Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Çokgenler Konusundaki Algılarının İncelenmesi

Yıl 2022, , 74 - 92, 30.06.2022
https://doi.org/10.47770/ukmead.1123023

Öz

Bu çalışmada, geometrik muhakemeye ilişkin Fischbein ve Duval’in ortaya koymuş olduğu yaklaşımlar yardımıyla ortaokul öğrencilerinin çokgenler konusundaki zihinsel düşünüşlerini ve onların zihinlerindeki akıl yürütmenin doğası irdelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Karaman ilindeki bir devlet okulunda 8.sınıf düzeyinde öğrenimlerine devam eden 15 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın verileri, araştırmanın amaçları doğrultusunda hazırlanan 7 açık uçlu içeren bir form ve yarı yapılandırılmış bir görüşme ile toplanmış, içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin paralelkenar, beşgen ve altıgen tanımlarını, yamuk tanımına göre daha kolay verebildikleri gözükmektedir. Öğrencilerin çokgen çizimlerinin ve kavram tanımı imgelerinin zihinlerindeki prototip algılardan etkilendiği, geometrik görevler üzerinde muhakeme gerçekleştirirken, şekil bilgilerinin kavramsal bilgilerinin önüne geçtiği gözükmektedir. Bunun yanında, bazı bireylerin yalnızca Duval’in tanımladığı görsel algılara göre fikir yürüttükleri ve işlevsel algılarını uygun biçimde harekete geçiremeyerek uygun muhakeme oluşturamadıkları da ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Duval, R. (1995). Geometrical pictures: kinds of representation and specific processings. In R. Sutherland and J. Mason (Eds.), Exploiting Mental Imagery with Computers in Mathematics Education (pp. 142-157). Berlin: Springer-Verlag.
  • Duval, R. (1998). Geometry from a cognitive point a view. (edit. C. Mammana, V. Villani) Perspctives on the teaching of geometry for 21 st century (pp. 37-52). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Elia, I., Gagatsis, A., Deliyianni, E., Monoyiou, A. and Michael, P. (2009). A structural model of primary school students’ operative apprehension of geometrical figures. In M. Tzekaki, M. Kaldrimidou, and C. Sakonidis (Eds.), Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 1-8. Thessaloniki, Greece: PME.
  • Fischbein, E. (1993). The theory of figural concepts. Educational studies in mathematics, 24 (2), 139-162.
  • Fischbein, E. and Nachlieli, T. (1998). Concepts and figures in geometrical reasoning. International Journal of Science Education, 20 (10), 1193-1211.
  • Güven, B., & KARPUZ, Y., (2016). Geometrik Muhakeme: Bilişsel Perspektifler. Matematik Eğitiminde Teoriler (pp.245-263), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karpuz, Y. (2018). Duval’in bilişsel modeline uygun tasarlanan öğrenme ortamının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köse, N. Y., Yilmaz, T. Y., Yesil, D., and Yildirim, D. (2019). Middle school students’ interpretation of definitions of the parallelogram family: Which definition for which parallelogram? International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 5 (1), 157-175.
  • Memnun, D.S., & Altun, M. (2012). RBC+ C Modeline Göre Doğrunun Denklemi Kavramının Soyutlanması Üzerine Bir Çalışma: Özel Bir Durum Çalışması. Cumhuriyet International Journal of Education, 1(1).
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed.: Bütün, M. ve Demir, S. B). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türk Dil Kurumu (2022), Türk Dil Kurumu Sözlükleri, https://sozluk.gov.tr/ (2 Mayıs 2022).
  • Usiskin, Z., Griffin, J., Witonsky, D. & Willmore, E. (2008). The classification of quadrilaterals: A study in definition. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (1991). Bilim Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, C. (2000). Matematiksel Düşünme. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Akdemir 0000-0002-1211-174X

Serkan Narlı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Akdemir, M., & Narlı, S. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Çokgenler Konusundaki Algılarının İncelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 74-92. https://doi.org/10.47770/ukmead.1123023