BibTex RIS Kaynak Göster

The Correlation between Teachers' Perceived Managerial Competence Behaviors and Primary School Administrators' Cognitive Distortions about Relationships

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 3, 187 - 207, 03.06.2014

Öz

The present study aims to identify the relationships between primary school managers' interpersonal cognitive distortions and managerial efficacy behaviors.School managers' perceptions of interpersonal cognitive distortions were collected by means of a scale developed by Hamamcı and Büyüköztürk (2003) and their efficacy behaviors were obtained by means of "Cognitive Distortions Related to Relationships Scale" developed by Şahin (2000). The sample comprised 250 participants, 50 of whom were primary school managers, and 200 of whom were primary school teachers School managers were asked about their interpersonal cognitive distortions and the teachers serving in the same school were asked about school managers' managerial efficacy behaviors and the relationship between these two variables was analyzed on SPSS through Pearson Product Moment Correlation.As a result of the analyses, a negative relationship was found between school managers' interpersonal cognitive distortions in "Mind Reading" and managerial efficacy behaviors in the subdimensions of Educational Leadership, Research and Professional Development, Human Resources Management, Communication, Student Affairs, School Administration and Personality Traits.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Okul yöneticiliği (4.Baskı). Ankara. Pegem Yayıncılık
  • Açıkalın, A., Şişman, M., Turan, S. (2007). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara. Pagem A Yayıncılık.
  • Akın, A. (2010). Self-compassıon and ınterpersonal cognıtıve dıstortıons- (öz duyarlık ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:39, 01-09
  • Albert E., Catharine M.(1998) Rational Emotive Behavior Therapy A Therapists Guide . California. Impact Publishers
  • Albert E., Michael E. B. Rational Emotive Behavioral Approaches to Childhood Disorders Theory, Practice and Research. Springer Science+Business Media, Inc. 2006
  • Aydın, M. (2005). Eğitim yönetimi (7.baskı). Ankara. Hatiboğlu Yayınları
  • Balcı, A. (2011). Etkili okul, okul geliştirme, kuram uygulama ve araştırma (5.Baskı). Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık
  • Beck, A.T. Shaw B. F., Rush A. J. (1987) Cognitive Therapy of Depression. New York .The Guilford Press.
  • Brookover, W., Beady, C., Flood, P., Schweitzer, J., & Wisenbaker, J. (1979).
  • School social systems and student achievement: Schools can make a
  • difference. New York: Praeger.
  • Burns, D.D. (1981). Feeling Good The New Mood Therapy. New York. Signet Trademark
  • Buyruk, G. A.(2008). Ergenlerde bilişsel çarpıtmaların, anne baba ilişkilerinin ve bazı kişisel değişkenlerin utangaçlığı yordaması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011) Bilimsel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Corey, G.(2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları.(T. Ergene, Çeviren). Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • Cotton K. (2003), Prıncıpals and Student Achıevement (What The Research Says), Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Virginia,USA
  • Dökmen, Ü. (2003). İletişim çatışmaları ve empati (22.Baskı). İstanbul. Sistem
  • Edmonds, R. (1983). Search effective schools resarch: the idenfication and analysis of city school that are instructionally effective for poor children, Michigan State University.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği. İstanbul. Sistem Yayıncılık.
  • Eren, E. (2006). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (9.Baskı). İstanbul.Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Fullan, M. (1985). Change processes and strategies at the local level.
  • Elenementary School Journal, 85(3), pp.391-422.
  • Good, T. L. and Brophy, J. E. (1986). School effects. ın m.c. wittrock (ed.),handbook of resarch on teaching, 3rd Ed., New York: Macmillian.
  • Haferkamp, C. J. (1994). Dysfunctional beliefs, self-monitoring, and marital
  • conflict. Current Psychology, 13(3), 248.
  • Hamamcı, Z. ve Büyüköztürk, Ş. (2003). İlişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ölçeği: ölçeğin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 25,1- 5
  • Kılınç, H. (2005). Ergenlerin yalnızlık düzeyleri ve kişilerarası ilişkilerler ilgili bilişsel çarpıtmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Koydemir, S., & Demir, A. (2008). Shyness and Cognitions: An Examination.
  • of Turkish University Students. Journal Of Psychology, 142(6), 633- 644.
  • Mackenzia, D. E. (1983). Resarch of school ımprovement: an appraisal of
  • some recent trends. Educational Resarcher, Vol.12,No:4,pp.5-16.
  • Metts, S., & Cupach, W. R. (1990). The influence of relationship beliefs and
  • problem-solving responses on satisfaction in romantic relationships.
  • Human Communication Research, 17(1), 170.
  • Özden, Y. (1999). Eğitimde yeni değerler. Pegem Yayınları, Ankara.
  • Nelson-Jones, R.(1982). The teory and practice of counseling psychology
  • (Danışma Psikolojisi Kuramları).Çev. Akkoyun ve diğ. Qassel
  • Educational Limited.
  • Şahin, A. E. (2000). İlköğretim okulu müdürlerinin yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı 22, 243
  • Şişman, M. (2011). Örgütler ve kültürler (3.Baskı).Ankara. Pegem Akademi
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı-etkili okullar. Pegem Yayınları, Ankara.
  • Tanrıöğen, A. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taymaz, H. (2003). Okul yönetimi (7.Baskı).Ankara. Pagem A Yayıncılık
  • Warren, R, Zgourides, G. Jones, A. (1989). Cognitive bias and irrational
  • belief as predictors of avoidance. Behavioral Research Therapy, 27 (2), 181- 188.
  • Whisman, M.A., & Friedman, M.A. (1998). Interpersonal problem behaviors associated with dysfunctional attitudes. Cognitive Therapy and Research, 22, 149-160.

