The main purpose of this study is to evaluate teacher improvement approaches which are developed based on assumptions such as “qualifications of teachers are inadequate,” “changing world makes long-embraced teacher competencies unvaluable or unhelpful, giving rise to new competencies,” “teachers are unsuccessful, and must be educated” particulary in the context of recent practices in Turkey. Various inconsistencies and mishandling of the issue stand out in teacher education practices lately introduced by the Ministry for Education. The necessity to replace this approach that is problematic in terms of its assumptions and method with an approach built on consistent theoretical foundations, and focused on teacher self-improvement is evident. In this regard, laying the groundwork for the development of a conducive environment for teachers to improve themselves must be given priority, in parallel with practices carried out as part of a holistic approach that is predicated on teacher self-development rather than teacher education.
Teacher development professional development distance education globalizaiton
dünya nedeniyle öğretmenlerin yeterlikleri değersizleşmektedir, yeni yeterlikler söz konusudur’’, ‘‘öğretmenler başarısızdır ve eğitilmelidir’’ gibi varsayımlara dayalı olarak geliştirilen öğretmen geliştirme yaklaşımlarının özellikle son dönem uygulamaları bakımından değerlendirilmesidir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın son dönemde uygulamaya koyduğu öğretmen eğitimi uygulamalarında çeşitli tutarsızlıklar ve yaklaşım sorunları dikkat çekmektedir. İçerik ve yöntem açısından sorunlar taşıyan söz konusu yaklaşımın yerine öğretmenlerin kendilerini geliştirmelerine ilişkin olarak tutarlı düşünsel temellere dayalı uygulamaların gerekliliği açıktır. Bu bağlamda öğretmenlerin eğitilmelerini değil kendilerini geliştirmelerini temel alan bütüncül bir yaklaşım çerçevesinde uygulamalar yürütülürken, öğretmenlerin kendilerini geliştirmeleri için uygun koşulların hazırlanmasına öncelik verilmelidir.
Öğretmen geliştirme mesleki gelişim uzaktan eğitim küreselleşme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: -ÖYGE Özel Sayısı |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr