Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YAŞADIĞI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 4, 1285 - 1298, 31.12.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1186681

Öz

Teknolojik gelişmelerin yaşandığı bu çağda bilişim teknolojileri öğretmenlerinin çeşitli sorunlarla karşılaşmaları olasıdır. Bu araştırmanın amacı bilişim teknolojileri öğretmenlerinin yaşadığı sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerinin belirlenmesidir. Nitel bir çalışma olan bu araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Samsun ili Alaçam ilçesinde görev yapmakta olan 2 kadın, 5 erkek olmak üzere toplam 7 bilişim teknolojileri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, nitel veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Görüşmeler akıllı telefon ses kayıt özelliği ile kaydedilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde nitel veri analiz tekniklerinden içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda bilişim teknolojileri öğretmenleri sorun olarak; norm fazlası olmalarını, kendilerine teknik servis muamelesi yapılmasını, angarya işler yüklenmesini, bilişim sınıflarının yenilenmemesini, bilişim sınıflarında donanım-yazılım desteğinin olmamasını, üniversitede aldıkları eğitimin yeterli olmamasını, alanlarındaki gelişmeleri takip edemediklerinde stres yaşadıklarını ve yakın çevreleri tarafından da teknik servis olarak görüldüklerini ifade etmişlerdir. Araştırmada her okula ders saatine bakılmaksızın bir bilişim teknolojileri öğretmeni ataması yapılması, bilişim sınıfı olmayan okullara bilişim sınıfı kurulması, mevcut bilişim sınıflarının yenilenmesi ve bilişim sınıflarına yazılım-donanım desteği sağlanması gibi öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Aslan, S. ve Duruhan, K. (2018). Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmeni Olmak: Beklentiler ve Mesleki Roller. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), s. 1049.1064.
  • Atal, D. ve Deryakulu, D. (2019). Eğitimdeki Değişimlerin Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Mesleki Kimlikleri Üzerindeki Etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(3), s. 877.912.
  • Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı (2018). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018124103559587- Bili%C5%9Fim%20Teknolojileri%20ve%20Yaz%C4%B1l%C4%B1m%205-6.%20S%C4%B1n%C4%B1flar.pdf. (Erişim Tarihi: 25.01.2022).
  • Çelebi-Uzgur, B. ve Aykaç, N. (2016). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), s. 273.297.
  • Dursun, F. (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kendi Branşlarına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 3(1), s. 66.7.
  • Erçetin Ş. ve Durak, A. (2017) Ortaokullarda Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersinin İşlenişi, Yaşanan Problemler ve Çözüm Önerileri: Öğretmen Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), s. 159.176.
  • Eren, E. ve Uluuysal, B. (2012). BT Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), s. 152.171.
  • Gökbulut, B. ve Çoklar, A. N. (2017). Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Teknoloji Koçluk Düzeyleri. TÜBAV Bilim Dergisi 10(1), s. 126.138.
  • Gülcü, A. , Aydın, S. ve Aydın, Ş. (2013). İlköğretim Okullarında Bilişim Teknolojileri Dersi Yeni Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), s. 73.92.
  • Gültepe, Ş. ve Eşgi, N. (2019). Okul Yöneticilerinin Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerine Yönelik Metaforik Algıları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), s. 273.28.
  • Lai, K. W. ve Pratt, K. (2004). Information and Communication Technology (ICT) in Secondary Schools: The Role of the Computer Coordinator. British Journal of Educational Technology, 35(4), s. 461.475.
  • MEB (2014). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete. Yayım Tarihi: 26.07.2014. Sayısı: 29072.
  • MEB (2021). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. İlköğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. Yayım Tarihi: 23.12.2021. Sayısı:49.
  • McLeod, J. (2001). Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy. Sage Publications.
  • Miles, B. M. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Onat-Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram:Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), s. 55.66.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), s. 323.343.
  • Rodriguez-Miranda F. P. , Pozuelos-Estrada F.J. ve León-Jariego J.C. (2014). The Role of ICT Coordinator. Priority and Time Dedicated to Professional Functions. Computers & Education, 72, s. 262-270, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.11.009
  • Seferoğlu, S.S. (2009). İlköğretim Okullarında Teknoloji Kullanımı ve Yöneticilerin Bakış Açıları. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (Şanlıurfa: 11.03.2009).
  • Seferoğlu, S.S. ve Akbıyık, C. (2009). Bilgisayar Öğretmenlerinin Bakış Açısıyla Yönetici ve Öğretmen Beklentileri. Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), s. 497.514.
  • Smith, J. A. ve Eatough, V. (2007). Interpretative Phenomenological Analysis. (Erişim Tarihi:24.10.2022):https://core.ac.uk/download/pdf/96658525.pdf
  • Sönmez, S. ve İlgün, G. (2018). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Sağlık Hizmetleri Bağlamında İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), s.375.400.
  • Şerefoğlu-Henkoğlu, H. ve Yıldırım, S. (2012). Türkiye’deki İlköğretim Okullarında Bilgisayar Eğitimi: Kuram ve Uygulamadaki Farklılıklar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), s. 23.61.
  • Şişman-Eren, E. ve Şahin-İzmirli, Ö. (2012). İlköğretim Okul Müdürü ve Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerine Göre Bilişim Teknolojileri Dersinde Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Eskişehir ili örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), s. 2861.2888.
  • Yeşiltepe, G. M. ve Erdoğan, M. (2013). İlköğretim Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Sorunları, Bu Sorunların Nedenleri ve Çözüm Önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), s. 495.530.

