Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HASAN KALLİMCİ’NİN İLKOKUL BİRİNCİ SINIFLAR İÇİN YAZMIŞ OLDUĞU ESERLERDEKİ SÖZ VARLIĞI

Yıl 2021, , 51 - 67, 31.08.2021
https://doi.org/10.29065/usakead.937044

Öz

Duygu ve düşüncelerin aktarımında etkili bir iletişim aracı olan dil, bu işlevini yazı ve konuşma dilinde sözcükler aracılığıyla yerine getirmektedir. Özellikle yazı dilinde ortaya konan söz varlığının, okuyanın zihin dünyasında belirli kavramların çağrıştırılması ve bu kavramlarla birlikte belirli duyguların hissettirilmesi amacıyla bilinçli seçildiği söylenebilir. Hasan Kallimci’nin yaklaşık yarım asırdır devam eden yazma serüveninde ilköğretimin her düzeyinde eğitim gören çocuklara yönelik ortaya koyduğu eserlerin Türkiye’de çocuk edebiyatı alanında son yıllarda çeşitli yönleriyle inceleme nesnesi olduğu anlaşılmaktadır. Bu çalışma, Hasan Kallimci’nin ilkokul birinci sınıf öğrencileri için kaleme aldığı eserlerin konularını ve bu eserlerdeki söz varlığını ortaya koymayı hedeflemektedir. Çalışmada söz konusu eserlerdeki konular tespit edilmiş ve bu eserlerde en çok tekrar eden kelimeler ortaya konmuştur. Çalışma bulgularından hareketle Hasan Kallimci’nin ilkokul birinci sınıf öğrencilerine yönelik eserlerinde okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerilerine yönelik ortaya koyduğu söz varlığına yönelik değerlendirme yapılmıştır.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2002). Ana Dilimizin Söz Denizinde. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Aksan, D. (2003).Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: BilgiYayınevi.
  • Aksan, D. (2015). Türkçenin Sözvarlığı. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Akyol, H. (1997). Kelime Öğretimi. Millî Eğitim Dergisi. S 134. s.46-47
  • Arıcı, A. F.(2016). Çocuk Edebiyatı ve Kültürü, Pegem Akademi, Ankara.
  • Çetin, N . (2009). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Kitap
  • Degeç, H. (2016). Hasan Kallimci’nin Çocuk Romanlarının İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Dilidüzgün, S. (2000). Çocuk Kitaplarında Yazınsal Nitelik. 1. Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu, Sorunlar ve Çözüm Yolları. (ss.253- 268).Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Erışık, K. (2019) Çocuk Edebiyatı Yazarı Hasan Kallimci’nin İlkokul Düzeyindeki Kitaplarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ağrı.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı(2. Baskı), Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Hengirmen, M. (1999). Dilbilgisi ve Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Ankara:Engin Yayıncılık.
  • Kallimci, H. (2006). Ablam Ustam Emine Işınsu. İstanbul: Hikmet Neşriyat
  • Kaplan, M. (1985). Kültür ve Dil, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karadüz, A. & Yıldırım, İ. (2011). Kelime Hazinesinin Geliştirilmesinde Öğretmenlerin Görüş ve Uygulamaları, University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 10(2), ss. 961-984.
  • Özdemir. E. (1969). Öz Türkçe: Sözcüklerin Gücü, Türk Dili Ve Edebiyatı Dergisi, C: Xx, Sy. 216, s. 770.
  • Özkan, U.B. (2019). Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Doküman İnceleme Yöntemi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, Ş. & Bulut, F.(2020). Çocuk Edebiyatı Yazarlarının Kaleminden Değerler Eğitimi, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Uyar, Y.E. (2019). Hasan Kallimci’nin Destan Romanlar Serisinin Çocuk Edebiyatının Temel İlkeleri Bağlamında Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayınevi.

THE EXISTENCE OF A WORD IN THE WORKS WRITTEN BY HASAN KALLİMCİ FOR THE FIRST GRADES OF PRIMARY SCHOOL

Yıl 2021, , 51 - 67, 31.08.2021
https://doi.org/10.29065/usakead.937044

Öz

Language, which is an effective communication tool in conveying feelings and thoughts, fulfills this function in written and spoken language through words. It can be said that especially the vocabulary in the written language is chosen consciously in order to evoke certain concepts in the mind world of the reader and to make certain feelings with these concepts. Hasan Kallimci is understood that the object study various aspects in recent years, nearly half a century is the primary in the on going writing adventure of worksreveals for children at all levels who are studying in children's literature in Turkey. This study aim storeveal the subjects in the Works that Hasan Kallimci wrote for the first grade students and the vocabulary in these works. In the study, the subjects in the works in question were determined and the mostrepeating words in these Works were revealed. Based on the findings of the study, an evaluation was made for the vocabulary that Hasan Kallimci revealed in his Works for primary school first grade students regarding reading, writing, speaking and listening skills.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2002). Ana Dilimizin Söz Denizinde. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Aksan, D. (2003).Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: BilgiYayınevi.
  • Aksan, D. (2015). Türkçenin Sözvarlığı. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Akyol, H. (1997). Kelime Öğretimi. Millî Eğitim Dergisi. S 134. s.46-47
  • Arıcı, A. F.(2016). Çocuk Edebiyatı ve Kültürü, Pegem Akademi, Ankara.
  • Çetin, N . (2009). Roman Çözümleme Yöntemi. Ankara: Öncü Kitap
  • Degeç, H. (2016). Hasan Kallimci’nin Çocuk Romanlarının İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Dilidüzgün, S. (2000). Çocuk Kitaplarında Yazınsal Nitelik. 1. Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu, Sorunlar ve Çözüm Yolları. (ss.253- 268).Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Erışık, K. (2019) Çocuk Edebiyatı Yazarı Hasan Kallimci’nin İlkokul Düzeyindeki Kitaplarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ağrı.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı(2. Baskı), Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Hengirmen, M. (1999). Dilbilgisi ve Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Ankara:Engin Yayıncılık.
  • Kallimci, H. (2006). Ablam Ustam Emine Işınsu. İstanbul: Hikmet Neşriyat
  • Kaplan, M. (1985). Kültür ve Dil, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karadüz, A. & Yıldırım, İ. (2011). Kelime Hazinesinin Geliştirilmesinde Öğretmenlerin Görüş ve Uygulamaları, University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 10(2), ss. 961-984.
  • Özdemir. E. (1969). Öz Türkçe: Sözcüklerin Gücü, Türk Dili Ve Edebiyatı Dergisi, C: Xx, Sy. 216, s. 770.
  • Özkan, U.B. (2019). Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Doküman İnceleme Yöntemi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, Ş. & Bulut, F.(2020). Çocuk Edebiyatı Yazarlarının Kaleminden Değerler Eğitimi, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Uyar, Y.E. (2019). Hasan Kallimci’nin Destan Romanlar Serisinin Çocuk Edebiyatının Temel İlkeleri Bağlamında Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayınevi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erol Duran 0000-0001-7581-3821

Betül Kırhallı Gök 0000-0003-1201-9916

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Duran, E., & Kırhallı Gök, B. (2021). HASAN KALLİMCİ’NİN İLKOKUL BİRİNCİ SINIFLAR İÇİN YAZMIŞ OLDUĞU ESERLERDEKİ SÖZ VARLIĞI. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 51-67. https://doi.org/10.29065/usakead.937044

open-access-logo-png-transparent.png  by.png    welson_2.jpg

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.