Mut‘a nikâhının, cahiliyye döneminden İslâm’a intikal etmiş bir evlilik çeşidi olduğu hususunda İslâm uleması arasında ittifak vardır. Ancak bu evliliğin İslâm’ın tasarrufu ile kazandığı nihai hükmün ne olduğu konusunda Sünnî ve Şiî uleması arasında ihtilaf bulunmaktadır. Sünnî kaynaklara göre mut‘a nikâhı İslâm’ın ilk dönemlerinde uygulanmış olmasına rağmen daha sonra Hz. Peygamber tarafından kıyamet gününe kadar yasaklanmıştır. Şiî İmâmiye kaynaklarında ise bu nikâh türünün Hz. Peygamber tarafından hiçbir zaman yasaklanmadığı hatta süresiz evlilikle eş değer olduğu sadedinde yoğun bilgiler yer almaktadır.
Bu çalışmada öncelikle mut‘a nikâhının her iki gelenekteki hükmünün dayanakları incelenmektedir. Bu bağlamda son dönemde Sünnî ve Şiî düşünceyi temsil eden müfessirlerden İbn Âşûr ile Tabâtabâî’nin konu hakkındaki görüşleri incelenerek ortaya koydukları deliller sıhhat açısından tahlil edilmektedir. Tespit edebildiğimiz kadarıyla, İbn Âşûr’dan önce -Sahâbe dönemini istisna ederek- mut‘a nikâhının zaruret hallerinde bile caiz olduğunu ifade eden bir Sünnî âlim bulunmamaktadır. Ancak İbn Âşûr, bu nikâhın, savaş, gurbet, yolculuk gibi zaruret hallerinde caiz olduğu görüşünü savunmaktadır. Böylece Sünnî-Şiî uleması arasında bir problem olan Mut‘a nikâhı, İbn Âşûr’un söz konusu yaklaşımıyla birlikte Sünnî ulema içerisinde de bir tartışma konusuna dönüşmektedir.
İmâmiyye’nin muteber kaynaklarında Mut‘a nikâhının yasaklandığına hatta zina ile eşdeğer olduğuna dair pek çok sahih rivayet bulunmaktadır. Ancak bu rivayetler, inançlarıyla bağdaşmadığından Şiî uleması tarafından çoğunlukla görmezden gelinmiştir. Tabâtabâî de bu rivayetler hakkında sessiz kalmayı tercih ederken Sünnî kaynaklarda geçen mut‘a nikâhının yasaklandığına dair onlarca rivayeti ise çürütmeye çalışmaktadır. Diğer Şiî ulemadan farklı olarak Tabâtabâî, mut‘a nikâhının, günümüz şartlarında zina başta olmak üzere birçok gayri meşru cinsel birlikteliklerin önüne geçilmesi açısından bulunmaz bir alternatif ve lütuf olduğunu savunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |