Aim of this study is that to determine effect of reading from printed materials and screen on Elementary School 4th Grade Students' reading comprehension, reading speed and attitudes. For this purpose, in the 2013-2014 academic year, 46 females and 68 males, including a total of 114 4th glass students were selected as examples from study private and public schools that is located in the district of Kütahya Province Tavşanlı center. According the sturdy results, there is not meaningful impact reading both narrative and expository texts from screen or printed materials fourth-grade students’ text comprehension and reading speed. But students are very interested reading narrative text printed material rather than on the screen.
Reading On-Screen Reading from the Printed Page Attitudes towards Reading.
Çalışmada, bir metni basılı materyalden ve ekrandan okumanın, okuduğunu anlama, metne karşı geliştirilen tutum ve okuma hızı üzerinde bir etkisi olup olmadığının tespiti amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, 2013-2014 eğitim öğretim yılında Kütahya ili Tavşanlı ilçe merkezinde bulunan özel ve devlet ilkokulların 4. sınıflarına devam eden öğrencilerin oluşturduğu çalışma evreninden, 46’sı kız ve 68’i erkek olmak üzere toplam 114 öğrenci örneklem olarak seçilmiştir. Araştırma sonucunda dördüncü sınıf öğrencilerinin hem hikaye edici hem de bilgi verici metinleri ekrandan veya basılı materyalden okumalarının onların metni anlaması ve okuma hızları üzerinde manidar bir etkisi olmadığı ancak öğrencilerin hikaye edici metinleri ekrandan ziyade baslı materyalden okumaktan daha çok hoşlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr