Today, following the technological advances, so many sectors have been experiencing changes and developments. In the light of these changes and developments corporations, especially in banking sector, to avoid lagging behind among their competitors, have been forced to improve the service areas which have been offered to their clients. In Turkey, as well as in many other countries, banks use the different communication channels to sustain the competitive positions in the sector and to provide service to their clients. Technological advances, increasing operation costs and understanding of higher customer satisfaction have propelled the banks to try to find the new service channels. As a result of this, with the term “internet banking”, the banks have been impelled to service their clients who use internet infrastructure and have computer, mobile phone etc. available to use this infrastructure which is independent from time and place. The aim of our study is to determine the behavior and its factors of the academic staff using internet banking and working at Atatürk University. In this context, we have tried to answer these questions “What could be the motivation of akademic people, who work in Atatürk University, to use internet banking?” and “Which factors would cause this?”. In the analysis, binary logistic regression analysis was used. At the end of the study, among academics who work in Atatürk University, as effective variables in internet banking use, gender, age, basic science major and car ownership have been identified.
Günümüzde, meydana gelen teknolojik gelişmeler karşısında, birçok sektörde değişim ve gelişim yaşanmaktadır. Bu değişim ve gelişim karşısında işletmeler, özellikle bankacılık sektöründe, rakiplerinden geri kalmamak için müşterilerine sunduğu hizmet alanlarını geliştirmek zorunda kalmaktadır. Diğer birçok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de bankalar rekabetçi pozisyonlarını sürdürebilmek ve müşterilerine hizmet sağlamak için farklı iletişim kanalları kullanmaktadır. Teknolojik gelişmeler, artan operasyon maliyetleri ve daha ileri müşteri memnuniyeti sağlama anlayışı, bankaları şubelerin dışında yeni hizmet kanalları bulmaya itmiştir. Bu anlayışın sonucu, internet altyapısına ve bu altyapıyı kullanabilecek bilgisayar, cep telefonu gibi bir araca sahip müşterilerine internet bankacılığı adı altında zaman ve mekândan bağımsız bir hizmet sunmaya zorlamıştır. Yapılan çalışmanın amacı, Atatürk Üniversitesi’nde internet bankacılığını kullanan akademik personelin davranışlarını ve bu davranışlara etki eden faktörleri tespit etmeye yöneliktir. Bu kapsamda, “Atatürk Üniversitesi’nde görev yapan akademik personeli internet bankacılığı hizmetlerini kullanmaya iten motivasyon nedir?” ve “Hangi faktörler buna neden olur?” sorularına yanıt aranmaya çalışılmıştır. Yapılan analizde, İki Kategorili Lojistik Regresyon Yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda, Atatürk Üniversitesinde görev yapan akademisyenler arasında internet bankacılığının kullanımında etkili olan değişkenlerin cinsiyet, yaş, temel bilim dalı ve araba sahipliği olduğu tespit edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr