The trade volume and demand for organic agricultural products in the world and in Turkey are increasing day by day. In this study, examined the tendencies of 443 consumers living in Mersin province towards organic agricultural products, why they prefer or do not prefer the product, according to which situation and condition, and their attitudes and behaviors towards the products. Demographic features and Unpaired T-Test among purchase intensions, One-Way ANOVA and Crosstabs Analysis were carried out. According to analysis, to increase the demand to organic products in our country, it was required that consumers should be informed about organic products sufficiently, studies on provision and distribution should be carried out more detailed, advertisement and promotion of organic products should be attached more importance. The fact that the data obtained from the study helps to establish a balanced supply-demand relationship with consumers in the marketing of organic agricultural products increases the originality of the study.
Dünyada ve Türkiye’de organik tarım ürünlerinin ticaret hacmi ve ürün talebi her geçen gün değer kazanmaktadır. Bu çalışmada, Mersin ilinde yaşayan 443 tüketicinin; organik tarım ürünlerine eğilimleri, ürünü neden, hangi durum ve koşula göre tercih ettikleri veya etmedikleri, ürünlere olan tutum ve davranışları incelenmiştir. Katılımcılardan elde edilen verilerden yararlanılarak demografik özellikler ve satın alma eğilimleri arasında Bağımsız Örneklem T-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Çapraz Tablo Analizleri yapılmıştır. Yapılan analizlere göre, ülkemizde organik tarım ürünlerine olan talebin artırılabilmesi için; tüketicilerin organik tarım ürünleri hakkında yeteri kadar bilgilendirme yapılması, tedarik ve dağıtım alanlarında daha titiz çalışmalar gerçekleştirilmesi, organik ürünlerin tanıtım ve reklamına daha fazla önem verilmesi gerektiği saptanmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin organik tarım ürünleri pazarlamasında tüketicilerle dengeli bir arz-talep ilişkisi kurulmasında yardımcı olması, çalışmanın özgünlüğünü artırmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tarımsal Pazarlama |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 41 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com