Some researches conducted within the last century showed that perspective or vision conformed not only to physiological but also a mental perception process. Photographic image can only reflect some features of reality, mind completes the rest of that with the things which it associates or information which it already has formerly. It is impossible to mention a perception which doesn’t pass through the mental process. Image cannot replace of the real or reality, at the most, it can be an image of a very small aggregate of the real or reality as far as it can reflect. Cinematographic reality is a fiction and the ways that give the reality to this fictional image get through the auditory, visual and fictional regulations. In other words, film tries to convince the audience to believe the reality of fictional reality space. How is the relationship between cinematographic reality and the concrete real space? Or how do the concrete occurrences turn into a film? In this context, this paper has analyzed the relation of image and reality through examples of films.
Son yüzyıl içinde yapılan araştırmalar bakış ya da görmenin yalnızca fizyolojik değil aynı zamanda zihinsel bir algılama sürecine boyun eğdiğini göstermiştir. Fotoğrafik imge, gerçekliğin sadece bazı özelliklerini yansıtabilir, zihin geye kalan kısmını önceden sahip olduğu bilgiyle ya da ilişkilendirdikleriyle tamamlar. Zihinsel süreçten geçmeyen bir algılamadan bahsetmek imkânsızdır. İmge, hiçbir zaman, gerçek ya da gerçekliğin yerini alamaz, olsa olsa yansıtabildiği kadarıyla gerçek ya da gerçekliğin çok küçük bir bütününün imgesi olabilir. Sinematografik gerçeklik, kurmacadır ve kurmaca görüntüye gerçeklik kazandırmanın yolları; işitsel, görsel ve kurgusal bir takım düzenlemelerden geçmektedir. Bir diğer deyişle, film, kurmaca gerçeklik evreninin gerçekliğine seyirciyi inandırmaya çalışır. Sinematografik gerçekliğin somut gerçek evren ile ilişkisi nasıldır? Ya da somut olaylar filme nasıl dönüşür? Bu bağlamda, metin, imge ve gerçeklik ilişkisini film örnekleri üzerinden incelemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr