Okul Yöneticilerinin İletişim Yeterliliklerine İlişkin Öğretmen Görüşleri ile Örgütsel Güven Düzeyleri Arasındaki İlişki
Yıl 2018,
Cilt: 11 Sayı: 1, 56 - 65, 30.04.2018
Yusuf Sezer Sevinç
Aycan Çiçek Sağlam
Öz
Bu araştırma Uşak ilindeki ilköğretim okulları yöneticilerinin iletişim yeterliliklerine ilişkin
öğretmen görüşleri ile öğretmenlerin örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişki durumunu belirlemek
amacıyla gerçekleştirilmiştir.Bu amaç doğrultusunda yapılan araştırma 2011–2012 eğitim öğretim
yılında Uşak merkezde yer alan ilköğretim okullarında görev yapan 297 öğretmenin katılımıyla
gerçekleşmiştir.Araştırmada veriler kişisel bilgi formu, iletişim yeterlilikleri ölçeği ile okullarda
örgütsel güven ölçeği yardımıyla toplanmıştır. Araştırmaya katılanların demografik özelliklerinin
belirlenmesinde frekans ve yüzde istatistiklerinden, iletişim yeterliliğine ilişkin görüşler ve örgütsel
güven düzeylerinin belirlenmesinde ortalama ve standart sapma istatistiklerinden
faydalanılmıştır.Öğretmenlerin demografik özelliklerine göre yöneticilerin iletişim yeterlik
düzeylerine ilişkin görüşleri ve örgütsel güven düzeylerinin farklılaşma durumunun incelenmesinde
Mann Whitney U Ve Kruskal Whallis H testlerinden faydalanılmıştır.Öğretmenlerin okul
yöneticilerinin iletişim yeterliliği düzeylerine ilişkin görüşleri ve örgütsel güven düzeyleri arasındaki
ilişkilerin belirlenmesinde korelasyon analizinden, faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda okul
yöneticilerinin “anlama-empati kurabilme” ve “sosyal rahatlık” iletişim yeterlilikleri arttıkça,
öğretmenlerin örgütlerine olan güven düzeylerinin arttığı sonucuna ulaşılmıĢtır
Kaynakça
- Artuksi, E. (2009). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin okulun örgütsel
güven düzeyine ilişkin algıları (Malatya ili örneği). Bilim Uzmanlığı Tezi,
Ġnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
Asunakutlu, T. (2002). Örgütsel güvenin oluşturulmasına ilişkin unsurlar ve bir
değerlendirme. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Güz, (9),
1-13.
Cesur, H. (2009). Ortaöğretim müdürlerinin liderlik stilleri ve iletişim becerileri
arasındaki ilişkinin öğretmen algılarına göre değerlendirilmesi (Şişli ilçesi
örneği),YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Çalık, C. ve ġehitoğlu, E. T. (2006). Okul müdürlerinin insan kaynakları yönetimi
iĢlevlerini yerine getirebilme yeterlikleri. Milli Eğitim Dergisi, Bahar.
Çınar, O. (2010). Okul müdürlerinin iletişim sürecindeki etkililiği,
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, (26), 267-276.
Kocabay, İ. ve Karaköse T. (2005). Okul müdürlerinin tutum ve davranışlarının
öğretmenlerin motivasyonuna etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3,(1), 79-93.
Kösterelioğlu, A.M. ve Argon, T. (2010). Okul yöneticilerinin iletiĢim sürecindekietkililiğine
ilişkin öğretmen algıları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11,
(1), 1-14.
Memduhoğlu, H.B. ve Zengin, M. (2011). İlköğretim Okullarında örgütsel güvene
ilişkin öğretmen görüşleri, YYÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi. VIII, (I), 211-217.
Özer, N., DemirtaĢ, H., Üstüner, M. ve Cömert, M. (2006). Ortaöğretim
öğretmenlerinin örgütsel güven algıları, Ege Eğitim Dergisi,(7), 1, 103–124.
Öztürk, Ç., Aydın, B. (2012). Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel güven
algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11,(2), 485-504
ġimĢek, Y. ve Altınkurt, Y. (2009). Endüstri meslek liselerinde görev yapan
öğretmenlerin okul müdürlerinin iletişim becerilerine ilişkin görüşleri.
AkademikBakıĢ,(17), 136-151.
Topluer, A. (2008) İlköğretim okulu yöneticilerinin iletişim yeterlikleri ile örgütsel çatışma
düzeyi arasındaki ilişki “Malatya İli Örneği”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Yılmaz, E. (2005).Okullarda Örgütsel Güven Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”,
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 14, Konya.
Yılmaz, E. (2006). Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik
liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi, Yayımlanmamış
Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Yıl 2018,
Cilt: 11 Sayı: 1, 56 - 65, 30.04.2018
Yusuf Sezer Sevinç
Aycan Çiçek Sağlam
Kaynakça
- Artuksi, E. (2009). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin okulun örgütsel
güven düzeyine ilişkin algıları (Malatya ili örneği). Bilim Uzmanlığı Tezi,
Ġnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
Asunakutlu, T. (2002). Örgütsel güvenin oluşturulmasına ilişkin unsurlar ve bir
değerlendirme. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Güz, (9),
1-13.
Cesur, H. (2009). Ortaöğretim müdürlerinin liderlik stilleri ve iletişim becerileri
arasındaki ilişkinin öğretmen algılarına göre değerlendirilmesi (Şişli ilçesi
örneği),YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Çalık, C. ve ġehitoğlu, E. T. (2006). Okul müdürlerinin insan kaynakları yönetimi
iĢlevlerini yerine getirebilme yeterlikleri. Milli Eğitim Dergisi, Bahar.
Çınar, O. (2010). Okul müdürlerinin iletişim sürecindeki etkililiği,
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, (26), 267-276.
Kocabay, İ. ve Karaköse T. (2005). Okul müdürlerinin tutum ve davranışlarının
öğretmenlerin motivasyonuna etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3,(1), 79-93.
Kösterelioğlu, A.M. ve Argon, T. (2010). Okul yöneticilerinin iletiĢim sürecindekietkililiğine
ilişkin öğretmen algıları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11,
(1), 1-14.
Memduhoğlu, H.B. ve Zengin, M. (2011). İlköğretim Okullarında örgütsel güvene
ilişkin öğretmen görüşleri, YYÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi. VIII, (I), 211-217.
Özer, N., DemirtaĢ, H., Üstüner, M. ve Cömert, M. (2006). Ortaöğretim
öğretmenlerinin örgütsel güven algıları, Ege Eğitim Dergisi,(7), 1, 103–124.
Öztürk, Ç., Aydın, B. (2012). Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel güven
algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11,(2), 485-504
ġimĢek, Y. ve Altınkurt, Y. (2009). Endüstri meslek liselerinde görev yapan
öğretmenlerin okul müdürlerinin iletişim becerilerine ilişkin görüşleri.
AkademikBakıĢ,(17), 136-151.
Topluer, A. (2008) İlköğretim okulu yöneticilerinin iletişim yeterlikleri ile örgütsel çatışma
düzeyi arasındaki ilişki “Malatya İli Örneği”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Yılmaz, E. (2005).Okullarda Örgütsel Güven Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”,
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 14, Konya.
Yılmaz, E. (2006). Okullardaki örgütsel güven düzeyinin okul yöneticilerinin etik
liderlik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi, Yayımlanmamış
Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.