Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: -ERTE Özel Sayısı, 83 - 102, 31.12.2017

Öz

Teknoloji doğru ve amaca uygun bir şekilde kullanıldığında okul öncesi
çocuklarının gelişim alanlarına ve başarısına olumlu yönde bir etkisinin olduğu
bilinmektedir. Bu bağlamda okul öncesi eğitimde teknolojinin kullanılıyor
olmasından daha çok hangi amaçlar doğrultusunda kullanıldığı ve okul öncesi
öğretmenlerinin teknolojiyi ne olarak gördüğü önemlidir. Yapılan araştırmanın
amacı, okul öncesi öğretmenlerinin teknolojiye bakış açılarını, teknolojiyi
kullanma durumlarını, teknolojiyi hangi amaç doğrultusunda kullandıklarını
saptamak ve özel anaokulu, bağımsız anaokulu ve ilkokul bünyesinde bulunan
anasınıfının sağladığı olanaklar arasında herhangi bir farklılık olup
olmadığını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim
öğretim yılında bağımsız anaokulunda görev yapan 2 okul öncesi öğretmeni, özel
okulda görev yapan 2 okul öncesi öğretmeni ve anasınıfında görev yapan 2 okul
öncesi öğretmeni olmak üzere toplamda 6 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.
Veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan 10 adet yarı yapılandırılmış görüşme
sorusu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler ile araştırmacı ve bir uzman
tarafından temalar ve kodlar oluşturulmuştur. İki kodlayıcı arasında %83 uyum
görülmüştür.  Yapılan araştırma
neticesinde, idareciler tarafından teknolojik araç gereç önerme ve öğretmen
bilinçlendirmesi yapma konusunda sadece özel okulların farklılık gösterdiği
diğer konularda ise herhangi bir farklılık bulunmadığı saptanmıştır. Okul
öncesi dönemde teknoloji kullanımının okul olanakları ve öğretmen yeterlilik
düzeylerine göre değişim gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2010). Bilişim şuraları, teknoloji politikaları ve eğitim. Akademik Bilişim, 10-12. Akkoyunlu, B. ve Tuğrul, B. (2002), Okul Öncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkisi, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 12-21., Ankara. Alabay, E. (2006), Altı Yaş Okul Öncesi Dönemi Çocuklarına Bilgisayar Destekli Matematiksel Kavramların Öğretimi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya. Aral, N., Kandır, A. ve Can Y, M. (2002), Okul Öncesi Eğitim ve Anasınıfı Programları. İstanbul: Ya-Pa Yayınları. Can-Yasar, M., Inal, G., Uyanik, O., ve Kandir, A. (2012). Using Technology in Pre-School Education. US-China Educational Review A 4,375-383. Cekbas, Y., Yakar, H., Yıldırım, B. ve Savran, A. (2003), Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrenciler Üzerine Etkisi, III. International Educational Technology Conference (vol. 1, s. 357-361 ). Eastern Mediterranean University, Gazimağusa. Coşkun, F. 1990), Anaokuluna Giden Beş Yaş Çocuklarının 1-5’e Kadar Sayı Sembollerini Öğrenmelerinde Geleneksel Eğitim İle Bilgisayar Eğiminin Karşılaştırılmalı Olarak İnce­lenmesi, Yayınlanmamış bilim uzmanlığı tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Erdemir, N., Bakırcı, H. ve Eyduran, E. (2009). Öğretmen adaylarının eğitimde teknolojiyi kullanabilme özgüvenlerinin tespiti. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 99-108. Haugland, S. W. (1999). What Role Should Technology Play in Young Children's Learning? Part 1. Young children, 54(6), 26-31. Judson, E. (2006). How teachers integrate technology and their beliefs about learning: Is there a connection? Journal of Technology and Teacher Education,14(3), 581- 597. Kacar, A. Ö.(2006), Okul Öncesi Eğitimde Bilgisayar Destekli Eğitimin Rolü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Kacar, A. Ö., Doğan, N. (2007). Okulöncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Akademik Bilişim, 31. Kol, S. (2012). Okul öncesi eğitimde teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (2), 543-554. Levin, D. E. (2013). Beyond remote-controlled childhood: Teaching young children in the media age. Washington, D.C.: National Association for the Education of Young Children. Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Sancak, Ö. (2003), Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 6 Yaş Çocuklarına Sayı ve Şekil Kavramlarının Kazandırılmasında Bilgisayar Destekli Eğitim İle Geleneksel Eğitim Yöntemlerinin Karşılaştırılması, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Sayan, H. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(13). Usta, E. ve Korkmaz, O. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349. Wainwright, D. K. ve Linebarger, D. L. (2006). Ready to learn: Literature review, part I: Elements of effective educational TV. Philadelphia, PA: Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hacer Kuzgun

Fatih Özdinç

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: -ERTE Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Kuzgun, H., & Özdinç, F. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(-ERTE Özel Sayısı), 83-102. https://doi.org/10.12780/usaksosbil.373856

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr