BibTex RIS Kaynak Göster

The Contribution of Epistemological Beliefs and Metacognition on Pre-Service Primary School Teachers’ Technological Attitude

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 4, 113 - 126, 29.09.2015

Öz

Using technology increases day by day very fast and teachers will transfer it to training environment. In order to use technology in education and training, first teachers must develop a positive attitude towards the technology themselves. There are many factors which can be affect pre-service teachers' attitudes towards technology. One of them is meta-cognition that is higher than the normal cognitive strategies and provide to be aware of events in the process of the information and the other is epistemological beliefs that is expressing individuals’ faith towards knowledge.

Purpose of this study is to examine the contribution of epistemological beliefs and metacognition to the technological attitude of pre-service primary school teachers’. This is a research-based study. Data are gathered by applying technological attitude, metacognition and epistemological beliefs scales on 331 students from 3 different faculty of educations. Multiple regression analysis is used to analyze data.

According to the results, epistemological beliefs and metacognition has a statistically significant contribution to the prediction of technological attitude of pre-service primary school teachers’. Additionally, the fact that the adjusted R² value was 0,227 shows that 22,7 % of the change in pre-service teachers’ technological attitude is explained within the independent variables.

Kaynakça

  • Acat, M.B., Tüken, G. ve Karadağ, E.(2010), Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 7, Sayı 4.
  • Bakioğlu, B., Alkış Küçükaydın, M., Karamustafaoğlu, O., Uluçınar Sağır, Ş., Akman, E., Ersanlı, E., Çakır, R. (2015), Öğretmen Adaylarının Bilişötesi Farkındalık Düzeyi, Problem Çözme Becerileri ve Teknoloji Tutumlarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015, 1(1), 22-33
  • Baltacı, M. ve Akpınar,B. (2011). Web Tabanlı Öğretimin Öğrenenlerin Üstbiliş Farkındalık Düzeyine Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 319-333.
  • Bedel, E. F., Çakır, M. (2013). Okul Öncesi ve Biyoloji Öğretmen Adaylarında Bilişüstü Farkındalık ve Epistemolojik İnançların İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 84-98
  • Bromme, R., Pieschl, S. ve Stahl,E. (2010).Epistemological beliefs are standards for adaptive learning: a functional theory about epistemological beliefs and metacognition. Metacognition Learning ,5:7–26
  • Demir Ö. ve Doğanay A.(2009), "Sosyal Bilgiler Dersinde Bilişsel Koçluk Yoluyla Öğretilen Bilişsel Farkındalık Stratejilerinin Epistemolojik İnançlara Ve Kalıcılığa Etkisi", Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.3, 54-68
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, S. (2005). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması, Eğitim Araştırmaları, 5(18), 57–70.
  • Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran E. (2009), Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknolojiyi Kullanabilme Özgüvenlerinin Tespiti, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6( 3)
  • Gourgey, A. F. (2002). Metacognition in basic skills instruction. H. J. Hartman, (Ed.), Metacognition in learning and instruction: Theory, Research and Practice (17- 32). The Netherlands: Kluwer Academic Publishing
  • İlhan, M., Demir, S ve Arslan, S. (2013), Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Tutumları İle Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim Teknolojisi, Kuram Ve Uygulama Cilt:3 Sayı:2
  • Karasar, N. (2000), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Koç, M. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal gelistirme (ed. Y. Rauf) Temel kavramlar öğretim hedefleri ve araç seçimi. Ankara: Atlas Kitabevi sf.5.
  • Oktay, Senem ve Çakır, Recep (2012), İlköğretim Öğretmelerinin Teknoloji Kullanımları ve Teknolojiye Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2379-30_05_2012-14_55_26.pdf) Erişim Tarihi:26.04.2015
  • Oktay, S. ve Çakır, R. (2013). Teknoloji Destekli Beyin Temelli Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Başarıları, Hatırlama Düzeyleri ve Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerine Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3).
  • Ozan, C. (2009). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojileri Açısından Yeterlilikleri (Erzurum İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Öztürk, E. ve Horzum, M.B. (2011), Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlaması Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, Ağustos 2011, Sayfa 255-278
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Bilişüstü Düzeylerinin Akademik Başarıyla İlişkisi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1).
  • Tüysüz, C., Karakuyu, Y., Bilgin, İ. (2008), Öğretmen Adaylarının Üst Biliş Düzeylerinin Bilişlerinin Belirlenmesi Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, , 17(2), 147-158
  • Yavuz, S. ve Coşkun, A.E. (2008), Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum ve Düşünceleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 34: 276-286
  • Yıldırım, S. (2007). Current utilization of ICT in Turkish basic education schools: A review of teacher's ICT use and barriers to integration.” International Journal of Instructional Media, 34(2) 171-186.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançlarının ve Üst-Bilişlerinin Teknolojiye Yönelik Tutumlarına Katkısı

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 4, 113 - 126, 29.09.2015

Öz

Teknoloji kullanımının çığ gibi yaygınlaştığı günümüzde teknolojiyi eğitim ortamına transfer edecek olanlar öğretmenlerdir. Öğretmenlerin teknolojiyi eğitim öğretimde kullanabilmeleri için öncelikle kendilerinin teknolojiye karşı olumlu bir tutum geliştirmeleri gerekir. Öğretmen adaylarının teknolojiye karşı tutumlarını etkileyebilecek birçok faktör vardır. Bunlardan biri normal bilişsel stratejilerin daha üstünde olan ve bireyin bilgiyi edinme sürecindeki olayların farkında olmasını sağlayan üst-biliş, bir diğeride bireylerin bilgiye yönelik inançlarını ifade eden epistemolojik inançlarıdır.

Bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve üst-bilişlerinin teknolojiye karşı tutumlarına katkısını incelemek amaçlanmış olup, tarama modelinde bir çalışmadır. Veriler üç farklı üniversitenin eğitim fakültesinin son sınıfında öğrenim gören 331 sınıf öğretmeni adaylarından toplanmıştır. Öğretmen adaylarına teknoloji tutum, epistemolojik inanç ve üst-biliş ölçekleri uygulayarak toplanan veriler çoklu eş zamanlı ve hiyerarşik regresyon analizi ile test edilmiştir.

Analiz sonuçlarına göre epistemolojik inançların ve üst-bilişin sınıf öğretmeni adaylarının teknolojiye karşı tutumlarını tahmin etmede istatiksel olarak anlamlı bir katkısı vardır. Ayrıca ayarlanmış R2 değerinin 0,227 olması öğretmen adaylarının teknolojiye karşı tutumlarındaki değişimin % 22,7 nin epistemolojik inanç ve üst-biliş değişkenlerince açıklandığının bir göstergesidir.

Kaynakça

  • Acat, M.B., Tüken, G. ve Karadağ, E.(2010), Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 7, Sayı 4.
  • Bakioğlu, B., Alkış Küçükaydın, M., Karamustafaoğlu, O., Uluçınar Sağır, Ş., Akman, E., Ersanlı, E., Çakır, R. (2015), Öğretmen Adaylarının Bilişötesi Farkındalık Düzeyi, Problem Çözme Becerileri ve Teknoloji Tutumlarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015, 1(1), 22-33
  • Baltacı, M. ve Akpınar,B. (2011). Web Tabanlı Öğretimin Öğrenenlerin Üstbiliş Farkındalık Düzeyine Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 319-333.
  • Bedel, E. F., Çakır, M. (2013). Okul Öncesi ve Biyoloji Öğretmen Adaylarında Bilişüstü Farkındalık ve Epistemolojik İnançların İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 84-98
  • Bromme, R., Pieschl, S. ve Stahl,E. (2010).Epistemological beliefs are standards for adaptive learning: a functional theory about epistemological beliefs and metacognition. Metacognition Learning ,5:7–26
  • Demir Ö. ve Doğanay A.(2009), "Sosyal Bilgiler Dersinde Bilişsel Koçluk Yoluyla Öğretilen Bilişsel Farkındalık Stratejilerinin Epistemolojik İnançlara Ve Kalıcılığa Etkisi", Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.3, 54-68
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, S. (2005). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması, Eğitim Araştırmaları, 5(18), 57–70.
  • Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran E. (2009), Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknolojiyi Kullanabilme Özgüvenlerinin Tespiti, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6( 3)
  • Gourgey, A. F. (2002). Metacognition in basic skills instruction. H. J. Hartman, (Ed.), Metacognition in learning and instruction: Theory, Research and Practice (17- 32). The Netherlands: Kluwer Academic Publishing
  • İlhan, M., Demir, S ve Arslan, S. (2013), Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Tutumları İle Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim Teknolojisi, Kuram Ve Uygulama Cilt:3 Sayı:2
  • Karasar, N. (2000), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Koç, M. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal gelistirme (ed. Y. Rauf) Temel kavramlar öğretim hedefleri ve araç seçimi. Ankara: Atlas Kitabevi sf.5.
  • Oktay, Senem ve Çakır, Recep (2012), İlköğretim Öğretmelerinin Teknoloji Kullanımları ve Teknolojiye Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2379-30_05_2012-14_55_26.pdf) Erişim Tarihi:26.04.2015
  • Oktay, S. ve Çakır, R. (2013). Teknoloji Destekli Beyin Temelli Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Başarıları, Hatırlama Düzeyleri ve Üstbilişsel Farkındalık Düzeylerine Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3).
  • Ozan, C. (2009). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojileri Açısından Yeterlilikleri (Erzurum İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Öztürk, E. ve Horzum, M.B. (2011), Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlaması Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, Ağustos 2011, Sayfa 255-278
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Bilişüstü Düzeylerinin Akademik Başarıyla İlişkisi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1).
  • Tüysüz, C., Karakuyu, Y., Bilgin, İ. (2008), Öğretmen Adaylarının Üst Biliş Düzeylerinin Bilişlerinin Belirlenmesi Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, , 17(2), 147-158
  • Yavuz, S. ve Coşkun, A.E. (2008), Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum ve Düşünceleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 34: 276-286
  • Yıldırım, S. (2007). Current utilization of ICT in Turkish basic education schools: A review of teacher's ICT use and barriers to integration.” International Journal of Instructional Media, 34(2) 171-186.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yunus Karakuyu

Akın Karakuyu

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karakuyu, Y., & Karakuyu, A. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Epistemolojik İnançlarının ve Üst-Bilişlerinin Teknolojiye Yönelik Tutumlarına Katkısı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 113-126. https://doi.org/10.12780/uusbd.91305

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr