Tüketici araştırmalarında hassas konulara ilişkin veri toplanırken son derece dikkatli davranmak gerekir. Çünkü tüketici hassasiyetinin yüksek olduğu konularda elde edilen verilerin geçerliliği, kullanılan veri top-lama yöntemine son derece duyarlıdır. Ne var ki; Türkiye’de alanda yapılmış çalışmaların geneline ilişkin bir inceleme, tüketici araştırmalarında hassas konuların ölçümünün metodolojik olarak önemli sorunları içer-diğini ortaya koymaktadır. Bu kapsamda bu araştırma ile tüketici araştırmalarında hassas konular ölçümle-nirken faydalanılabilecek projektif tekniklere yer verilmiş ve veri toplama yönteminin, toplanan veri üze-rinde anlamlı bir farka neden olup olmadığı tüketici etiği konusu üzerinden ele alınmıştır. Bu süreçte top-lam 728 üniversite öğrencisine ulaşılmış ve katılımcılara aynı araştırma sorusu, sekiz hafta ara ile, birisi doğ-rudan diğeri ise dolaylı ölçüm yöntemini kullanacak şekilde sorulmuştur. Verilerin analizinde Wilcoxon sıra-lı işaretler testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları göstermektedir ki hassas konularda doğrudan ölçüm ile elde edilen veriler, dolaylı ölçüm ile elde edilen verilerden anlamlı düzeyde farklıdır. Ülkemizdeki tüketici araştırmalarında hassas konuların ölçüm yöntemine ilişkin herhangi bir çalışmanın bulunmaması bu çalış-manın özgün değerini oluşturmaktadır.
Tüketici araştırmaları Hassas konular Dolaylı ölçüm Projektif teknikler
Bu makalenin şekil ve kaynakça düzenleme sürecindeki titiz emekleri nedeniyle, tez danışmanlığını yürütmekte olduğum yüksek lisans öğrencim Beyza Beşikçi’ye teşekkürü borç bilirim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 29 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com