Technology park institutions, which exist in all modern societies today, are crucial in terms of their support for research, development, and innovative processes, making them key players in the realm of digitalization. In Turkey, technology parks established in various cities provide diverse opportunities to companies in sectors such as education, software development, digital content creation, industrial production, and more. Through the offices they establish within technology parks, these companies accelerate their processes of digitalization, steering societal and cultural changes. The primary motivation behind this study is to accurately analyze these processes. The main objective of this study is to elucidate the relationship between digitalization, the concept of digital culture, and technology parks, as well as to understand the role of technology parks in disseminating digital culture. The study employs a qualitative research method, using a case study design. Interviews were conducted as the data collection technique, supplemented by field research to gather information related to the technology park. Interviews were conducted with business owners operating within Çanakkale Technology Park, who were selected as the sample. The interviews focused on topics such as digitalization, digital culture, new media tools, technology parks, and company attitudes. The aim was to capture the participants' thoughts and experiences. The data collected from the study, in which business owners participated, were analyzed using the MAXQDA program. The analysis revealed significant relationships across all dimensions. Accordingly, it was determined that companies operating within the technology park effectively utilize communication tools, closely monitor digital advancements, and believe that they shape society and culture through the innovations they introduce.
Günümüzde bütün modern toplumlarda var olan teknopark kurumları, araştırma- geliştirme ve inovatif süreçlere destek olan yapıları itibarıyla dijitalleşme konusunda anahtar konumdadır. Ülkemizde birçok ilde kurulan teknoparklar eğitim, yazılım, dijital içerik geliştirme, endüstriyel üretim vb. gibi çeşitli sektörlerdeki firmalara çeşitli olanaklar sağlamaktadır. Bu firmalar teknoparkta kurdukları ofisler sayesinde dijitalleşme süreçlerini hızlandırarak toplumsal değişime, kültürel süreçlere yön vermektedirler. Bu çalışmanın ortaya çıkmasındaki temel motivasyon da işte bu süreçleri doğru bir şekilde analiz edebilmektir. Çalışmanın birincil amacı, dijitalleşme, dijital kültür kavramlarının teknoparklarla olan ilişkisini açıklamak ve dijital kültürün yayılmasında teknoparkların rolünü öğrenmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve bu kapsamda durum çalışması deseni oluşturulmuştur. Veri toplama tekniği olarak görüşmeler yapılmış bununla birlikte teknoparka ilişkin veriler alan araştırması ile elde edilmiştir. Örneklem olarak belirlenen Çanakkale Teknopark içerisinde faaliyet gösteren firma sahipleriyle; dijital, dijital kültür, yeni medya araçları, teknoparklar ve şirket tutumları temalı görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde katılımcıların düşünceleri ve deneyimleri elde edilmeye çalışılmıştır. Firma sahiplerinin katılım sağladığı çalışmada elde edilen veriler maxqda programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu analizler kapsamında tüm boyutlar arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Buna göre teknopark bünyesinde faaliyet gösteren firmaların iletişim araçlarını etkin bir şekilde kullandıkları, dijital gelişmeleri yakından takip ettikleri, getirdikleri yenilikler sayesinde topluma ve kültüre yön verdiklerini düşündükleri tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License