Son yıllarda hem yurt içinde hem de yurt dışında ispat
konusunda yapılan çalışmaların artması matematik eğitiminde ispatın anlamı ve
öneminin giderek arttığının bir göstergesidir. Yapılan çalışmalar ispat
yapmanın eğitimin her kademesindeki öğrencilerin sıkıntı çektikleri, başarılı olamadıkları,
başarılı olamayacaklarına inandıkları ve korktukları bir süreç olarak
düşündüklerini göstermektedir. Bu araştırmanın amacı matematik ve matematik
öğretmeni adaylarının ispat yapma düzeylerini karşılaştırmalı olarak
incelemektir. Çalışma nitel araştırmalarda kullanılan özel durum çalışması
yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırma, Afyon Kocatepe
Üniversitesi’ne kayıtlı, fen edebiyat fakültesinin pedagojik formasyon
eğitimine devam eden 53 matematik bölümü ve eğitim fakültesinde öğrenim
görmekte olan 60 ilköğretim matematik öğretmenliği programı son sınıf öğrencisi
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğrencilerden “p ve q herhangi iki
tek sayı ise (p+q)x(p-q) her zaman 4’ün bir katıdır” önermesini ispatlamaları
istenmiştir. Bunun yanında verilen önermenin koşulları değiştirilerek
öğrencilerin ispatlarının bu yeni koşullar içinde geçerli olup olmadığını
açıklamaları istenmiştir. Araştırmadan
elde edilen veriler Knuth, Choppin ve Bieda (2009)’nın çalışmasında yer alan
ispat düzeyleri temel alınarak hazırlanan rubrik ile betimsel olarak analiz
edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, ilköğretim matematik
öğretmenliğinde okuyan öğrencilerin ispat yapmada daha başarılı olduklarını
göstermektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: -ERTE Özel Sayısı |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr