The present study aims to identify the relationships between primary school managers' interpersonal cognitive distortions and managerial efficacy behaviors.School managers' perceptions of interpersonal cognitive distortions were collected by means of a scale developed by Hamamcı and Büyüköztürk (2003) and their efficacy behaviors were obtained by means of "Cognitive Distortions Related to Relationships Scale" developed by Şahin (2000). The sample comprised 250 participants, 50 of whom were primary school managers, and 200 of whom were primary school teachers School managers were asked about their interpersonal cognitive distortions and the teachers serving in the same school were asked about school managers' managerial efficacy behaviors and the relationship between these two variables was analyzed on SPSS through Pearson Product Moment Correlation.As a result of the analyses, a negative relationship was found between school managers' interpersonal cognitive distortions in "Mind Reading" and managerial efficacy behaviors in the subdimensions of Educational Leadership, Research and Professional Development, Human Resources Management, Communication, Student Affairs, School Administration and Personality Traits.
Cognitive distortions headmaster communication human relations
Bu araştırmada, okul yöneticilerinin ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ile yönetici yeterlik davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada veriler, Hamamcı ve Büyüköztürk’ün (2003) geliştirmiş olduğu “İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar” ölçeği ile Şahin’in (2000) “ilköğretim okulu müdürleri yeterlikleri” adlı çalışmasına dayalı olarak geliştirilen ölçekten elde edilmiştir. Araştırma örneklemini 50 okul yöneticisi, 200 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 250 eğitimci oluşturmuştur. Araştırmada okul yöneticilerine ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları, aynı okulda görev yapan öğretmenlere ise okul yöneticisi yeterlik davranışları sorulmuş, bu iki veri gurubu arasındaki ilişkilere spss programında pearson momentler çarpımı korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi ile bakılmıştır. Yapılan analizler sonucunda okul yöneticilerinin “zihin okuma” alt boyutunda ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ile “öğretim liderliği”, “araştırma ve mesleki gelişim”, “insan kaynakları yönetimi”, “iletişim”, “öğrenci işleri”, “okul işletmeciliği”, “kişilik özellikleri” alt boyutlarında yönetici yeterlik davranışları arasında anlamlı, ters yönde, bir ilişki bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr