Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TOPKAPI SARAYI MÜZESİ ÇİN PORSELENLERİ KOLEKSİYONU ÜZERİNDE YAPILMIŞ OSMANLI ONARIMLARI

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 76 - 83, 30.12.2022

Öz

İpek yollu vasıtasıyla Orta Doğu pazarına getirildiği düşünülen Çin porselenleri, ticaretin yoğun olmadığı bu dönemde (M.S.10.yüzyıl) seyyahların ve zengin tacirlerinin taşıdıkları birkaç parça eşyadan sadece birisiydi. 14. yüzyıldan itibaren Anadolu’da kullanılan Çin porselenleri, zarafetleri nedeniyle Osmanlı döneminde beğenilerek kullanılmış ve sarayda önemli bir mutfak eşyası olma özelliği kazanmıştır. Sarayın Çin porselenleri koleksiyonu sayı ve nitelik acısından dünyada tek olma özelliğine sahiptir. Porselenlerin pahalı ve az bulunur olması Osmanlı döneminde porselenlerin değerini artırmıştır. Sarayda kırılan ve hasar gören porselenler atılmayarak tekrardan değerlendirilmiş saray zevkine uygun olarak 16. yüzyılda, özellikle de bu yüzyılın ikinci yarısında Ehl-i hiref adı altında toplanan saray sanatçı ve zanaatçıları tarafından onarılıp süslenilerek tekrardan kullanıma sunulmuştur.

Kaynakça

  • CARSWELL, John, (1985), “The Influence of Chinese Porcelain on Ottoman Art”,Chinese Treasures in, s 132-149, İstanbul.
  • ÇAĞMAN, Filiz. (1989) “Saray Nakkaşhanesinin Yeri Üzerine Düşünceler”, Sanat Tarihinde Doğudan Batıya Ünsal Yücel Anısına Sempozyum Bildirileri, Sandoz Yayınları, 35-46, İstanbul.
  • Gedük, Serkan, Erdoğdu, Ayşe, (2014),” Çin Porselenleri Üzerindeki Osmanlı Süslemeleri ”, II. Uluslararası Türk Sanatları, Tarihi ve Folkloru Kongresi, Bosna Hersek, (Konya: Selçuk Üniversitesi Türk El Sanatları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, 2014), 273-281.
  • GEDÜK, Serkan. (2014) , Topkapı Sarayı Müzesi Çin Porselenleri Koleksiyonu Üzerinde Yapılmış Osmanlı Süslemeleri ve Onarımları, yayınlanmış yüksek lisans tezi, MSGSÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • GEDÜK, Serkan (2018), Topkapı Sarayını Anlatmak “Porselen Sanatı ve Topkapı Sarayı Müzesi Çin ve Japon Porselenleri Koleksiyonu” Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • GEDÜK, Serkan (2013). “Osmanlı Saray Kültüründe Buhur ve Gülsuyu Geleneği”, Topkapı Sarayı Müzesi 6, s.124-141.
  • ERDOĞDU, Ayşe. (2003), ” Mavi-Beyaz Hazine”, Antik Dekor Dergisi 77, 88-96, Antik A.Ş.Yayını, İstanbul.
  • KRAHL, Regina (1986) “The Celadon Wares”, Chinese Ceramics in the Topkapı Saray Museum, Cataloque I, Sotheby’s ,London.
  • Beg, Tursun, Tulum, A. Mertol (1977), Târîh-i Ebü’l-Feth, Baha Matbaası, İstanbul.
  • ÜNAL, İsmail, (1963), “Çin Porselenleri Üzerindeki Türk Tarsiatı”, Türk Sanatı Tarihi Araştırma ve İncelemeleri I, 674-714, İstanbul.
Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 76 - 83, 30.12.2022

Öz

Kaynakça

  • CARSWELL, John, (1985), “The Influence of Chinese Porcelain on Ottoman Art”,Chinese Treasures in, s 132-149, İstanbul.
  • ÇAĞMAN, Filiz. (1989) “Saray Nakkaşhanesinin Yeri Üzerine Düşünceler”, Sanat Tarihinde Doğudan Batıya Ünsal Yücel Anısına Sempozyum Bildirileri, Sandoz Yayınları, 35-46, İstanbul.
  • Gedük, Serkan, Erdoğdu, Ayşe, (2014),” Çin Porselenleri Üzerindeki Osmanlı Süslemeleri ”, II. Uluslararası Türk Sanatları, Tarihi ve Folkloru Kongresi, Bosna Hersek, (Konya: Selçuk Üniversitesi Türk El Sanatları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, 2014), 273-281.
  • GEDÜK, Serkan. (2014) , Topkapı Sarayı Müzesi Çin Porselenleri Koleksiyonu Üzerinde Yapılmış Osmanlı Süslemeleri ve Onarımları, yayınlanmış yüksek lisans tezi, MSGSÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • GEDÜK, Serkan (2018), Topkapı Sarayını Anlatmak “Porselen Sanatı ve Topkapı Sarayı Müzesi Çin ve Japon Porselenleri Koleksiyonu” Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • GEDÜK, Serkan (2013). “Osmanlı Saray Kültüründe Buhur ve Gülsuyu Geleneği”, Topkapı Sarayı Müzesi 6, s.124-141.
  • ERDOĞDU, Ayşe. (2003), ” Mavi-Beyaz Hazine”, Antik Dekor Dergisi 77, 88-96, Antik A.Ş.Yayını, İstanbul.
  • KRAHL, Regina (1986) “The Celadon Wares”, Chinese Ceramics in the Topkapı Saray Museum, Cataloque I, Sotheby’s ,London.
  • Beg, Tursun, Tulum, A. Mertol (1977), Târîh-i Ebü’l-Feth, Baha Matbaası, İstanbul.
  • ÜNAL, İsmail, (1963), “Çin Porselenleri Üzerindeki Türk Tarsiatı”, Türk Sanatı Tarihi Araştırma ve İncelemeleri I, 674-714, İstanbul.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Gedük 0000-0002-5747-7251

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gedük, S. (2022). TOPKAPI SARAYI MÜZESİ ÇİN PORSELENLERİ KOLEKSİYONU ÜZERİNDE YAPILMIŞ OSMANLI ONARIMLARI. UNIMUSEUM, 5(2), 76-83.

1462713310

CreativeCommons Attribtion-ShareAlike 4.0 International Licence 146271331027042

Diamond Open Access refers to a scholarly publication model in which journals and platforms do not charge fees to either authors or readers.

Open Access Statement:
This is an open access journal which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose, without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
Archiving Policy:


http://jfhs.scientificwebjournals.com/en/pub/jfhs/lockss-manifest
Archiving is done according to ULAKBİM "DergiPark" publication policy (LOCKSS).