In this research, the study of the meta-analysis is made to identify that the problem-based learning approach affects the attitudes of the students towards science lesson. Therefore, a literature review is made about studies which are in Turkey. Master’s theses and doctoral dissertations (between 2003 and 2013), which are suitable for research problem and have statistical data about the study of the meta-analysis are analyzed by scanning from national database. There are 18 studies, included in the sample, about the effects of the problem-based learning on attitudes of students towards science lesson.
The result of the meta-analysis shows that the problem-based learning approach is more effective than traditional teaching methods about the attitudes of the students towards science lesson. The effect rate of the problem-based learning approach is 0,711 (%95 CI, SE=0,200) about students’ attitudes towards science lesson. This rate is moderate level beyond to Cohen’s and his friends’ classification of the effect size (2007).
It is identified that in the field of science, the application of the problem-based learning approach’s the greatest effect is on chemistry. It is related that in the level of education it’s the greatest effect is on the university level. According to the effect size for the type of publication it’s the greatest effect is on doctoral dissertations. At the end of the study; according to the results of the research, there are some suggestions for researchers and instructors.
Effect Size; Science; Meta-analysis; Problem-based Learning; Attitude
Bu araştırmada probleme dayalı öğrenme (PDÖ) yaklaşımının, öğrencilerin fen derslerine yönelik tutumlarına etkisini belirlemek amacıyla bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Bunun için Türkiye’de yapılmış çalışmalarla ilgili literatür taraması yapılmıştır. 2003–2013 yılları arasında yapılmış, araştırma problemine uygun ve meta-analiz çalışmasına dâhil edilebilecek istatistiksel verilere sahip yüksek lisans tezi ve doktora tezi ulusal veri tabanlarından taranarak incelenmiştir. Literatür taraması sonucunda PDÖ yaklaşımının, öğrencilerin fen derslerine yönelik tutumlarına etkisine ilişkin toplam 18 araştırma çalışmaya dâhil edilmiştir. Meta-analiz sonucunda PDÖ yaklaşımının, geleneksel öğretim yöntemlerine göre öğrencilerin fen derslerine yönelik tutumlarına pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. PDÖ yaklaşımının öğrencilerin fen derslerine yönelik tutumlarına ilişkin genel etki büyüklüğü değeri 0,711 (%95 CI, SE=0,200) olarak belirlenmiştir. Bu değer, Cohen ve arkadaşlarının (2007) etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre orta düzeyde bir etki düzeyindedir. PDÖ yaklaşımının uygulandığı fen bilimleri alanlarında en büyük etki büyüklüğü değerinin kimya alanında olduğu belirlenmiştir. Öğrenim düzeylerinde etki büyüklüğü en yüksek üniversite düzeyinde çıkmıştır. Yayın türlerine göre etki büyüklüğü en yüksek doktora tezlerinde çıkmıştır. Çalışmanın son bölümünde, araştırmada elde edilen sonuçlara göre uygulayıcılara, program geliştiricilere ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Etki Büyüklüğü, Fen, Meta-Analiz, Probleme Dayalı Öğrenme.
Etki Büyüklüğü; Fen; Meta-Analiz; Probleme Dayalı Öğrenme; Tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 4 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr