The immigrant population of Turkey, which has been receiving and sending immigrants continuously throughout its history, has continued to increase every year, especially after the civil war in Syria. The number of registered Syrians among the immigrant groups in the country is close to four million. The number of children in the population is not to be underestimated. Migration that is defined as human mobility; brings with it a problem pending intervention. First of all, it is known that after the civil war, thousands of people were displaced, psychologically traumatized, lost their relatives, physically injured, lost their jobs and social status, were exposed to various difficulties on the way to immigration, and families were broken up. Undoubtedly, children have been most affected by the migration movement. The fragility of children has increased with the multifaceted effect of migration and various risks have emerged. Along with various risks, problems such as the inability of immigrant children to access education have also occurred. Access to education and training, the fundamental right for migrant children; has become important in order to minimize risks, eliminate risks, prevent risks and prevent the formation of lost generations. Over the years, many studies have been carried out in the field of education and many projects have been developed in order to enroll the children out of school and to solve the problems faced by the children who have access to education within the system. The Conditional Education Assistance Child Protection Component Project can be given as an example of one of the important studies developed for the schooling of migrant children and to intervene in other protection risks. This compilation article contains information about studies conducted for the education of Syrian migrant children, including Conditional Cash Transfer for Education, which is one of the studies.
Tarih boyunca sürekli göç alan ve göç veren Türkiye’nin özellikle Suriye’de yaşanan iç savaş sonrasında göçmen nüfusu her yıl artmaya devam etmiştir. Göçmen gruplar arasında kayıtlı Suriyelilerin ülke içerisindeki sayısı yaklaşık dört milyona yakındır. Nüfus içerisinde çocukların sayısı ise azımsanamayacak yoğunluktadır. İnsan hareketliliği olarak tanımlanan göç; müdahale bekleyen sorunları da beraberinde getirmiştir/getirmektedir. Her şeyden önce iç savaş sonrasında binlerce insanın yerinden edildiği, psikolojik olarak örselendiği, yakınlarını kaybettiği, fiziksel olarak yaralandıkları, işlerini ve sosyal statülerini kaybettikleri, göç yolunda çeşitli şiddete maruz kaldıkları ve ailelerin parçalandığı bilinmektedir. Gerçekleşen göç hareketliliğinden en çok çocukların etkilendiği yadsınamazdır. Göçün çok yönlü etkisiyle çocukların kırılganlığı artmış ve çeşitli riskler ortaya çıkmıştır. Çeşitli risklerle beraber göçmen çocukların eğitime erişememe gibi sorunları da oluşmuştur. Göçmen çocuklar için temel hak olan eğitim ve eğitime erişmek; riskleri en aza indirmek, riskleri ortadan kaldırmak, riskleri önlemek ve kayıp nesillerin oluşmasını engellemek amacıyla önemli hale gelmiştir. Okul dışı kalan çocukların okullaştırılması, eğitime erişebilen çocukların ise sistem içerisinde karşılaştıkları sorunların çözümlenmesi amacıyla yıllar içerisinde Türkiye’de eğitim alanında birçok çalışma yürütülmüştür ve birçok proje geliştirilmiştir. Göçmen çocukların okullaşması ve diğer koruma risklerine müdahale edilebilmesi için geliştirilen önemli çalışmalardan bir tanesine örnek olarak Şartlı Eğitim Yardımı Programı verilebilmektedir. Bu makalede; Suriyeli göçmen çocukların eğitimine yönelik gerçekleştirilen çalışmalar ile birlikte Şartlı Eğitim Yardımı Programı hakkında derleme bilgiler yer almaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 3 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License