Amaç: Covid-19 pandemisini kontrol altına almak amacıyla uygulanan sosyal izolasyon önlemleri, günlük yaşamda erişkinlerle birlikte çocukları da olumsuz anlamda etkilemiştir. Bu çalışmanın amacı okulların kapanması, çevrimiçi eğitime geçiş ve diğer sosyal izolasyon önlemlerinin çocukların uyku alışkanlıklarında ne gibi değişikliklere neden olduğunun araştırılmasıdır.
Yöntem: Çevrimiçi yolla anne ve babalara ulaştırılan Sosyo-demografik Bilgi Formu ve Çocuk Uyku Alışkanlıkları Ölçeği ile 141 anne ya da babadan, çocuklarından biri ile ilgili veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS v.21 istatistik programı ile analize tabi tutulmuştur.
Bulgular: 4-12 yaş aralığında çocuğu olan anne ve babaların doldurdukları ölçekler yardımıyla pandemi sürecinde, öncesine göre çocukların uyku alışkanlıklarında anlamlı değişiklikler görüldüğü saptanmıştır. Uykuya geçişte, uykudaki bölünmelerde, uyku anksiyetesinde, parasomnilerde, sabah uyanış şeklinde, başkalarıyla yatma ihtiyacında ve gün içinde uykululuk oranlarında anlamlı düzeylerde bozulmalar olduğu saptanmıştır. Pandemi sürecinde öncesine göre duygusal ve davranışsal sorunların alt boyutlarına bakıldığında; hareketlilik artışı, dikkatsizlik, sinirlilik, kavgacılık, kurallara uymama ve huzursuzluk ortalamaları anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Pandemi öncesi döneme göre pandemi sürecinde çocukların uyku alışkanlıklarındaki değişiklikler anne-babalarının sağlık çalışanı olup olmamasına göre farklılık göstermemiştir.
Sonuç: Araştırmamıza göre pandemi döneminde, öncesine göre çocukların uyku ile ilişkili alışkanlıklarında ve duygusal-davranışsal sorunlarda anlamlı düzeyde bozulmalar görülmüştür. Bu değişikliklerin çocukların yaşamlarında uzun dönemdeki etkileri boylamsal araştırmalarla incelenmelidir.
Objective: Social isolation measures implemented to control the Covid-19 pandemic have negatively affected children as well as adults in daily life. The aim of this study is to investigate the changes in the sleep habits of children due to the closure of schools, the transition to online education and other social isolation measures.
Method: Data about one of their children were collected from 141 mothers or fathers with the Socio-demographic Information Form and Child Sleeping Habits Questionnaire, which were sent to the parents online. The obtained data were analyzed with SPSS v.21 statistical program.
Results: With the help of questionnaires filled out by mothers and fathers with children between the ages of 4-12, it was determined that there were significant changes in the sleep habits of children during the pandemic process compared to before. It was determined that there were significant deteriorations in transition to sleep, sleep interruptions, sleep anxiety, parasomnias, morning awakening, the need to sleep with others, and daytime sleepiness. Considering the sub-dimensions of emotional and behavioral problems in the pandemic process compared to before; increased mobility, inattention, irritability, belligerence, non-compliance with rules and restlessness were found to be significantly higher. Compared to the pre-pandemic period, the changes in children's sleep habits during the pandemic did not differ according to whether their parents were healthcare workers or not.
Conclusion: According to our research, there were significant deteriorations in sleep-related habits and emotional-behavioral problems of children during the pandemic period compared to before. The long-term effects of these changes on children's lives should be investigated with longitudinal studies.
Covid-19 pandemic child sleep emotional problems behavioral problems
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License