The purpose of the study is to identify the obstacles that female administrators encounter in seeking managerial positions and the reasons why women are so under-represented in managerial positions. The study focuses on the situation of women in managerial positions at central and provincial organizations within Ministry of Education and offers potential solutions to their issues. In this study, qualitative research technique was used. First, statistical data regarding the state of women in managerial positions in central and provincial organizations of the Ministry of Education was interpreted. Next, 32 administrators working at different levels in central and provincial organizations of the Ministry of Education were asked open-ended questions and their answers were analyzed. According to the research findings, women enter educational management at low levels. The results indicate that especially when moving on to higher levels of administration, women have no access to administrative positions. Moreover, the study shows that although there are no legal barriers to women entering managerial positions, the excess burden of their duties and responsibilities within the family, traditional points of view about women’s social position, and the male - dominated structure of the society prevent them from taking on managerial duties. As a solution, we suggest that some arrangements aimed at changing the traditional point of view pertaining to women’s gender roles and giving priority to female appointments to managerial positions should be made in order for to facilitate better representation of women at administrative levels.
Women at management management educational management women’s employment.
Çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatlarında yönetim pozisyonlarında kadınların yer alma durumunu ortaya koyarak, kadınların yönetim pozisyonlarında az sayıda temsil edilmelerinin nedenleri ve yönetim pozisyonlarına gelme sürecinde karşılaştıkları engelleri belirleyerek çözüm önerileri sunmaktır. Çalışmada nitel araştırma tekniği kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle kadınların Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatları yönetim pozisyonlarında yer alma durumuna yönelik bakanlıktan istenen istatistiki veriler yorumlanmıştır. Daha sonra Milli Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra örgütlerinde çeşit düzeylerde görev yapan 32 yöneticiye açık uçlu sorular sorulmuş ve cevaplar çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre, eğitim yönetiminde kadınlar düşük düzeyde yer almaktadırlar. Özellikle üst yönetim kademelerine doğru gidildikçe kadınlara yönetim pozisyonlarında hiç yer verilmediği görülmektedir. Ayrıca araştırmada, kadınların yönetim pozisyonlarına gelme sürecinde hukuksal bir engel olmamasına rağmen, ailedeki görev ve sorumluluklarının fazlalığı, kadının toplumsal konumuna ilişkin geleneksel bakış açısı ve toplumun erkek egemen yapısının kadını yönetim görevi üstlenmekten alıkoyduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çözüm yolu olarak, kadınların yönetim kademelerinde daha fazla sayıda temsil edilebilmeleri için öncelikle kadınların toplumdaki rollerine ilişkin geleneksel bakış açısının değişmesine ve örgütsel açıdan da kadınların yönetim kademelerine atanmasında öncelik sağlayacak düzenlemelere gidilebileceği belirtilmiştir.
Yönetimde kadınlar yönetim eğitim yönetimi kadınların istihdamı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr