In the researches was aimed to be examined of the relationship between the mother's personality and temperament of children and determining variables which affect personality characteristics of mothers and temperament of the children’s. Mothers of children between the ages 4-5 in the private nursery school located in the county Sincan of Ankara were included in the study(n:110). As data collection tool was used to determine socio-demographic characteristics of mothers and children "General Information Form" prepared by the researcher, the temperament of children "Short Temperament Scale for Children" and the personality characteristics of the mother " "Based on Attributes Personality Test". In the research "t-Test"for the data showing homogeneous distribution, "Mann-Whitney U test" and "Kruskal-Wallis Test" for the data not showing a homogeneous distribution and "Pearson Correlation Coefficient Significance Test" to examine the relationship between the mother's personality characteristics and the child's temperament was used. As a result, in children's temperament of the birth order variables (p
Altıntaş, İ. (2009). Ayrılma Anksiyetesi Tanısı Alan Çocukların Ebeveynlerinin Mizaç ve Karakter Özellikleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Arsan, H. (2010). Algılanan Ebeveyn Kabul ve Reddinin Mizaç ve Karakter Özelliklerine Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Bellibaş, S., Erermiş, S.,, Özbaran. B., Demiral .N., Altıntoprak.E. ve Bildik. T. (2009). Ayrılma Anksiyetesi Bozukluğu Olan Okul Öncesi Yaş Grubu Çocukların Annelerinin Mizaç Özellikleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(1); 14-21.
Bryan, A. ve Dix.T. (2009). Mothers’ Emotions and Behavioral Support During Interactions with Toddlers: The Role of Child Temperament. Social Development, 18; 3.
Durmuş. R. (2006). 3-6 yaş Arası Çocuğu Olan Ebeveynlerin Kişilik Özellikleri ile Anne Baba Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Eryılmaz, A. ve Ercan, L. (2011). Öznel İyi Oluşun Cinsiyet, Yaş Grupları ve Kişilik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36); 139-151.
Güler, M. (2007). Kuşaklararası Annelik Bilişleri, Kişilik Özellikleri, Yaşam Doyumu ve Çocuk Yetiştirme Hedefleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
Grist, C. ve McCor, D.(2010). Individual Differences in Preschool Children: Temperament or Personality. Child Development, 19: 264–274.
Katainen, S., Raikkönen, K. ve Jarvinen, K. (1998). Development of Temperament: Childhood Temperament and the Mother’s Childrearing Attitudes as Predictors of Adolescent Temperament in a 9-Year Follow-Up Study. Journal of Research Adolescence, 8(4); 485- 509.
Kaya, A. (2010).İlköğretim Öğrencilerinden Anne-Babalarının Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Kişilik Özelliklerine Göre Değişkenliğin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Muris, P. ve Ollendick, T. (2005). The Role of Temperament in the Etiology of Child Psychopathology. Clinical Child and Family Psychology Review, 8(4), 271-289.
Neal. R., Meyer.J. ve Pomares.Y. (2007). Infant Joint Attention, Temperament, and Social Competence in Preschool Children. Child Development, 78(1), 53 69.
Öç, Ö., Şişmanlar, Ş., Ağaoğlu, B., Tural, Ü., Öner, E., Karakaya, I. (2006). Anne-Babalarında Ruhsal Bozukluk Olan Çocukların Ruhsal Durumlarının Değerlendirilmesi. Psikiyatri Dergisi, 9; 123-130
Şahinoğlu.N. (2010). Tükenmişlik Sendromu İle Mizaç ve Karakter Boyutları Arasındaki İlişkiler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Türkbay, T., & Söhmen, T. (2001). Ayrılık kaygısı bozukluğunda bireysel ve ailesel etmenler. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 8 (2), 77-84.
Yağmurlu.N., Sanson.A. ve Köymen.B. (2005). Ebeveynlerin ve Çocuk Mizacının Olumlu Sosyal Davranış Gelişimine Etkileri: Zihin Kuramının Belirleyici Rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 20(55), 1-20.
Yavuzer, H. (2006). Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
Yılmaz, K. (2010). Ebeveynlerin Kişilik Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Yörükoğlu, A. (2007). Gençlik Çağı Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar. İstanbul: Özgür Yayınları.
Araştırmada annelerin kişilik özellikleri ve çocukların mizaçlarını etkileyen değişkenlerin belirlenmesi ve annenin kişiliği ile çocukların mizaçları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Ankara ili Sincan ilçesinde bulunan özel anaokuluna devam eden dört-beş yaş arasındaki çocukların anneleri alınmıştır (n:110). Veri toplama aracı olarak annelerin ve çocukların sosyodemografik özelliklerini belirmek için araştırmacı tarafından hazırlanan “Genel Bilgi Formu”, çocukların mizaçlarını belirlemek için “Çocuklar için Kısa Mizaç Ölçeği” ve annelerin kişilik özelliklerini belirlemek için “Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi” kullanılmıştır. Araştırmada homojen dağılım gösteren veriler için “t-Testi”, homojen dağılım göstermeyen veriler için “Mann-Whitney U testi”, “Kruskall Wallis Testi” ve annenin kişilik özelliği ile çocuğun mizacı arasındaki ilişkiyi incelemek için de “Pearson Korelasyon Katsayısı Önemlilik Testi” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; doğum sırası değişkeninin çocukların mizaçlarında (p
Altıntaş, İ. (2009). Ayrılma Anksiyetesi Tanısı Alan Çocukların Ebeveynlerinin Mizaç ve Karakter Özellikleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Arsan, H. (2010). Algılanan Ebeveyn Kabul ve Reddinin Mizaç ve Karakter Özelliklerine Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Bellibaş, S., Erermiş, S.,, Özbaran. B., Demiral .N., Altıntoprak.E. ve Bildik. T. (2009). Ayrılma Anksiyetesi Bozukluğu Olan Okul Öncesi Yaş Grubu Çocukların Annelerinin Mizaç Özellikleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(1); 14-21.
Bryan, A. ve Dix.T. (2009). Mothers’ Emotions and Behavioral Support During Interactions with Toddlers: The Role of Child Temperament. Social Development, 18; 3.
Durmuş. R. (2006). 3-6 yaş Arası Çocuğu Olan Ebeveynlerin Kişilik Özellikleri ile Anne Baba Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Eryılmaz, A. ve Ercan, L. (2011). Öznel İyi Oluşun Cinsiyet, Yaş Grupları ve Kişilik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36); 139-151.
Güler, M. (2007). Kuşaklararası Annelik Bilişleri, Kişilik Özellikleri, Yaşam Doyumu ve Çocuk Yetiştirme Hedefleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
Grist, C. ve McCor, D.(2010). Individual Differences in Preschool Children: Temperament or Personality. Child Development, 19: 264–274.
Katainen, S., Raikkönen, K. ve Jarvinen, K. (1998). Development of Temperament: Childhood Temperament and the Mother’s Childrearing Attitudes as Predictors of Adolescent Temperament in a 9-Year Follow-Up Study. Journal of Research Adolescence, 8(4); 485- 509.
Kaya, A. (2010).İlköğretim Öğrencilerinden Anne-Babalarının Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Kişilik Özelliklerine Göre Değişkenliğin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Muris, P. ve Ollendick, T. (2005). The Role of Temperament in the Etiology of Child Psychopathology. Clinical Child and Family Psychology Review, 8(4), 271-289.
Neal. R., Meyer.J. ve Pomares.Y. (2007). Infant Joint Attention, Temperament, and Social Competence in Preschool Children. Child Development, 78(1), 53 69.
Öç, Ö., Şişmanlar, Ş., Ağaoğlu, B., Tural, Ü., Öner, E., Karakaya, I. (2006). Anne-Babalarında Ruhsal Bozukluk Olan Çocukların Ruhsal Durumlarının Değerlendirilmesi. Psikiyatri Dergisi, 9; 123-130
Şahinoğlu.N. (2010). Tükenmişlik Sendromu İle Mizaç ve Karakter Boyutları Arasındaki İlişkiler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Türkbay, T., & Söhmen, T. (2001). Ayrılık kaygısı bozukluğunda bireysel ve ailesel etmenler. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 8 (2), 77-84.
Yağmurlu.N., Sanson.A. ve Köymen.B. (2005). Ebeveynlerin ve Çocuk Mizacının Olumlu Sosyal Davranış Gelişimine Etkileri: Zihin Kuramının Belirleyici Rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 20(55), 1-20.
Yavuzer, H. (2006). Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
Yılmaz, K. (2010). Ebeveynlerin Kişilik Özelliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Yörükoğlu, A. (2007). Gençlik Çağı Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar. İstanbul: Özgür Yayınları.
Aytar, A. G., & Aksoy, F. A. G. A. A. B. (2014). Anne Kişiliği ve Çocuğun Mizaç Özelliği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 237-251. https://doi.org/10.12780/UUSBD358