Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL GÜVENLİĞİNE İLİŞKİN YÖNETİCİ, ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 131 - 151, 31.12.2019

Öz

Bu çalışmada okul
güvenliğinin okul yöneticisi, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışma betimsel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Çalışmanın
örneklemini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Uşak il ve ilçe merkezindeki ilkokullar
ve ortaokullarda görevli rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 346 öğretmen ve
4.5.6.7.8. sınıflarda öğrenim gören 549 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın
verileri “Okul Güvenliği Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın
bulgularında öğretmenler öğrencilere göre okulu daha güvenli bulmaktadır. Okul
yöneticileri öğretmenlere göre okulu daha güvenli bulmaktadır. Erkek
öğretmenler kadın öğretmenlere göre okulu daha güvenli bulmaktadır. Kız
öğrenciler ise erkek öğrencilere göre okulu daha güvenli bulmaktadır. Öğretmen
görüşlerine göre öğretmenlerin meslekteki kıdemi, okuldaki hizmet süresi,
okulun eğitim durumu, okulun bulunduğu yerin sosyo-ekonomik durumu ve okul
mevcudu okul güvenliğine ilişkin görüşlerini etkilemiştir. Öğrenci görüşlerine
göre ise ilkokul öğrencileri, ortaokul öğrencilerine göre okulu daha güvenli
bulmuştur. Dördüncü sınıfta öğrenim gören öğrencilerin, 5-6-7-8. sınıfta
öğrenim gören öğrencilere göre okulu daha güvenli buldukları saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Okul güvenliği,
güvenli okul, şiddet, zorbalık

Kaynakça

  • Bahçi, C. (2014). İlköğretim Kademesinde Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Güvenliğine Yönelik Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Barış, A. (2018). Okul Yöneticilerinin Okul Güvenliğine İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Kastamonu İli Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Başar, M., ve Çetin, Ö. (2013). İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin zorba davranışlara başvurma düzeyleri bu davranışları öğrenme ortamları üzerine bir araştırma. NWSA- Education Sciences, 8(4), 471-488.
  • Can, E. (2014). Liselerde Çalışan Öğretmen Yöneticilerin Okul Güvenliği Konusundaki Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Çalık, T., Özbay., Erkan, S., Kurt, T., ve Kandemir, M. (2009). İlköğretim okullarında okul iklimi, zorbalık prososyal davranışlar arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram Uygulamada Eğitim Yönetimi. 15(60), 555-576.
  • Çalıkoğlu, A. (2012). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okul Güvenliğine İlişkin Görüşleri: Çanakkale İl Merkezi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çankaya, İ. H. (2010). Okul Güvenliğinin İlköğretim Okulları Öğretmenlerinin Kaygı, Motivasyon İş Doyumu Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Elazığ Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çelik, K. (2005). Eğitimde Acil Durum Yönetimi Model Önerisi ve Uygulanabilirliği Araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirtaş, i. Y. (2007). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici Öğretmenlerin Okul Güvenliğine İlişkin Rol Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dönmez, B. ve Özer, N. (2009). Okul Güvenliği Güvenli Okul. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Dönmez, B. ve Güven, M. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algı beklentileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(4), 59-68.
  • Erçek, M., K. (2018). Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Güvenliğine Ilişkin Algılarının Örgütsel Güven Mesleki Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Diyarbakır Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Geyin, Ç. (2007). Genel Liselerde Okul Güvenliği Algılarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Göksoy, S., Engin, E., ve Aksoy, C. (2013). Okullarda güvenlik sorunu. Milli Eğitim Dergisi, 43(200), 123-139.
  • Karal, D. (2011). Korkmadan öğrenmek: Okul Çevresi Güvenliği. Ankara: Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Kurumu Yayınları.
  • Kelling, I. K. (2006). Elementary Teacher Perceptions of School Violence: Safe School Elements And Responsibility. Doctoral Dissertation, University of Southern California.
  • Mabie, G. E. (2003). Making schools safe for the 21st century: An interview with Ronald D. Stephens. In The Educational Forum, 67(2), 156-162.
  • Marzano, R. J. (2003). Using data: Two wrongs and a right. Educational Leadership, 60(5), 56-56.
  • Öğel, K., Tarı, I., ve Eke, C. Y. (2006). Okullarda Suç Şiddeti Önleme. İstanbul: Yeniden Yayınları, 17, 9-23.
  • Özer, N. (2006). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okul Güvenliğine İlişkin Algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sürücü, A., Yıldırım, A., ve Ünal, A. (2018). Okul güvenliği ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(217), 179-192.
  • Turhan, M. ve Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram Uygulamada Eğitim Yönetimi 18(1), 121-142.
  • Uluğ, G. (2015). Ortaokul Liselerde Görev Yapan Okul Müdürlerinin Okul Güvenliğine İlişkin Rolleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Varjas, K., Henrich, C. C., & Meyers, J. (2009). Urban middle school students' perceptions of bullying, cyberbullying, and school safety. Journal of School Violence, 8(2), 159-176.
  • Yılmaz, K. G. (2010). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Okul Güvenliğine İlişkin Algılarının İncelenmesi: Sultanbeyli İlçesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Maltepe Üniversitesi.
  • Yorulmaz, Y. (2015). Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Güvenliği İle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi (İstanbul İli Ataşehir İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Yeditepe Üniversitesi.
Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 131 - 151, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Bahçi, C. (2014). İlköğretim Kademesinde Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Güvenliğine Yönelik Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Barış, A. (2018). Okul Yöneticilerinin Okul Güvenliğine İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Kastamonu İli Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Başar, M., ve Çetin, Ö. (2013). İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin zorba davranışlara başvurma düzeyleri bu davranışları öğrenme ortamları üzerine bir araştırma. NWSA- Education Sciences, 8(4), 471-488.
  • Can, E. (2014). Liselerde Çalışan Öğretmen Yöneticilerin Okul Güvenliği Konusundaki Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Çalık, T., Özbay., Erkan, S., Kurt, T., ve Kandemir, M. (2009). İlköğretim okullarında okul iklimi, zorbalık prososyal davranışlar arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram Uygulamada Eğitim Yönetimi. 15(60), 555-576.
  • Çalıkoğlu, A. (2012). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okul Güvenliğine İlişkin Görüşleri: Çanakkale İl Merkezi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çankaya, İ. H. (2010). Okul Güvenliğinin İlköğretim Okulları Öğretmenlerinin Kaygı, Motivasyon İş Doyumu Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Elazığ Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çelik, K. (2005). Eğitimde Acil Durum Yönetimi Model Önerisi ve Uygulanabilirliği Araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirtaş, i. Y. (2007). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici Öğretmenlerin Okul Güvenliğine İlişkin Rol Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dönmez, B. ve Özer, N. (2009). Okul Güvenliği Güvenli Okul. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Dönmez, B. ve Güven, M. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algı beklentileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(4), 59-68.
  • Erçek, M., K. (2018). Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Güvenliğine Ilişkin Algılarının Örgütsel Güven Mesleki Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Diyarbakır Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Geyin, Ç. (2007). Genel Liselerde Okul Güvenliği Algılarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Göksoy, S., Engin, E., ve Aksoy, C. (2013). Okullarda güvenlik sorunu. Milli Eğitim Dergisi, 43(200), 123-139.
  • Karal, D. (2011). Korkmadan öğrenmek: Okul Çevresi Güvenliği. Ankara: Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Kurumu Yayınları.
  • Kelling, I. K. (2006). Elementary Teacher Perceptions of School Violence: Safe School Elements And Responsibility. Doctoral Dissertation, University of Southern California.
  • Mabie, G. E. (2003). Making schools safe for the 21st century: An interview with Ronald D. Stephens. In The Educational Forum, 67(2), 156-162.
  • Marzano, R. J. (2003). Using data: Two wrongs and a right. Educational Leadership, 60(5), 56-56.
  • Öğel, K., Tarı, I., ve Eke, C. Y. (2006). Okullarda Suç Şiddeti Önleme. İstanbul: Yeniden Yayınları, 17, 9-23.
  • Özer, N. (2006). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okul Güvenliğine İlişkin Algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sürücü, A., Yıldırım, A., ve Ünal, A. (2018). Okul güvenliği ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(217), 179-192.
  • Turhan, M. ve Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram Uygulamada Eğitim Yönetimi 18(1), 121-142.
  • Uluğ, G. (2015). Ortaokul Liselerde Görev Yapan Okul Müdürlerinin Okul Güvenliğine İlişkin Rolleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Varjas, K., Henrich, C. C., & Meyers, J. (2009). Urban middle school students' perceptions of bullying, cyberbullying, and school safety. Journal of School Violence, 8(2), 159-176.
  • Yılmaz, K. G. (2010). İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Okul Güvenliğine İlişkin Algılarının İncelenmesi: Sultanbeyli İlçesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Maltepe Üniversitesi.
  • Yorulmaz, Y. (2015). Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Güvenliği İle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi (İstanbul İli Ataşehir İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Yeditepe Üniversitesi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Akgün 0000-0001-6930-107X

Murat Başar

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgün, S., & Başar, M. (2019). OKUL GÜVENLİĞİNE İLİŞKİN YÖNETİCİ, ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 131-151.

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr