BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of Teachers’ View Points on the Transition Between Various Schooling Levels

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 3, 209 - 235, 03.06.2014

Öz

4+4+4 Transition system and TEOGS (the Transition Examinations from Primary to Secondary Education) are the latest reforms included in the educational renevations in Turkey. This study aims to investigate the views of primary and secondary school teachers working in Ankara and Uşak in 2013-2014 academic year on guidance and vocational guidance, the transition between various schooling stages and TEOGS. Employing an improved version of the questionnaire first developed by Yurdakul (2009) as a data collection tool, this study designed as a quantitative survey research. The data collected from 293 teachers was descriptively analysed and interpreted. According to the study findings, the teachers think that the counselling and guidance services in Turkish schools are insufficient and this arise from the lack or limited number of counselling teachers in schools. Another finding indicate that the data collected by counselling and guidance services on students’ social and psychological characteristics have not effectively been used by the relevant authorities. Besides, most participants hold that the vocational guidance services must start in middle school years. While the participants present positive attitudes on TEOGS, they express negative view points on the latest transition system (4+4+4 ) between schooling levels. According to the participants the reasons behind those negative perspectives are insufficient substructure, the implementatiton of the system without piloting, the reduce of the students’ school starting age and the inclusion of grade 5 in middle schools.

Kaynakça

  • Argon, T., & Soysal, A. (2012). Seviye belirleme sınavına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Human Sciences [Online] ISSN:1303-5134, 9(2), 446-474.
  • Aşık, T. (2008). İlköğretimde yöneltme öneri formu uygulamasının öğrencilerin okul ve alan seçimlerine etkilerinin belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (119 Sayfa).
  • Arı, E., & Vatansever, F. (2009). Bulanık mantık tabanlı mesleki yönlendirme. 5. Uluslar arası İleri Teknolojiler Sempozyumu (İATS’09), 13-15 Mayıs 2009, Karabük., 1-3.
  • Arslan, M. (2004). Eğitim sistemimizin kapanmayan yarası - Yükseköğretime geçiş. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (16), 37-51.
  • Doğan, H. (1997). Mesleki teknik eğitimin yeniden yapılandırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi , 30(1), 1-26.
  • Humphreys, A. J., Traxlar, A. E., & North, R. D. (1967). Guidance services. Chicago: Science Research Associates.
  • Karadeniz, C. B. (2012). Öğretmenlerin 4+4+4 zorunlu eğitim sistemine ilişkin görüşleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 10(40), 34-53.
  • Külekçi, E. (2013, Mayıs). 4+4+4 Eğitim sistemi kapsamında birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi ISSN:2146-9199, 2(2), 369-377.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Bakanlığı 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. (Kabul Tarihi 14.06.1973) http://personel.meb.gov.tr/daireler/mevzuat/mevzuatlar/milli_egiti m_temel_kanunu_1739.pdf
  • MEB. (1999). MEB Tebliğler Dergisi. 1999. Sayı : 2504.
  • Memişoğlu, S. P., & İsmetoğlu, M. (2013, Mayıs). Zorunlu eğitimde 4+4+4 uygulamasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri . Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi ISSN:2146-9199, 2(2), 14-25.
  • Özoğlu, S. Ç. (1981). Eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No:203 3. Baskı; ISBN: 975- 482-403-7.
  • Şahin, İ., & Fındık, T. (2008, Aralık). Türkiye'de mesleki ve teknik eğitim: mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3).
  • Tarlakazan, B. (2013, Eylül). Osmanlı'dan günümüze mesleki teknik eğitimin tarihsel gelişimi ve günümüz mesleki teknik eğitimine yönelik öneriler. 2(2), 71-78. Mesleki Bilimler Dergisi ISSN:2146-7420.
  • Uçar, C., & Özerbaş, M. A. (2013, Mayıs). Mesleki ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye'deki konumu. 2(2). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi ISSN:2146-9199.
  • Uluğ, F. (1999). Eğitimde grup süreçleri. Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Yılmaz, M. T. (2004, Temmuz 6-9). Okullardaki mesleki rehberlik uygulamalarında iki temel sorun. Malatya: XIII. Eğitim Bilimleri Kurultayı.
  • Yurdakul, S. (2009, Haziran). Kademeler arası geçiş ve yönlendirme araştırması. EBSAM Araştırmaları 1; Eğitimciler Birliği Sendikası Yayınları: 38 Araştırma Dizisi:7 1.Baskı, 135-146.