PROBLEMS EXPERIENCED BY INFORMATION TECHNOLOGY TEACHERS AND SOLUTION SUGGESTIONS

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 4, 1285 - 1298, 31.12.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1186681

Öz

It is certain that information technology teachers experience numerous problems in this age of technological development. This research aims to determine the problems faced by information technology teachers and the solutions proposed for these problems. The study group of this research which is based on the qualitative study consists of total of 7 information technology teachers, 2 of whom are females and 5 of whom are males, who are working in Alaçam district of Samsun in the 2021-2022 academic year. The data of this research were obtained by using a semi-constructed interview technique which is one of the qualitative data collection techniques. Interviews were recorded with the smartphone voice recording feature. In the analysis of the obtained data, content analysis and descriptive analysis techniques which are among the qualitative data analysis techniques were used. In conclusion, information technology teachers stated that they are more than the norm, they are treated as a technical service, they are overwhelmed with chores, the informatics classes are not renewed, there is no hardware-software support in the informatics classes, the education they receive at the university is not sufficient, they experience stress when they are unable to follow the developments in their field and they have behaved as if they are technical service by their close circle. In this research, the following suggestions have been proposed to meet the learning needs of learners; to appoint an information technology teacher to every school by disregarding the class hour, to establish an informatics class in schools without an informatics class, to renew the existing informatics classes and to provide software-hardware support to the informatics classes.

Kaynakça

  • Aslan, S. ve Duruhan, K. (2018). Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmeni Olmak: Beklentiler ve Mesleki Roller. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), s. 1049.1064.
  • Atal, D. ve Deryakulu, D. (2019). Eğitimdeki Değişimlerin Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Mesleki Kimlikleri Üzerindeki Etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(3), s. 877.912.
  • Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı (2018). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018124103559587- Bili%C5%9Fim%20Teknolojileri%20ve%20Yaz%C4%B1l%C4%B1m%205-6.%20S%C4%B1n%C4%B1flar.pdf. (Erişim Tarihi: 25.01.2022).
  • Çelebi-Uzgur, B. ve Aykaç, N. (2016). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(34), s. 273.297.
  • Dursun, F. (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Kendi Branşlarına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 3(1), s. 66.7.
  • Erçetin Ş. ve Durak, A. (2017) Ortaokullarda Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersinin İşlenişi, Yaşanan Problemler ve Çözüm Önerileri: Öğretmen Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), s. 159.176.
  • Eren, E. ve Uluuysal, B. (2012). BT Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), s. 152.171.
  • Gökbulut, B. ve Çoklar, A. N. (2017). Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmenlerinin Teknoloji Koçluk Düzeyleri. TÜBAV Bilim Dergisi 10(1), s. 126.138.
  • Gülcü, A. , Aydın, S. ve Aydın, Ş. (2013). İlköğretim Okullarında Bilişim Teknolojileri Dersi Yeni Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), s. 73.92.
  • Gültepe, Ş. ve Eşgi, N. (2019). Okul Yöneticilerinin Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerine Yönelik Metaforik Algıları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), s. 273.28.
  • Lai, K. W. ve Pratt, K. (2004). Information and Communication Technology (ICT) in Secondary Schools: The Role of the Computer Coordinator. British Journal of Educational Technology, 35(4), s. 461.475.
  • MEB (2014). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete. Yayım Tarihi: 26.07.2014. Sayısı: 29072.
  • MEB (2021). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. İlköğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi. Yayım Tarihi: 23.12.2021. Sayısı:49.
  • McLeod, J. (2001). Qualitative Research in Counselling and Psychotherapy. Sage Publications.
  • Miles, B. M. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Onat-Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram:Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), s. 55.66.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), s. 323.343.
  • Rodriguez-Miranda F. P. , Pozuelos-Estrada F.J. ve León-Jariego J.C. (2014). The Role of ICT Coordinator. Priority and Time Dedicated to Professional Functions. Computers & Education, 72, s. 262-270, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.11.009
  • Seferoğlu, S.S. (2009). İlköğretim Okullarında Teknoloji Kullanımı ve Yöneticilerin Bakış Açıları. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (Şanlıurfa: 11.03.2009).
  • Seferoğlu, S.S. ve Akbıyık, C. (2009). Bilgisayar Öğretmenlerinin Bakış Açısıyla Yönetici ve Öğretmen Beklentileri. Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), s. 497.514.
  • Smith, J. A. ve Eatough, V. (2007). Interpretative Phenomenological Analysis. (Erişim Tarihi:24.10.2022):https://core.ac.uk/download/pdf/96658525.pdf
  • Sönmez, S. ve İlgün, G. (2018). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Sağlık Hizmetleri Bağlamında İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40), s.375.400.
  • Şerefoğlu-Henkoğlu, H. ve Yıldırım, S. (2012). Türkiye’deki İlköğretim Okullarında Bilgisayar Eğitimi: Kuram ve Uygulamadaki Farklılıklar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), s. 23.61.
  • Şişman-Eren, E. ve Şahin-İzmirli, Ö. (2012). İlköğretim Okul Müdürü ve Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerine Göre Bilişim Teknolojileri Dersinde Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Eskişehir ili örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), s. 2861.2888.
  • Yeşiltepe, G. M. ve Erdoğan, M. (2013). İlköğretim Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Sorunları, Bu Sorunların Nedenleri ve Çözüm Önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), s. 495.530.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Süme 0000-0001-7439-918X

Hüseyin Aslan 0000-0002-2655-5894

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Süme, G., & Aslan, H. (2022). BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENLERİNİN YAŞADIĞI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 1285-1298. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1186681

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License