Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ SANAT EĞİTİMİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI: ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, , 1268 - 1284, 31.12.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1176715

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenliği bölümünde Görsel Sanatlar dersi alan aday öğretmenlerin ‘sanat eğitimi’ ve ‘resim öğretmenleri’ kavramına ilişkin düşüncelerini metaforlar yoluyla nasıl aktardıklarını belirlemektir. Bir olguyu derinlemesine incelemek amaçlandığından araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji desenine uygun olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubu, Atatürk Öğretmen Akademisi’nin 2021-2022 eğitim öğretim döneminin bahar yarı yılında öğrenim gören ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 88 aday öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmış ve ulaşılan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda, sınıf öğretmenleri adaylarının sanat eğitimine ilişkin 7 farklı tema altında 36 metafor ürettikleri görülmüştür. Resim öğretmenlerine yönelik olarak da 5 farklı tema altında 30 metafor ortaya konmuştur. Bu bağlamda, sınıf öğretmeni adaylarının oluşturdukları metaforlar ele alındığında, söz konusu iki kavramında kendi içinde birçok farklı metaforlarla yorumlandığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adolino, J. R. ve Blake, C. H. (2001). Comparing public policies: Issues and choices in six countries. Washington D.C: CQ Press.
  • Akdeniz, A. ve Çarıkçı, E. (2017). Konservatuvar öğrencilerinin ‘sanat eğitimi’ kavramına ilişkin metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(40), 59-85.
  • Akkurt, S. ve Boratav, O. (2018). Neden sanat eğitimi?. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 54-60.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Artut, K. (2013). Sanat eğitim kuramları yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N. ve Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational context view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-290.
  • Buchanan, J. (2015). Metaphors as two-way mirrors: Illuminating pre-service to in-service teacher identity development. Australian Journal of Teacher Education, 40(10), 3. Doi: 10.14221/ajte.2015v40n10.3
  • Cameron, L. ve Maslen, R. (2010). Metaphor analysis. Research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Oakville, CT: Equinox.
  • Cantürk, G. ve Cantürk, A. (2021). İngilizce öğretmenlerinin Covid-19 küresel salgını sürecinde gerçekleştirdikleri uzaktan eğitim deneyimleriyle ilgili görüşlerinin metaforlar yoluyla belirlenmesi. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 3(1), 688-724. Doi: 10.35452/caless.2021.1
  • Castells, M. (2001). Museums in the information era. Icom News (Newsletter of the International Council of Museums). 54(3). 19 General Conference, Barcelona.
  • Cevizci, A. (2014). Eğitim felsefesi (7. Baskı). Ankara: Say Yayınları.
  • Danko-McGhee, K. ve Slutsky, R. (2003). Preparing early childhood to use art in teachers the classroom. Art Education, 56(4), 12-18. Doi: 10.1080/00043125.2003.11653505
  • Draaisma, D. (2000). Metaphors of memory: A history of ideas about the mind. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Erbay, M. (2013). Sanat eğitimi üzerine. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Fennell, H. A. (1996). An exploration of principals' metaphors for leadership and power. Journal of Educational Administration, 37(l), 23-50.
  • Fischer, E. (1985). Sanatın gerekliliği (Çev. C. Çapan). (5. Baskı). Ankara: Kuzey Yayınları.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and Learning, Language Teaching Research, 6, 2, 95-120. Doi: 10.1191/1362168802lr101oa
  • Guilherme, A. ve Souza de Freitas, A. L. (2018). Discussing education by means of metaphors. Educational Philosophy and Theory, 50(10), 947-956. Doi: 10.1080/00131857.2016.1198250
  • Hamilton, E. R. (2016). Picture this: Multimodal representations of prospective teachers' metaphors about teachers and teaching. Teaching and Teacher Education, 55, 33-44.
  • Hiçyılmaz, Y. ve Adanır, Y. (2019). Sanat eğitimi dersi alan öğretmen adaylarının sanat kavramına ilişkin sahip oldukları algıların metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 19-23. Doi: 10.18506/anemon.462012
  • Ilgar, L. (2005). Eğitim yönetimi okul yönetimi sınıf yönetimi (3. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kalyoncu, R. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının “sanat eğitimi dersi” kavramına ilişkin metaforları. Education Sciences, 8(1), 90-102.
  • Karagöz, A.E. ve Çağlar M. (2021). Okul paydaşlarının sanat eğitimine bakış açılarının analizi ve değerlendirmesi. (Doktora Tezi). Lefke Avrupa Üniversitesi, Lefke.
  • Kraft, M. E. ve Furlong, S. R. (2018). Public policy: Politics, analysis, and alternatives (6th Ed). Washington: CQ Press.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. Doi: 10.1080/00228958.2005.10532066
  • Locher, P. J. (2015). The aesthetic experience with visual art “at first glance”. In investigations into the phenomenology and the ontology of the work of art (pp. 75- 88). Cham: Springer.
  • Marshall, H. H. (1990). Metaphor as an instructional tool in encouraging student teacher reflection. Theory into Practice, 24, 128-132.
  • Martinez, M. A., Sauleda, N. ve Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17(8), 965-977.
  • Miles, M. ve Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37, 219-227.
  • Noyes, A. (2004). (Re) Producing mathematics teachers: A sociological perspective. Teaching Education, 15(3), 243–256.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A. ve Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3-50.
  • Parsons, M. (2010). Interpreting art through metaphors. International Journal of Art & Design Education, 29(3), 228-235.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Saban, A. (2004). Entry level prospective classroom teachers’ metaphors about the concept of “teacher”. Journal of Turkish Educational Sciences, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Seyitoğlu, F. ve Çakar, K. (2017). Tourism education and internships: A metaphor analysis. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 17(4), 269-280.
  • Strenski, E. (1989). Disciplines and communities, armies and aonasteries and the teaching of composition. Rhetoric Review, 8(1), 137-146.
  • Şahin, A. (2019). Eğitimde bilişim teknolojisi kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri: Metafor çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 121-159. Doi: 10.14520/adyusbd.492882
  • Tompkins, P. ve Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. The Caroline Newsletter. Erişim adresi: https://www.cleanlanguage.co.uk/Magic-of-Metaphor.html (1 Eylül 2022)
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik-insan ve sanat eğitim. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uysal, M. ve Karagöz, A. E. (2021). Aday öğretmenlerin COVID-19 pandemi sürecinde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin tutumlarının incelenmesi: Atatürk Öğretmen Akademisi Örneği. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 1274- 1290. Doi: 10.47525/ulasbid.969087
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: Tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3874-3915. Doi: 10.26466/opus.662721
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

PROSPECTIVE ELEMENTARY TEACHERS' METAPHORIC PERCEPTIONS OF ART EDUCATION: THE CASE OF ATATURK TEACHER TRAINING ACADEMY

Yıl 2022, , 1268 - 1284, 31.12.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1176715

Öz

The purpose of this research is to determine the perceptions of ‘art education’ and 'art teacher' concepts of the prospective teachers who take Visual Arts course in the department of elementary school education. Since it is aimed to examine a phenomenon in depth, the research was designed by the phenomenology design, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research, who volunteer to participate in the research, consists of 88 prospective teachers who study at Atatürk Teacher Training Academy in the spring semester of the 2021-2022 academic year. In order to collect data, a semi-structured interview form prepared by the researchers was used, and the data analyzed was obtained through content analysis method. As a result of the analysis, it was seen that prospective elementary teachers produced 36 metaphors under seven different themes related to art education. For art teachers, 30 metaphors were put forward under 5 different themes. Based on the metaphors of the prospective elementary teachers, these two concepts have been explained with numerous and varied metaphors.

Kaynakça

  • Adolino, J. R. ve Blake, C. H. (2001). Comparing public policies: Issues and choices in six countries. Washington D.C: CQ Press.
  • Akdeniz, A. ve Çarıkçı, E. (2017). Konservatuvar öğrencilerinin ‘sanat eğitimi’ kavramına ilişkin metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(40), 59-85.
  • Akkurt, S. ve Boratav, O. (2018). Neden sanat eğitimi?. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 54-60.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Artut, K. (2013). Sanat eğitim kuramları yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N. ve Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational context view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-290.
  • Buchanan, J. (2015). Metaphors as two-way mirrors: Illuminating pre-service to in-service teacher identity development. Australian Journal of Teacher Education, 40(10), 3. Doi: 10.14221/ajte.2015v40n10.3
  • Cameron, L. ve Maslen, R. (2010). Metaphor analysis. Research practice in applied linguistics, social sciences and the humanities. Oakville, CT: Equinox.
  • Cantürk, G. ve Cantürk, A. (2021). İngilizce öğretmenlerinin Covid-19 küresel salgını sürecinde gerçekleştirdikleri uzaktan eğitim deneyimleriyle ilgili görüşlerinin metaforlar yoluyla belirlenmesi. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 3(1), 688-724. Doi: 10.35452/caless.2021.1
  • Castells, M. (2001). Museums in the information era. Icom News (Newsletter of the International Council of Museums). 54(3). 19 General Conference, Barcelona.
  • Cevizci, A. (2014). Eğitim felsefesi (7. Baskı). Ankara: Say Yayınları.
  • Danko-McGhee, K. ve Slutsky, R. (2003). Preparing early childhood to use art in teachers the classroom. Art Education, 56(4), 12-18. Doi: 10.1080/00043125.2003.11653505
  • Draaisma, D. (2000). Metaphors of memory: A history of ideas about the mind. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Erbay, M. (2013). Sanat eğitimi üzerine. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Fennell, H. A. (1996). An exploration of principals' metaphors for leadership and power. Journal of Educational Administration, 37(l), 23-50.
  • Fischer, E. (1985). Sanatın gerekliliği (Çev. C. Çapan). (5. Baskı). Ankara: Kuzey Yayınları.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and Learning, Language Teaching Research, 6, 2, 95-120. Doi: 10.1191/1362168802lr101oa
  • Guilherme, A. ve Souza de Freitas, A. L. (2018). Discussing education by means of metaphors. Educational Philosophy and Theory, 50(10), 947-956. Doi: 10.1080/00131857.2016.1198250
