Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

USE OF ROBOTIZATION TECHNOLOGY IN TOURISM

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 946 - 959, 05.08.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.940930

Öz

With the developing technology, the use of robots, which has become widespread today, has made it necessary to adapt a new and rapid adaptation in the tourism sector as well as in various sectors. It has transformed in Industry 4.0 and artificial intelligence technology. Various robots that can be encountered in the tourism sector are technological products that can provide help, support and entertainment to people or staff, thus adding a new dimension to the sector. The situation of robot technology in accommodation businesses, food and beverage businesses, airports and tourist guidance in the working environment of the tourism industry has been examined. Diversified examples of the various uses of robotic Technologies by the study community in the tourism industry.

Kaynakça

  • Al-Wazzan, A., Al-Farhan, R., Al-Ali, F., and El-Abd, M. (2016, March). Tour-Guide Robot. In 2016 International Conference on Industrial Informatics and Computer Systems (CIICS), 1-5.
  • Boboc, R. G., Horatiu, M. and Talaba, D. (2014). An Educational Humanoid Laboratory Tour Guide Robot. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 141, 424-430.
  • Çakır, N. N. (2018). Endüstri 4.0 ve Çalışmanın Geleceği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 8, (2), 97-105.
  • Çankaya, D. (2020). Havacılıkta Yaygınlaşan Yapay Zekâ, API ve Büyük Veri Temelli Çözümler. Academic Perspective Procedia, 3, (1), 465-473.
  • De Kervenoael, R., Hasan, R., Schwob, A., and Goh, E. (2020). Leveraging Human-Robot Interaction in Hospitality Services: Incorporating the Role of Perceived Value, Empathy, and Information Sharing Into Visitors’ Intentions to Use Social Robots. Tourism Management, 78, 104042.
  • Erbay, M. (2017). Yeni Nesil Teknolojiler ile Müzelerde Eğitim. Milli Eğitim, (214), 255-268.
  • Ercan, F. (2020). Turizm Pazarlamasında Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanımı ve Uygulama Örnekleri. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 23, (2), 394-410.
  • https://www.donanimhaber.com/istanbul-Havalimani-na-Akinsoft-tan-robot-danisman-destegi--113195 (Erişim Tarihi: 04.05.2021).
  • https://www.socialtables.com/blog/hospitality-technology/hotel-brands-robot/ (Erişim Tarihi: 01.05.2021).
  • https://www.stendustri.com.tr/robot-yatirimlari/servis-robotlari-gelismeye-devam-ediyor-h109925.html (Erişim Tarihi: 01.05.2021).
  • https://www.turizmglobal.com/havaalani-robotlari-donemi-resmen-basladi/ (Erişim Tarihi: 02.05.2021).
  • https://www.turizmglobal.com/seul-havalimani-robot/ (Erişim Tarihi: 02.05.2021).
  • https://www.webtekno.com/calisanlarindan-akvaryumdaki-baliklarina-kadar-her-seyin-robot-oldu%C4%9Fu-otel-henn-na-hotel-h26674.html (Erişim Tarihi: 01.05.2021).
  • İbiş, S. (2019). Turizm Endüstrisinde Robotlaşma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3, (3), 403-420.
  • Ivanov, S., Webster, C. and Berezina, K. (2017). Adoption of Robots and Service Automation by Tourism and Hospitality Companies. Revista Turismo & Desenvolvimento, 27, (28), 1501-1517.
  • Karakuş, F. (2020). Endüstri 4.0 Sürecinde Lojistiği Yiyecek ve İçecek Endüstrisine Etkisi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kılıçhan, R. ve Yılmaz, M. (2020). Artificial İntelligence and Robotic Technologies in Tourism and Hospitality Industry. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi L, 3, 353-380.
  • Lukanova, G. and Ilieva, G. (2019). Robots, Artificial Intelligence and Service Automation in Hotels. Robots, Artificial Intelligence, and Service Automation in Travel, Tourism and Hospitality 157-183.
  • Özgüneş, R. E., Bozok, D. ve Küçükaltan, D. (2020). Yiyecek ve İçecek Sektöründe İleri Teknoloji ve Pandemik Düzene Doğru: Yakın Gelecekte Bir Robota ‘Eline Sağlık!’ Diyebilir Miyiz?. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, (4), 1124-1139.
  • Reis, J., Melao, N., Salvadorinho, J., Soares, B., and Rosete, A. (2020). Service Robots in The Hospitality Industry: The Case of Henn-Na Hotel, Japan. Technology in Society, 63, 101423.
  • Samala, N., Katkam, B. S., Bellamkonda, R. S., and Rodriguez, R. V. (2019). Impact of Al and Robotics in the Tourism Sector: A Critical Insight. Journal of Tourism Futures, vol. Ahead of print, 1-15.
  • Sugasri, S. and Panneer Selvam, R. (2018). Recent Technological Trends in Tourism and Hospitality Industry. International Journal of Management, Technology And Engineering, 8, (12), 883-889.
  • Vatan, A. and Dogan, S. (2021). What Do Hotel Employees Think About Service Robots? A Qualitative Study in Turkey. Tourism Management Perspectives, 37,100775.
  • Yavuz, A. (2020). Turizmde Dijital Dönüşüm: Otel Yöneticilerinin Bakış Açılarının İncelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Yıldız, S. (2019). Turist Rehberliği Mesleğinde Robot Rehberlerin Yükselişi. Vizyoner Dergisi 10, (23), 164-177.

TURİZMDE ROBOTLAŞMA TEKNOLOJİSİNİN KULLANIMI

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 946 - 959, 05.08.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.940930

Öz

Gelişen teknolojiyle birlikte günümüzde yaygın olarak görülmeye başlanan robot sistemlerinin kullanımı çeşitli sektörlerde olduğu gibi turizm sektöründe de yeni ve hızlı bir uyum sağlamayı zorunlu hale getirmiştir. Endüstri 4.0 ve yapay zekâ teknolojisinde yaşanan gelişmeler turizm sektörü içerisinde oldukça önemli dönüşümlere yol açmıştır. Turizm işletmelerinde karşılaşılabilen çeşitli robotlar insanlara veya çalışan personele yardım, destek ve eğlence sağlayabilen böylelikle sektöre yeni bir boyut kazandıran teknolojik ürünlerdir. Çalışma kapsamında turizm endüstrisi içerisinde bulunan konaklama işletmelerinde, yiyecek-içecek işletmelerinde, havalimanlarında ve turist rehberliğinde robot teknolojisinin mevcut durumu incelenmiştir. Çalışma sonucunda robotik teknolojilerin turizm endüstrisi kapsamında çeşitli örneklerinin ve kullanım alanlarının olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Al-Wazzan, A., Al-Farhan, R., Al-Ali, F., and El-Abd, M. (2016, March). Tour-Guide Robot. In 2016 International Conference on Industrial Informatics and Computer Systems (CIICS), 1-5.
  • Boboc, R. G., Horatiu, M. and Talaba, D. (2014). An Educational Humanoid Laboratory Tour Guide Robot. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 141, 424-430.
  • Çakır, N. N. (2018). Endüstri 4.0 ve Çalışmanın Geleceği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 8, (2), 97-105.
  • Çankaya, D. (2020). Havacılıkta Yaygınlaşan Yapay Zekâ, API ve Büyük Veri Temelli Çözümler. Academic Perspective Procedia, 3, (1), 465-473.
  • De Kervenoael, R., Hasan, R., Schwob, A., and Goh, E. (2020). Leveraging Human-Robot Interaction in Hospitality Services: Incorporating the Role of Perceived Value, Empathy, and Information Sharing Into Visitors’ Intentions to Use Social Robots. Tourism Management, 78, 104042.
  • Erbay, M. (2017). Yeni Nesil Teknolojiler ile Müzelerde Eğitim. Milli Eğitim, (214), 255-268.
  • Ercan, F. (2020). Turizm Pazarlamasında Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanımı ve Uygulama Örnekleri. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 23, (2), 394-410.
  • https://www.donanimhaber.com/istanbul-Havalimani-na-Akinsoft-tan-robot-danisman-destegi--113195 (Erişim Tarihi: 04.05.2021).
  • https://www.socialtables.com/blog/hospitality-technology/hotel-brands-robot/ (Erişim Tarihi: 01.05.2021).
  • https://www.stendustri.com.tr/robot-yatirimlari/servis-robotlari-gelismeye-devam-ediyor-h109925.html (Erişim Tarihi: 01.05.2021).
  • https://www.turizmglobal.com/havaalani-robotlari-donemi-resmen-basladi/ (Erişim Tarihi: 02.05.2021).
  • https://www.turizmglobal.com/seul-havalimani-robot/ (Erişim Tarihi: 02.05.2021).
  • https://www.webtekno.com/calisanlarindan-akvaryumdaki-baliklarina-kadar-her-seyin-robot-oldu%C4%9Fu-otel-henn-na-hotel-h26674.html (Erişim Tarihi: 01.05.2021).
  • İbiş, S. (2019). Turizm Endüstrisinde Robotlaşma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3, (3), 403-420.
  • Ivanov, S., Webster, C. and Berezina, K. (2017). Adoption of Robots and Service Automation by Tourism and Hospitality Companies. Revista Turismo & Desenvolvimento, 27, (28), 1501-1517.
  • Karakuş, F. (2020). Endüstri 4.0 Sürecinde Lojistiği Yiyecek ve İçecek Endüstrisine Etkisi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kılıçhan, R. ve Yılmaz, M. (2020). Artificial İntelligence and Robotic Technologies in Tourism and Hospitality Industry. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi L, 3, 353-380.
  • Lukanova, G. and Ilieva, G. (2019). Robots, Artificial Intelligence and Service Automation in Hotels. Robots, Artificial Intelligence, and Service Automation in Travel, Tourism and Hospitality 157-183.
  • Özgüneş, R. E., Bozok, D. ve Küçükaltan, D. (2020). Yiyecek ve İçecek Sektöründe İleri Teknoloji ve Pandemik Düzene Doğru: Yakın Gelecekte Bir Robota ‘Eline Sağlık!’ Diyebilir Miyiz?. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, (4), 1124-1139.
  • Reis, J., Melao, N., Salvadorinho, J., Soares, B., and Rosete, A. (2020). Service Robots in The Hospitality Industry: The Case of Henn-Na Hotel, Japan. Technology in Society, 63, 101423.
  • Samala, N., Katkam, B. S., Bellamkonda, R. S., and Rodriguez, R. V. (2019). Impact of Al and Robotics in the Tourism Sector: A Critical Insight. Journal of Tourism Futures, vol. Ahead of print, 1-15.
  • Sugasri, S. and Panneer Selvam, R. (2018). Recent Technological Trends in Tourism and Hospitality Industry. International Journal of Management, Technology And Engineering, 8, (12), 883-889.
  • Vatan, A. and Dogan, S. (2021). What Do Hotel Employees Think About Service Robots? A Qualitative Study in Turkey. Tourism Management Perspectives, 37,100775.
  • Yavuz, A. (2020). Turizmde Dijital Dönüşüm: Otel Yöneticilerinin Bakış Açılarının İncelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Yıldız, S. (2019). Turist Rehberliği Mesleğinde Robot Rehberlerin Yükselişi. Vizyoner Dergisi 10, (23), 164-177.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bengüsu Karagöz 0000-0003-3259-8070

Mete Sezgin 0000-0001-9079-2520

Yayımlanma Tarihi 5 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karagöz, B., & Sezgin, M. (2021). TURİZMDE ROBOTLAŞMA TEKNOLOJİSİNİN KULLANIMI. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 946-959. https://doi.org/10.47525/ulasbid.940930

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License