Öğretmenlerin Algıladıkları Yönetici Yeterlik Davranışları ile İlköğretim Kurumları Yöneticilerinin İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaları Arasındaki İlişki

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 3, 187 - 207, 03.06.2014

Öz

Bu araştırmada, okul yöneticilerinin ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ile yönetici yeterlik davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada veriler, Hamamcı ve Büyüköztürk’ün (2003) geliştirmiş olduğu “İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar” ölçeği ile Şahin’in (2000) “ilköğretim okulu müdürleri yeterlikleri” adlı çalışmasına dayalı olarak geliştirilen ölçekten elde edilmiştir. Araştırma örneklemini 50 okul yöneticisi, 200 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 250 eğitimci oluşturmuştur. Araştırmada okul yöneticilerine ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları, aynı okulda görev yapan öğretmenlere ise okul yöneticisi yeterlik davranışları sorulmuş, bu iki veri gurubu arasındaki ilişkilere spss programında pearson momentler çarpımı korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi ile bakılmıştır. Yapılan analizler sonucunda okul yöneticilerinin “zihin okuma” alt boyutunda ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ile “öğretim liderliği”, “araştırma ve mesleki gelişim”, “insan kaynakları yönetimi”, “iletişim”, “öğrenci işleri”, “okul işletmeciliği”, “kişilik özellikleri” alt boyutlarında yönetici yeterlik davranışları arasında anlamlı, ters yönde, bir ilişki bulunmuştur.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Okul yöneticiliği (4.Baskı). Ankara. Pegem Yayıncılık
  • Açıkalın, A., Şişman, M., Turan, S. (2007). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara. Pagem A Yayıncılık.
  • Akın, A. (2010). Self-compassıon and ınterpersonal cognıtıve dıstortıons- (öz duyarlık ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:39, 01-09
  • Albert E., Catharine M.(1998) Rational Emotive Behavior Therapy A Therapists Guide . California. Impact Publishers
  • Albert E., Michael E. B. Rational Emotive Behavioral Approaches to Childhood Disorders Theory, Practice and Research. Springer Science+Business Media, Inc. 2006
  • Aydın, M. (2005). Eğitim yönetimi (7.baskı). Ankara. Hatiboğlu Yayınları
  • Balcı, A. (2011). Etkili okul, okul geliştirme, kuram uygulama ve araştırma (5.Baskı). Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık
  • Beck, A.T. Shaw B. F., Rush A. J. (1987) Cognitive Therapy of Depression. New York .The Guilford Press.
  • Brookover, W., Beady, C., Flood, P., Schweitzer, J., & Wisenbaker, J. (1979).
  • School social systems and student achievement: Schools can make a
  • difference. New York: Praeger.
  • Burns, D.D. (1981). Feeling Good The New Mood Therapy. New York. Signet Trademark
  • Buyruk, G. A.(2008). Ergenlerde bilişsel çarpıtmaların, anne baba ilişkilerinin ve bazı kişisel değişkenlerin utangaçlığı yordaması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011) Bilimsel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Corey, G.(2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları.(T. Ergene, Çeviren). Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • Cotton K. (2003), Prıncıpals and Student Achıevement (What The Research Says), Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Virginia,USA
  • Dökmen, Ü. (2003). İletişim çatışmaları ve empati (22.Baskı). İstanbul. Sistem
  • Edmonds, R. (1983). Search effective schools resarch: the idenfication and analysis of city school that are instructionally effective for poor children, Michigan State University.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul Yönetimi ve Öğretim Liderliği. İstanbul. Sistem Yayıncılık.
  • Eren, E. (2006). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (9.Baskı). İstanbul.Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Fullan, M. (1985). Change processes and strategies at the local level.
  • Elenementary School Journal, 85(3), pp.391-422.
  • Good, T. L. and Brophy, J. E. (1986). School effects. ın m.c. wittrock (ed.),handbook of resarch on teaching, 3rd Ed., New York: Macmillian.
  • Haferkamp, C. J. (1994). Dysfunctional beliefs, self-monitoring, and marital
  • conflict. Current Psychology, 13(3), 248.
  • Hamamcı, Z. ve Büyüköztürk, Ş. (2003). İlişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ölçeği: ölçeğin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 25,1- 5
  • Kılınç, H. (2005). Ergenlerin yalnızlık düzeyleri ve kişilerarası ilişkilerler ilgili bilişsel çarpıtmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Koydemir, S., & Demir, A. (2008). Shyness and Cognitions: An Examination.
  • of Turkish University Students. Journal Of Psychology, 142(6), 633- 644.
  • Mackenzia, D. E. (1983). Resarch of school ımprovement: an appraisal of
  • some recent trends. Educational Resarcher, Vol.12,No:4,pp.5-16.
  • Metts, S., & Cupach, W. R. (1990). The influence of relationship beliefs and
  • problem-solving responses on satisfaction in romantic relationships.
  • Human Communication Research, 17(1), 170.
  • Özden, Y. (1999). Eğitimde yeni değerler. Pegem Yayınları, Ankara.
  • Nelson-Jones, R.(1982). The teory and practice of counseling psychology
  • (Danışma Psikolojisi Kuramları).Çev. Akkoyun ve diğ. Qassel
  • Educational Limited.
  • Şahin, A. E. (2000). İlköğretim okulu müdürlerinin yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı 22, 243
  • Şişman, M. (2011). Örgütler ve kültürler (3.Baskı).Ankara. Pegem Akademi
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı-etkili okullar. Pegem Yayınları, Ankara.
  • Tanrıöğen, A. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taymaz, H. (2003). Okul yönetimi (7.Baskı).Ankara. Pagem A Yayıncılık
  • Warren, R, Zgourides, G. Jones, A. (1989). Cognitive bias and irrational
  • belief as predictors of avoidance. Behavioral Research Therapy, 27 (2), 181- 188.
  • Whisman, M.A., & Friedman, M.A. (1998). Interpersonal problem behaviors associated with dysfunctional attitudes. Cognitive Therapy and Research, 22, 149-160.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Durdağı Akan Bu kişi benim

İsa Yıldırım Sinan Yalçın

Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akan, D., & Yalçın, İ. Y. S. (2014). Öğretmenlerin Algıladıkları Yönetici Yeterlik Davranışları ile İlköğretim Kurumları Yöneticilerinin İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaları Arasındaki İlişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 187-207. https://doi.org/10.12780/UUSBD389

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr