Bu çalışmada sağlık yüksekokuluna başlayan öğrencilerin depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Veriler kişisel bilgi formu ile Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği kullanılarak yüz yüze toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans değerleri ile Bağımsız Grup T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Post-hoc testlerden Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaşları 17 ile 35 arasındadır (19,51±1,80) ve çoğunluğu kadındır (%66,4). Katılımcıların %89,6’sının kronik hastalığı bulunmamaktadır. Sağlık yüksekokuluna başlayan öğrencilerde gelir durumu, sigara içme, kronik hastalık durumu, bölümü istemeden seçme gibi bazı faktörlerin öğrencilerde depresyon anksiyete ve stres ile ilişkili olduğu saptanmıştır. Öğrencilerde cinsiyet, medeni, durum, aile tipi, en çok yaşadığı yer ve beden kitle indeksi gibi değişkenler ile depresyon anksiyete ve stres puanları arasında anlamlı fark bulunamamıştır.
This study aims to analyze the depression, anxiety, and stress levels of freshmen at the Vocational School of Health, based on various variables. This test was administered individually by the researcher to one person at a time and the data were collected using the personal information form and the Depression Anxiety Stress Scale. In the analysis of the data, the Independent Group T Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), and Tukey test, one of the post-hoc tests, were used as well as the percentage and frequency values. The ages of the participants were between 17 and 35 (19.51±1.80), and the majority of them were women (66.4%). The majority of the participants (89.6%) do not suffer from chronic diseases. It has been determined that some factors affecting students studying at health school such as; their income status, their smoking habit, and their chronic disease status, and their lack of motivation towards their courses at the department are connected to depression, anxiety and stress. In conclusion, there was no significant difference between the variables such as gender, family type, the place where they live, and body mass index, and depression, anxiety, and stress scores of the students.
student depression anxiety stress Vocational School of Health
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License