Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE YEREL YÖNETİM BANKACILIĞI

Yıl 2021, Sayı: 31, 23 - 42, 30.04.2021
https://doi.org/10.18092/ulikidince.735558

Öz

Yerel yönetimler hızlı nüfus ve talep artışı nedeniyle sadece mevcut gelirleri ile hizmetlerini karşılayamamakta ve yeni kaynak arayışlarına girmektedir. Borçlanma yoluna daha fazla başvurmaya başlayan yerel yönetimlerin bu ihtiyacını karşılamak için yerel yönetim bankaları ortaya çıkmıştır. Yerel yönetimlerin hizmetlerine devam edebilmesi için yerel yönetim bankaları çalışmalarında süreklilik sağlamalıdır. Türkiye’de de bir örneği bulunan yerel yönetim bankaları birbirlerinden farklı yöntemlerle işlemlerini gerçekleştirmekte, farklı alanlara hizmet vermektedir. Çalışmanın amacı, dünyadaki yerel yönetim bankalarının yerel yönetimlerin gerçekleştirdiği hizmetlerdeki rolünü inceleyip Türkiye’de yapılandırma sürecinde olan yerel yönetim bankası İLBANK A.Ş.’nin bu alanlardaki faaliyetlerinin geliştirilmesi yönünde öneriler sunmaktır. Bu kapsamda, yapılan karşılaştırma sonucunda teknik destek ve danışmanlık çalışmalarını bir arada yürüten İLBANK A.Ş.’nin dünyada aynı şekilde çalışan bir örneği olmadığı ve yerel yönetimlere vermiş olduğu mali ve teknik danışmanlığın Türkiye’de de alternatifi bulunmadığı görülmektedir. Bu nedenle danışmanlık özelliğini uzun bir süre daha koruyarak yapılacak yeni yatırımların daha hızlı gerçekleşmesinde önemli roller üstlenmesi ve sürdürülebilir bir yapılandırma için bankacılık özelliğinin ön plana çıkarılması gerektiği vurgulanmalıdır.

Kaynakça

  • Altay, N. (1997). F. Almanya'da Yerel Yönetim Bankacılığı: Tasarruf Sandıkları Organizasyonları Çağdaş Yerel Yönetimler, Cilt 6 Sayı 2, Nisan 1997, s. 64-82.
  • BANOBRAS. (2020). Erişim Adresi https://www.gob.mx/banobras/que-hacemos.
  • Banco de Espana. (2019). Quarterly Report On The Spanısh Economy, Banco de Espana, Economic Bulletin 4/2019, s.72.
  • BBVA. (2020). Erişim Adresi www.censoarchivos.mcu.es.
  • Belfius. (2020). Belfius’un 2019 yılı Yıllık Finansal Raporu, Belfius Bank SA, s.312, Brüksel.
  • BNDES. (2019). BNDES’in 2018 yılı Yıllık Finansal Raporu, Brazilian Development Bank- BNDES, s.77, Rio De Janeiro.
  • BNDES. (2020) Erişim Adresi https://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/bndes/bndes_en/Institucional/The_BNDES/mission.html .
  • BNGBank. (2020a). Erişim Adresi https://www.bngbank.com/lending .
  • BNGBank. (2020b). Annual Report 2019, BNGBank, s.291, Rotterdam.
  • CDP. (2019). Consolidated Non-Financial Statement of the CDP Group, CDP SPA, s.82, Roma.
  • Debt Financial Assets of Public Budgets. (2020) Erişim Adresi https://www.destatis.de/EN/Themes/Government/Public-Finance/Debt-Financial-Assets-Of-Public-Budgets/Tables/debt-non-public-total.html.
  • DEXIA. (2019). 2018 Annual Report DEXIA Crédit Local, Dexia, s.212, Paris.
  • DexiaCrediop. (2020). Dexia Crediop S.P.A. Annual Report 2019, Dexia Crediop SPA, s.186, Roma.
  • Ersoy, M., Tekinbaş, E., Alkan, E., Demirdizen, E., Gedikli, B. Naymaner, M., Ölmez, E., Özkan, Ö., Şentürk, M. ve Türker, P. (1996). İller Bankası’nın Yeniden Yapılandırılması Konulu Stüdyo Çalışmaları. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kentsel Politika Planlaması ve Yerel Yönetimler Ana Bilim Dalı, s.90, Ankara.
  • Esin, N. (2013). Türkiye’de Bir Yerel Yönetim Bankası Olarak İller Bankası’nın Yerel Yönetim Finansmanındaki Rolü. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bankacılık Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, s.89, Edirne.
  • German Public Bank. (2020). Erişim Adresi http://www.wikiwand.com/en/German_public_bank.
  • Greenbank. (2020). Erişim Adresi https://greenbank.ny.gov/About/About.
  • Ibank. (2020). Erişim Adresi http://www.ibank.ca.gov/about-us/.
  • ICO. (2019). PROMOTING SUSTAINABLE ECONOMIC GROWTH, Instituto de Credito Oficial, s.182.
  • IULA, EMME ve TOKİ. (1993). Karşılaştırmalı Yerel Yönetim Bankacılığı Araştırması, Yerel Yönetimlerin Geliştirilmesi Programı Raporlar Dizisi 2, Kent Basımevi, s.143, İstanbul.
  • İLBANK A.Ş. (2011). İller Bankası Anonim Şirketi Ana Sözleşmesi Erişim Adresi https://www.İLBANK.gov.tr/index.php?Sayfa=iceriksayfa&icId=285 .
  • İLBANK A.Ş. (2018). Erişim Adresi https://www.ilbank.gov.tr/index.php?Sayfa= htmlsayfa&hid=2724.
  • İLBANK A.Ş. (2020). İller Bankası Anonim Şirketi 2019 yılı Yıllık Faaliyet Raporu, İLBANK A.Ş., s.95, Ankara.
  • JFM. (2020a). Erişim Adresi www.jfm.go.jp.
  • JFM. (2020b) JFM 2019 yılı Yıllık Rapor, Japan Finance Organisation for Municipalities, s.60, Tokyo.
  • Kaya, Y. (2006). Avrupa Birliği’nde ve Türkiye’de Yerel Yönetim Politikaları, Subsidiarite İlkesi Bağlamında Gelişmeler ve Karşılaştırmalı Değerlendirmeler. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, s.167, İstanbul.
  • Keleş, R. (2016). Yerinden Yönetim ve Siyaset. Cem Yayınevi. s.591. İstanbul.
  • Kommunalbanken. (2019). Kommunalbanken 2018 Annual Report, Kommunalbanken AS, s.68, Oslo.
  • Kommunal Kredit. (2020a). Erişim Adresi https://www.kommunalkredit.at/en/about-us/information-and-data/ .
  • Kommunal Kredit. (2020b). Annual Financial Report 2019 Kommunalkredit Group, Kommunalkredit Austria AG, s.33, Viyana.
  • Kommunekredit. (2020a). Erişim Adresi https://www.kommunekredit.dk/en/about/ .
  • Kommunekredit. (2020b). Annual Report 2019 , KommuneKredit, s.88, Kopenhag.
  • Kommuninvest. (2018). Local Government Debt 2018, Kommuninvest, s.24, Örebro.
  • Kommuninvest. (2020). Erişim Adresi www.kommuninvest.se. Namazcı, E. (2013). Yerel Yönetim Bankacılığı: İller Bankası’nın İLBANK A.Ş.’ye Dönüşüm Süreci. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, s.119, İstanbul.
  • Serter, G. (2015). Belediyeler Bankası’ndan İLBANK A.Ş.ye Bir Dönüşümün Öyküsü. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 24(4): 1-26.
  • Sparkasse. (2020). Erişim Adresi https://www.sparkasse.at/steiermaerkische-en/about-us/ownership-structure.
  • Sparlassenverband. (2020). Erişim Adresi https://www.sparkassenverband.at/de/sparkassengruppe/sparkassenrecht.
  • Treccani. (2020). Erişim Adresi www.treccani.it.
  • UKDMO. (2019). Public Works Loan Board Annual Report and Accounts 2018-2019, United Kingdom Debt Management Office, s.58, Londra.
  • OTPBank. (2020) Erişim Adresi www.otpbank.hu.
  • Yaş, H. (2011). Belediyelerin Finansman İhtiyacının Karşılanmasında İller Bankası’nın Rolü ve Yeniden Finansmanı. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Doktora Tezi, s.167, İstanbul.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Pınar Yeğiner 0000-0002-3241-6866

Yeşim Aliefendioğlu 0000-0002-0859-7150

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Yeğiner, P., & Aliefendioğlu, Y. (2021). DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE YEREL YÖNETİM BANKACILIĞI. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(31), 23-42. https://doi.org/10.18092/ulikidince.735558

Cited By

Danimarka’da Yerel Yönetimler ve Mali Yapıları
Cankiri Karatekin Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakultesi Dergisi
https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1265183


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com