Türkiye’deki Siyasi Partilerin Sosyal Medya Kullanımı” , Al-Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1): 1-11.
  • Doğan, Ş. (2019) “Sosyal Medyanın Kamuoyu Oluşturmada Kullanımı: 16 Nisan 2017 Anayasa Değişikliği Referandumu Sürecinde Siyasi Aktörlerin Sosyal Medya Paylaşımlarının İçerik Analizi”, Erciyes İletişim Dergisi, 6(1): 423-442.
  • Drüeke, R. (2012) “Rethinking Political Communication and The İnternet: A Perspective from Cultural Studies and Gender Studies.”, E. Zobl and R. Drüeke (Ed.), Feminist Media içinde (s. 226-237). Berlin: Transcript Verlag.
  • Enli, G. ve Simonsen, C. A. (2018) “ ‘Social Media Logic’ Meets Professional Norms: Twitter Hashtags Usage By Journalists and Politicians”, Information, Communication & Society, 21(8): 1081–1096.
  • Fenoll, V., Cárcamo-Ulloa, L. ve Sáez-Trumper, D. (2018) “The Usage of Twitter from The Spanish Media During The Elections”, Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 24(2): 1223-1238.
  • Filho, W.D., Rosseti, I. ve Viterbo, J. (2017) “On Tweets, Retweets, Hashtags And User Profiles İn The 2016 American Presidential Election Scene”, Proceedings of the 18th Annual International Conference on Digital Government Research, 120-128.
  • Frame, A. Ve Brachotte, G. (2015) “Le Tweet Strategique: Use of Twitter as a PR Tolga bey French Politicians”, Public Relations Review, 41: 278-287.
  • Graham, T., Jackson, D. ve Broersma, M. (2016) “New Platform, Old Habits? Candidates’ Use of Twitter During The 2010 British and Dutch General Election Campaigns”, New Media & Society, 18(5): 765 - 783.
  • Grant, W.J., Moon, B., ve Busby Grant, J. (2010) “Digital Dialogue? Australian Politicians' Use of The Social Network Tool Twitter”, Australian Journal of Political Science, 45(4): 579 - 604.
  • Haman, M. (2023) “Political Communication on Social Media in Latin America: Unequal Use of Twitter By Members of Parliament”, Profesional De La Información, 32(3): 1-21.
  • Hanna, A., Sayre, B., Bode, L., Yang, J. ve Shah, D. (2021) “Mapping the Political Twitterverse: Candidates and Their Followers in the Midterms”, Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 5(1): 510-513.
  • Hemsley, J., Stromer-Galley, J., Semaan, B., ve Tanupabrungsun, S. (2018) “Tweeting to The Target: Candidates’ Use of Strategic Messages and @Mentions on Twitter”, Journal of Information Technology & Politics, 15(1): 3–18.
  • Hofferberth, M. (2023) “Analyzing Tweets”, F. Badache, L. R. Kimber ve L. Maertens (Ed.), International Organizations and Research Methods içinde (s. 160-161). Michidan:University of Michigan Press.
  • Hoffmann, C.P., Suphan, A., ve Meckel, M. (2016) “The İmpact of Use Motives on Politicians’ Social Media Adoption”, Journal of Information Technology & Politics, 13(3): 239 - 256.
  • İmamoğlu, E. [@ekrem_imamoglu]. Gönderiler [Twitter profili]. Nisan 16, 2024 tarihinde https://x.com/ekrem_imamoglu adresinden alınmıştır.
  • Kelm, O. (2020) “Why Do Politicians Use Facebook and Twitter The Way They Do? The İnfluence of Perceived Audience Expectations”, Studies in Communication and Media, 9(1): 8-34.
  • Kılıç, S. (2014) “Kitle İletişim Araçlarının Gelişimi Ve Sosyal Medyanın Siyasal İletişimi Etkileme Rolü”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kurum, M. [@murat_kurum]. Gönderiler [Twitter profili]. Nisan 16, 2024 tarihinde https://x.com/murat_kurum adresinden alınmıştır.
  • Larsson, A.O. Ve Kalsnes, B. (2014) “ ‘Of Course We Are on Facebook’:Use and Non-Use of Social Media Among Swedish and Norwegian Politicians”, European Journal of Communication, 29: 653-667.
  • Lin, H. C. (2017) “How Political Candidates' Use of Facebook Relates to The Election Outcomes”, International Journal of Market Research, 59(1): 77-96.
  • Lukamto, W. ve Carson, A. (2016) “POLITWEETS: Social Media as a Platform for Political Engagement Between Victorian Politicians and Citizens”, Communication Research and Practice, 2(2): 191–212.
  • Manchón, L.M. ve Guerrero-Solé, F. (2019) “The Use of Hashtags as a Political Branding Strategy / El Uso De Los Hashtags Como Una Estrategia De Marca Política”, Revista Internacional De Relaciones Públicas, 17(9): 5-24.
  • Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022) “İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı): 273-294.
  • Marquart, F., Ohme, J. ve Möller, J. (2020) “Following Politicians on Social Media: Effects for Political İnformation, Peer Communication, and Youth Engagement”, Cogitatio Media and Communication, 8(2): 197-207.
  • Paul, J., Parameswar, N., Sindhani, M. Ve Dhir, S. (2021) “Use of Microblogging Platform for Digital Communication in Politics”, Journal of Business Research, 127(1): 322-331.
  • Raoof, J. K., Zaman, H. B., Ahmad, A. ve Al-Qaraghuli, A. (2013) “Using Social Network Systems as a Tool for Political Change”, Academic Journals, 8(21): 1143-1148.
  • Roth, M., Peters, G. ve Seruga, J. (2014) “Tweeting Politicians: An Analysis of the Usage of a Micro Blogging System”, Hammoudi, S., Cordeiro, J., Maciaszek, L., Filipe, J. (Ed.) Enterprise Information Systems. ICEIS 2013 içinde (351-364). Berlin:Springer
  • Ruiz del Olmo, F.J. ve Bustos Díaz, J. (2018) “Retweets By Candidates as Part of The Political Communication” Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 24(2): 1703-1713.
  • Russmann, U. (2022) “Social Media As Strategic Campaign Tool: Austrian Political Parties Use Of Social Media Over Time”, D. Taras ve R. Davis (Ed.), Electoral Campaigns, Media, and The New World of Digital Politics İçinde (s. 263-282). Michigan:University of Michigan Press.
  • Sala, J. F. A. (2014) “Twitter’s Road to Parliament”, ARSP:Archiv Für Rechts-Und Sozialphilosophie / Archives for Philosophy of Law and Social Philosophy, 100(3): 336–346.
  • Sinha, P. (2023) “Social Media: Political Mobilizer to Evaluator”, 6th International CEO Communication, Economics, Organization & Social Sciences Congress, ABD.
  • Statista. (2023) “Digital & Trends-Social Media Usage Worldwide”, Almanya.
  • https://www.statista.com/study/12393/social-networks-statista-dossier/
  • Steffan, D. (2020) “Visual Self-Presentation Strategies of Political Candidates on Social Media Platforms: A Comparative Study”, International Journal of Communication, 14: 3096–3118.
  • Thimm, C., Einspänner-Pflock, J. ve Anastasiadi, M. (2016) “Twitter During The 2014 European Elections in Germany – Analyzing Politicians’ Campaigning Strategie” , A. Frame, A. Mercier, G. Brachotte and C. Thimm (Ed.), Tweets From The Campaign Trail içinde (s. 197-222). Lausanne: Peter Lang AG.
  • Quinlan, S., Gummer, T., Roßmann, J., ve Wolf, C. (2018) “ ‘Show Me The Money and The Party!’ – Variation in Facebook and Twitter Adoption By Politicians”, Information, Communication & Society, 21(8): 1031–1049.
  • We Are Social. (2023) “Digital 2023-Global Overview Report”, Birleşik Krallık. https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/digital-2023/
  • Yavaş, M. [@mansuryavas06]. Gönderiler [Twitter profili]. Nisan 16, 2024 tarihinde https://x.com/mansuryavas06 adresinden alınmıştır.
  • Zhang, W. , Johnson, T. J. , Seltzer, T. ve Bichard, S. L. (2010) “The Revolution Will Be Networked The İnfluence ff Social Networking Sites on Political Attitudes and Behavior”, Social Science Computer Review, 28 (1): 75-92.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uluslararası İlişkiler (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Canbek 0009-0004-9647-360X

Mehmet İnanç Özekmekçi 0000-0003-0996-6664

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Canbek, T., & Özekmekçi, M. İ. (2024). 31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Uluslararası İlişkiler Ve Diplomasi, 7(1), 23-52. https://doi.org/10.51763/uid.1490979
AMA Canbek T, Özekmekçi Mİ. 31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. UİD/Jird. Haziran 2024;7(1):23-52. doi:10.51763/uid.1490979
Chicago Canbek, Tuğba, ve Mehmet İnanç Özekmekçi. “31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Uluslararası İlişkiler Ve Diplomasi 7, sy. 1 (Haziran 2024): 23-52. https://doi.org/10.51763/uid.1490979.
EndNote Canbek T, Özekmekçi Mİ (01 Haziran 2024) 31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Uluslararası İlişkiler ve Diplomasi 7 1 23–52.
IEEE T. Canbek ve M. İ. Özekmekçi, “31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”, UİD/Jird, c. 7, sy. 1, ss. 23–52, 2024, doi: 10.51763/uid.1490979.
ISNAD Canbek, Tuğba - Özekmekçi, Mehmet İnanç. “31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Uluslararası İlişkiler ve Diplomasi 7/1 (Haziran 2024), 23-52. https://doi.org/10.51763/uid.1490979.
JAMA Canbek T, Özekmekçi Mİ. 31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. UİD/Jird. 2024;7:23–52.
MLA Canbek, Tuğba ve Mehmet İnanç Özekmekçi. “31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Uluslararası İlişkiler Ve Diplomasi, c. 7, sy. 1, 2024, ss. 23-52, doi:10.51763/uid.1490979.
Vancouver Canbek T, Özekmekçi Mİ. 31 MART 2024 YEREL SEÇİMLERİNDE İSTANBUL VE ANKARA’DAKİ FAVORİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE BAŞKAN ADAYLARININ X KULLANIM PRATİKLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. UİD/Jird. 2024;7(1):23-52.

Uluslararası İlişkiler ve Diplomasi birbirinden ayrılamaz bir bütünün iki parçasıdır. Uluslararası İlişkiler disiplini içerisinde yer alan çoğu konu diplomasi ışığında ele alınmakta, en başta gelen politik, ekonomik konular uluslararası ilişkiler ve diplomasinin birlikte hareket etmesi ile açıklanmakta ya da çözüme kavuşturulabilmektedir. Bu nedenle derginin isminin Uluslararası İlişkiler ve Diplomasi olmasına karar verilmiştir. Dergimizin; Uluslararası İlişkiler, Diplomasi, Ekonomi, Temel Bilimler ve Sosyal Bilimlerin, siyaset, ekonomi, ekonomi-politik, diplomasi uygulamaları, siyasi tarih, uluslararası antlaşmalar, uluslararası örgütler, hukuk, uluslararası hukuk gibi alanları ile alakalı olarak bilim dünyasına önemli katkı yapması beklenmektedir.