  • Hamilton, E. R. (2016). Picture this: Multimodal representations of prospective teachers' metaphors about teachers and teaching. Teaching and Teacher Education, 55, 33-44.
  • Hiçyılmaz, Y. ve Adanır, Y. (2019). Sanat eğitimi dersi alan öğretmen adaylarının sanat kavramına ilişkin sahip oldukları algıların metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 19-23. Doi: 10.18506/anemon.462012
  • Ilgar, L. (2005). Eğitim yönetimi okul yönetimi sınıf yönetimi (3. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kalyoncu, R. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının “sanat eğitimi dersi” kavramına ilişkin metaforları. Education Sciences, 8(1), 90-102.
  • Karagöz, A.E. ve Çağlar M. (2021). Okul paydaşlarının sanat eğitimine bakış açılarının analizi ve değerlendirmesi. (Doktora Tezi). Lefke Avrupa Üniversitesi, Lefke.
  • Kraft, M. E. ve Furlong, S. R. (2018). Public policy: Politics, analysis, and alternatives (6th Ed). Washington: CQ Press.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. Doi: 10.1080/00228958.2005.10532066
  • Locher, P. J. (2015). The aesthetic experience with visual art “at first glance”. In investigations into the phenomenology and the ontology of the work of art (pp. 75- 88). Cham: Springer.
  • Marshall, H. H. (1990). Metaphor as an instructional tool in encouraging student teacher reflection. Theory into Practice, 24, 128-132.
  • Martinez, M. A., Sauleda, N. ve Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17(8), 965-977.
  • Miles, M. ve Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37, 219-227.
  • Noyes, A. (2004). (Re) Producing mathematics teachers: A sociological perspective. Teaching Education, 15(3), 243–256.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A. ve Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26, 3-50.
  • Parsons, M. (2010). Interpreting art through metaphors. International Journal of Art & Design Education, 29(3), 228-235.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Saban, A. (2004). Entry level prospective classroom teachers’ metaphors about the concept of “teacher”. Journal of Turkish Educational Sciences, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Seyitoğlu, F. ve Çakar, K. (2017). Tourism education and internships: A metaphor analysis. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 17(4), 269-280.
  • Strenski, E. (1989). Disciplines and communities, armies and aonasteries and the teaching of composition. Rhetoric Review, 8(1), 137-146.
  • Şahin, A. (2019). Eğitimde bilişim teknolojisi kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri: Metafor çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 121-159. Doi: 10.14520/adyusbd.492882
  • Tompkins, P. ve Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. The Caroline Newsletter. Erişim adresi: https://www.cleanlanguage.co.uk/Magic-of-Metaphor.html (1 Eylül 2022)
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik-insan ve sanat eğitim. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uysal, M. ve Karagöz, A. E. (2021). Aday öğretmenlerin COVID-19 pandemi sürecinde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin tutumlarının incelenmesi: Atatürk Öğretmen Akademisi Örneği. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 1274- 1290. Doi: 10.47525/ulasbid.969087
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: Tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3874-3915. Doi: 10.26466/opus.662721
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Uysal 0000-0003-3430-0194

Ahmet Erman Karagöz 0000-0001-5260-7902

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Uysal, M., & Karagöz, A. E. (2022). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ SANAT EĞİTİMİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI: ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 1268-1284. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1176715

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License