Eğitimde Kademeler Arası Geçişle İlgili Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 7 Sayı: 3, 209 - 235, 03.06.2014

Öz

Ülkemizde eğitim konusundaki reform çalışmaları kapsamında en son 4+4+4 eğitim sistemi ve kademeler arası geçişte de TEOGS gibi uygulamalar başlatılmıştır. Bu çalışma, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Ankara ve Uşak illerinde görev yapan ilk ve ortaöğretim öğretmenlerinin mesleki rehberlik, yönlendirme, kademeler arası geçiş ve yeni ortaöğretime geçiş sistemi konularındaki düşüncelerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nicel araştırma yöntemlerine göre tasarlanan çalışmada Yurdakul (2009) tarafından hazırlanan anket formu yeniden düzenlenip geliştirilmiş ve veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Toplam 293 öğretmenden toplanan veriler betimsel olarak analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenler okuldaki rehberlik hizmetlerinin yetersiz olduğunu bunun da rehber öğretmen eksikliğinden kaynaklandığına düşünmektedir. Bulgular ayrıca kademeler arası geçişte öğrencilerin sosyal ve psikolojik özellikleri ile ilgili formlar dikkate alınmadığını ve etkin kullanılmadığını göstermektedir. Katılımcıların büyük çoğunluğu kademeler arası geçişte mesleki yönlendirmenin ortaokulda başlaması gerektiğini ve TEOGS uygulamasını olumlu bulduklarını belirtmişlerdir. 4+4+4 Sistemi ise altyapı yetersizliği, pilot uygulama yapılmadan sisteme geçilmesi, okula başlama yaşının düşürülmesi ve 5. sınıfların ortaokula dâhil edilmesi gibi olumsuz yönleri nedeniyle katılımcılar tarafından faydalı bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Argon, T., & Soysal, A. (2012). Seviye belirleme sınavına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Human Sciences [Online] ISSN:1303-5134, 9(2), 446-474.
  • Aşık, T. (2008). İlköğretimde yöneltme öneri formu uygulamasının öğrencilerin okul ve alan seçimlerine etkilerinin belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (119 Sayfa).
  • Arı, E., & Vatansever, F. (2009). Bulanık mantık tabanlı mesleki yönlendirme. 5. Uluslar arası İleri Teknolojiler Sempozyumu (İATS’09), 13-15 Mayıs 2009, Karabük., 1-3.
  • Arslan, M. (2004). Eğitim sistemimizin kapanmayan yarası - Yükseköğretime geçiş. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (16), 37-51.
  • Doğan, H. (1997). Mesleki teknik eğitimin yeniden yapılandırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi , 30(1), 1-26.
  • Humphreys, A. J., Traxlar, A. E., & North, R. D. (1967). Guidance services. Chicago: Science Research Associates.
  • Karadeniz, C. B. (2012). Öğretmenlerin 4+4+4 zorunlu eğitim sistemine ilişkin görüşleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 10(40), 34-53.
  • Külekçi, E. (2013, Mayıs). 4+4+4 Eğitim sistemi kapsamında birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi ISSN:2146-9199, 2(2), 369-377.
  • MEB. (1973). Milli Eğitim Bakanlığı 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. (Kabul Tarihi 14.06.1973) http://personel.meb.gov.tr/daireler/mevzuat/mevzuatlar/milli_egiti m_temel_kanunu_1739.pdf
  • MEB. (1999). MEB Tebliğler Dergisi. 1999. Sayı : 2504.
  • Memişoğlu, S. P., & İsmetoğlu, M. (2013, Mayıs). Zorunlu eğitimde 4+4+4 uygulamasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri . Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi ISSN:2146-9199, 2(2), 14-25.
  • Özoğlu, S. Ç. (1981). Eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No:203 3. Baskı; ISBN: 975- 482-403-7.
  • Şahin, İ., & Fındık, T. (2008, Aralık). Türkiye'de mesleki ve teknik eğitim: mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3).
  • Tarlakazan, B. (2013, Eylül). Osmanlı'dan günümüze mesleki teknik eğitimin tarihsel gelişimi ve günümüz mesleki teknik eğitimine yönelik öneriler. 2(2), 71-78. Mesleki Bilimler Dergisi ISSN:2146-7420.
  • Uçar, C., & Özerbaş, M. A. (2013, Mayıs). Mesleki ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye'deki konumu. 2(2). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi ISSN:2146-9199.
  • Uluğ, F. (1999). Eğitimde grup süreçleri. Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Yılmaz, M. T. (2004, Temmuz 6-9). Okullardaki mesleki rehberlik uygulamalarında iki temel sorun. Malatya: XIII. Eğitim Bilimleri Kurultayı.
  • Yurdakul, S. (2009, Haziran). Kademeler arası geçiş ve yönlendirme araştırması. EBSAM Araştırmaları 1; Eğitimciler Birliği Sendikası Yayınları: 38 Araştırma Dizisi:7 1.Baskı, 135-146.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Dinç Bu kişi benim

Ceyhun Uzun Bu kişi benim

Okan Çoban Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dinç, E., Uzun, C., & Çoban, O. (2014). Eğitimde Kademeler Arası Geçişle İlgili Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 209-235. https://doi.org/10.12780/UUSBD372

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr