In this study, it is aimed to determine the relationship between the general self-efficacy beliefs of elementary school principals and their organizational commitment. The sample of this study consists of 101 school principals working at primary schools in Erzurum by the technique of simple random sampling. General Self-Efficacy Scale and Three Dimensional Organizational Commitment Scale were used for data collection. In analysis of the data, in this research which is a descriptive study, standard deviation, mean, Pearson 's product-moment correlation and multiple linear regression analysis were utilized. Research results showed that there is a significant and positive relationship between general self-efficacy of school principals and their organizational commitment. According to results of regression analysis, the ability and confidence of which is dimensions of general self-efficacy of school principals predicted significantly and positively their perceptions of normative commitment. At the results of the study, the impact of general self-efficacy of school principals on their organizational commitment was discussed.
Organizational Commitment; Self-Efficacy; General Self-Efficacy; School Principals
Bu araştırmada, ilkokullarda görev yapan okul müdürlerinin genel öz yeterlik inançları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, basit rastlantısal örnekleme tekniği ile seçilen Erzurum il merkezinde bulunan ilkokullarda görevli 101 okul müdürü oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, Genel Öz yeterlik Ölçeği ve Üç Boyutlu Örgütsel Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmada verilerin çözümlenmesinde standart sapma, ortalama, Pearson Momentler Çarpım korelasyonu ve çoklu doğrusal regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırma sonuçları, okul müdürlerinin genel öz yeterlik ile örgütsel bağlılıkları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğunu göstermiştir. Regresyon analizi sonuçlarına göre, genel öz yeterliğin yetenek ve güven boyutu, örgütsel bağlılığın normatif bağlılık boyutunu pozitif yönde ve anlamlı düzeyde yordamıştır. Araştırma sonuçları, okul müdürlerinin genel öz yeterliklerinin örgütsel bağlılıkları üzerine etkisi çerçevesinde tartışılmıştır.
Örgütsel Bağlılık; Öz Yeterlik; Genel Öz Yeterlik; Okul Müdürleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr