Bu çalışmanın amacı, Türkçe dersi öğretmen adaylarının Türkçe Dersi
Öğretim Programı kazanımlarındaki dil bilgisi konularının okuma, yazma ve sözlü
iletişim becerileri konularıyla olan ilişkisini nasıl belirlediklerini
incelemektir. Bu kapsamda 105 Türkçe dersi öğretmen adayından yapılandırılmış
anket vasıtasıyla veriler toplanmıştır. Toplanan bu verilerle nicel analizler
yapılmıştır. Veri toplama sürecinde Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki 6.
sınıf kazanımları anket maddeleri olarak belirlenmiştir. Dil bilgisi
içeriklerine göre ilgili kazanımın dil bilgisi ile olan ilişkisi düzeyi dörtlü
derecelendirme aralığına göre incelenmiştir. Bu anket vasıtasıyla öğretmen adaylarının dil bilgisi kazanımlarına ne kadar hâkim
oldukları incelenmiştir. Araştırmada aynı zamanda katılımcıların kazanımdaki
dil bilgisi konuları ile dil becerileri konularını birbirinden nasıl
ayırdıkları değerlendirilmiştir. Bu kapsamda araştırmanın nicel bölümü genel
tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Ulaşılan sonuçlara bağlı
olarak öğretmen adaylarının kazanımlardaki dil bilgisi ve beceriler ile ilgili
içerikleri birbirinden tam olarak ayıramadıkları tespit edilmiştir. Çünkü öğretmen
adayları, genellikle bütün kazanımların dil bilgisi konularını içeridiğini
düşünmektedirler. Bunun nedeni ise öğretim programında dil bilgisi konularının
daha fazla öneme sahip olduğu düşüncesidir. Yani öğretmen adayları, programın
dil bilgisini öğretme işlevini ön plana çıkarmaktadır. Belirlenen sonuç
nedeniyle öğretmen adaylarına öğretim programının işlevi hakkında daha kapsamlı
bir eğitimin verilmesi gerektiği önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr