Yazılım geliştirme projeleri maddi olarak büyük bir götürüye sahiptir ve yüksek miktarlarda yatırıma ihtiyaç duymaktadır. Bilgisayar yazılımı ile ilgili uluslararası somut verilere dayanan maliyetlere bakıldığı zaman; 1985 yılında 150 milyar dolar, 2010 yılında 2 trilyon dolar, 2015 yılında 5 trilyon dolar ve 2020 yılından sonra 7 trilyon doları geçmektedir. Her yıl katlanarak artan maliyetlere rağmen, yazılım projelerinin başarılı bir şekilde geliştirilme oranı çok da yüksek değildir. 2015 yılında hazırlanan “CHAOS” raporuna göre, geliştirilen yazılım projelerinin sadece %17’si tam zamanında, ayrılan bütçede ve verilen isteklere uygun bir şekilde tamamlanmıştır. Projelerin %53’ü ise süre ve bütçe aşımıyla ve ayrıca gereksinimleri tam doğru biçimde karşılayamadan bitirilmiştir. Yazılım projelerinin %30’u ise, geliştirilme evresinde tamamlanamayıp iptal edilmiştir. Bununla birlikte 2020 yılında ise, geliştirilen 3 yazılım projesinden sadece 1 tanesi tam anlamıyla başarılı (zaman, bütçe ve gereksinim bağlamında) olmuştur. Bu derece yüksek giderlere ve ona keza düşük başarı oranına sahip yazılım geliştirme projelerinin daha kaliteli bir yapıya sahip olabilmesi için, geliştiricilere teknik özelliğe sahip bilimsel verilere dayanan bir eğitimin verilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda, “Yazılım Mühendisliği” dersleri, bu can sıkıcı durumlarla baş edebilmenin ve üstesinden gelebilmenin yol ve yöntemlerini gösterebilmek ve anlatabilmek için lisans düzeyinde öğrencilere verilmektedir. Bu dersin etkinliğini ve işlevselliğini artırabilmek amacıyla, Dokuz Eylül Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği bölümünde (2014-2015, 2015-2016 ve 2016-2017 eğitim öğretim dönemlerinde) gerçek yazılım projelerine bağlı bir uygulama denenmiş ve bu şekilde ders işlenmiştir. Bu işleyiş içerisinde, bu projeler gerçek müşteriler (yazılım firmaları veyahut yazılıma ihtiyaç duyan şirketler, şahıslar, vb.) ile beraber yapılmıştır. Tasarlanan ve gerçekleştirilen bu projeler ışığında, kâğıt üstünde teorik ders gibi görünen “Yazılım Mühendisliği” dersi, öne sürülen bu yenilikçi uygulama ile daha pratik ve öğrencilerin daha aktif bir şekilde katılım sağlayabildiği, gerçek yaşam sorunlarına ve gerçek yazılım problemlerine cevap verebilen daha fonksiyonel bir ders hâline getirilmiştir. Bu çalışmada, “Yazılım Mühendisliği” dersi kapsamında ortaya konan bu yenilikçi yöntemin amaç, kapsam, işleyiş, yaklaşım ve hedefleri kademe kademe somut ve elle tutulur gerçek vaka analizlerinden yararlanılarak detaylı bir şekilde anlatılmıştır.
Yazılım Mühendisliği Yazılım Geliştirme Projeleri Bilgisayar Yazılımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 20 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2 |